خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت:

باید پول نفت به اینستکس واریز شود/ ایران اوپک را ترک نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۷۴۲

وزیر نفت اظهار داشت: اگر اینستکس را به عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن، یا با واریز ۳ یا ۴ میلیون دلار یا یورو، این سازوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود.

به گزارش ایلنا، بیژن زنگنه، وزیر نفت امروز (دوشنبه، ۱۰ تیرماه) در بدو ورود به هتل کوبورگ وین، در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایران با تمدید توافق کاهش تولید برای ۹ ماه دیگر موافق است؟ گفت: من مشکلی با کاهش تولید ندارم؛ مشکل و گرفتاری اصلی اوپک در حال حاضر، یکجانبه‌گرایی است.

وی در توضیح بیشتر عنوان کرد: اوپک به صحبت، مشورت و تصمیم گیری جمعی برای مسائل نیاز دارد؛ این روال اوپک نبوده است که یکی دو نفر خارج از اوپک توافق کنند و بر توافق خود در اوپک مهر تایید بزنند. این بزرگ‌ترین خطری است که اوپک با آن روبه‌روست.

وزیر نفت با بیان اینکه اوپک ۱۴ عضو دارد و همه مسائل باید در جمع اوپکی‌ها بررسی و تصمیم‌گیری شود، تاکید کرد: اوپک باید به عنوان اوپک وجود داشته باشد، اما الان به‌شدت تضعیف شده است.

زنگنه در پاسخ به این پرسش که چرا برای تمدید کاهش تولید، توافق در ژاپن انجام شد نه در وین؟ گفت: این سؤال من هم هست.

وی اظهار کرد: ما اینجا نیستیم تا تصمیم‌هایی را که در بیرون گرفته می شود، اجرا کنیم. معتقدم اگر اوپک می‌خواهد زنده بماند، باید تصمیماتش را در داخل اوپک بگیرد، نه اینکه دستورعمل را از خارج اوپک دریافت کند.

به گفته وزیر نفت، در حال حاضر، فقط یکجانبه‌گرایی ترامپ نیست که دنیا را تهدید می‌کند، بلکه برخی یکجانبه‌گرایی‌های دیگر هم وجود دارد. اوپک جایی برای تصمیم‌گیری‌های جمعی است و فکر می‌کنم اعضای اوپک هم در مقابل رویه‌ای غیر از این مقاومت می کنند.

باید پول نفت به اینستکس واریز شود

زنگنه در پاسخ به سوال دیگری درباره سازوکار اینستکس عنوان کرد: اگر اینستکس را به عنوان یک عملیات در نظر بگیرند، بدون واریز مطمئن پول به آن، یا با واریز ۳ یا ۴ میلیون دلار یا یورو، این سازوکار پاسخگو نیست؛ باید پول نفت به آن واریز شود.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا شما با تمدید ۱۲ ماهه توافق کاهش تولید هم موافق هستید؟، عنوان کرد: حتی اگر سه سال هم بخواهد تمدید شود، مشکلی نیست، اما همان‌طور که قبلا هم گفتم، هر وقت تحریم‌ها برداشته شود، تا هر میزانی که بتوانم نفت بفروشم، کوتاهی نخواهم کرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا می‌خواهید اوپک درباره آمریکا و تحریم‌ها بیانیه بدهد، عنوان کرد: تحریم‌های ما در اوپک نیست. بعضی اعضای اوپک می‌خواهند بگویند اوپک یک سازمان غیرسیاسی است، اما از اوپک به عنوان ابزار بزرگ ضد ایران و یک ابزار سیاسی استفاده می‌کنند.

چه کسی بیشترین سود را از تنش در منطقه می برد؟

زنگنه به پرسشی درباره اینکه آیا ایران مسئولیت حمله‌ها در دریای عمان و تنگه هرمز را می‌پذیرد، اینگونه پاسخ داد: باید ببینیم چه کسی بیشترین سود را از تنش‌های بیشتر در منطقه ما می‌برد. ما می‌خواهیم در وضعیتی صلح‌آمیز زندگی کنیم، اما آمریکا و برخی از کشورهای همسایه در خلیج فارس می‌خواهند به ما فشار وارد کنند. این ناعادلانه است، زیرا ما هیچ مشکلی با توافق جهانی که امضا کرده‌ایم نداریم. آمریکا توافق را به خطر انداخت و ما می‌خواهیم همه قدرت‌های جهانی به توافقی که امضا کردیم، پایبند باشند.

زنگنه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا ملاقاتی با وزیر انرژی روسیه خواهد داشت، گفت: مشکلی برای دیدار با هیچ کدام از وزرا ندارم. جلسات دیگری نیز امروز خواهم داشت.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا فکر می‌کنید دیگر وزرای اوپک هم نگرانی‌های شما را دارند، گفت: نمی‌دانم، اما این‌طور فکر می کنم.

زنگنه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در حال حاضر به اروپا نفت می فروشید، گفت: به شکل رسمی؛ هیچ.

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارید صادرات نفت به چین در ماه های آینده افزایش یابد، نیز یادآور شد: نمی توانم چیزی درباره تحریم ها بگویم.

طرح همکاری اوپک و غیراوپک در حال حاضر موضوعیت ندارد

زنگنه در بخش دیگری از صحبت های خود، درباره طرح همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک گفت: اساسنامه همکاری در این زمینه، یکی از موارد برنامه مذاکرات است که آن را رد می کنم. فکر می کنم اکنون زمان بحث درباره این نوع مسائل نیست؛ زیرا زمانی که درون اوپک چالش های بسیار داریم، نمی توانیم به شکلی معنادار درباره همکاری های جدید میان اوپک و غیراوپک بحث کنیم. بهتر است ابتدا همکاری میان اعضای اوپک را شکل دهیم.

وی در پاسخ به سوال مجددی با این مضمون که آیا در آینده اساسنامه همکاری اوپک و غیر اوپک را امضا خواهید کرد، نیز اظهار داشت: فکر نمی کنم اکنون زمان بحث درباره این مسئله باشد؛ زیرا پیش از هر چیز، اوپک باید اتحاد در داخل را ایجاد کند و این برای اعضای اوپک قابل قبول نیست برخی اعضا با دیگر اعضای اوپک بجنگند.

وزیر نفت به این سوال که آیا پیامی برای رئیس جمهوری آمریکا دارید، گفت: فکر می کنم اگر آنها می خواهند چیزی را تغییر دهند، این است که باید به مردم و حکومت ایران احترام بگذارند. این بسیار مهم است. با افزایش فشار خیلی روشن است که ما موضع خود را تغییر نمی دهیم. بهتر است به مردم، رهبری و دولت ایران احترام بگذارند. به عنوان نخستین گام قابل قبول، فکر می کنم لازم است تحریم های ضد ایران برداشته شود و آنگاه تغییرات زیادی در شرایط رخ خواهد داد.

ایران اوپک را ترک نمی کند

زنگنه به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه اگر این رویه ادامه یابد و عربستان و روسیه به طور یکجانبه سیاست اوپک را تعیین کنند، آیا ایران تهدید می کند که اوپک را ترک خواهد کرد؟، گفت: نه. ایران اوپک را ترک نمی کند اما باور دارم اوپک خواهد مرد. با این فرایندها، اوپک خواهد مرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شما اصرار خواهید کرد اوپک در بیانیه خود، موضع گیری خاصی، مثلا اظهار نظری درباره شرایط سیاسی کند تا شما آن را امضا کنید، گفت: موضع ما بسیار شفاف است. قبلا هم به شما گفتم؛ من هیچ مشکلی با تمدید توافق کاهش تولید یا کاهش بیشتر آن ندارمو نمی خواهم جلوی کاهش تولید گرفته شود.

زنگنه در پاسخ به اینکه چگونه می خواهید با یکجانبه گرایی مقابله کنید، گفت: این مأموریت من به تنهایی نیست. این مشکل اوپک به طور کلی است. این یکجانبه گرایی ها، کلیت اوپک را تهدید می کنند، نه فقط ایران را. یکجانبه گرایی ضد ایران نیست، بلکه ضد موجودیت اوپک، اتحاد و همدلی اوپک است. من به دیگران می گویم و اطلاع می دهم و فکر می کنم دیگران به خوبی این موضوع را درک می کنند. اما چگونگی آن، بستگی به بحث ها دارد.

وزیر نفت در پاسخ به این سوال که آیا با دیگر اعضای اوپک به جز عربستان اجماع دارید، عنوان کرد: من هیچ مشکلی برای بحث با عربستان ندارم.

زنگنه همچنین در پاسخ به این سوال که آیا می خواهید روسیه به طور رسمی به اوپک بپیوندد، گفت: ما هیچ درخواستی از روسیه دریافت نکرده ایم.

یکصدوهفتادوششمین نشست اوپک بعدازظهر امروز (یکم ژوئیه؛ 10 تیرماه) در وین برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز