خبرگزاری کار ایران

ظریف در روز ملی صنعت:

باید از طریق تولید ملی در حوزه اقتصادی هم آمریکا را ناامید کنیم/ اینستکس پاسخگوی تعهدات اروپا به ایران نیست

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۷۲۰

وزیر امور خارجه گفت: درست است که «اینستکس» پاسخگوی تعهدات اروپا به ایران نیست اما این معنی را می‌دهد که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در حال فاصله گرفتن از این کشور هستند. ما اکنون باید از طریق تولید ملی و در حوزه اقتصادی نیز آمریکا را ناامید کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف با حضور در روز ملی صنعت، ضمن ابراز خرسندی برای حضور در بین صنعتگران و معدن‌کاران گفت: فشارهایی که امروز ایالات متحده به ایران وارد می‌کند فشارهای ناشی از قدرت تحریم نیست بلکه این فشارها ناشی از اعمال نفوذ و فشارهای منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که برجام زنجیرها از دست ایران آزاد کرد و باعث شد که قدرت و نفوذ در منطقه افزایش یابد. امروز آمریکا در فضای بین‌الملل منزوی شده و برای پیدا کردن حامی به هر وسیله‌ای متوسل می‌شود. 

ظریف افزود: سال گذشته آمریکا چهار بار برای محکوم کردن ایران جلسه شورای امنیت را برگزار کرد که یک بار در سطح رئیس‌جمهور و بار دیگر در سطح وزیر خارجه بود. امروز آنها به این نتیجه رسیده‌اند که کوتاهترین راه فشار اقتصادی است. زیرا در حوزه میدانی ایران قدرتمند است. شما عراق را ببینید؛ در سوریه همه دنیا بسیج شدند تا از تروریست‌ها حمایت کنند اما شکست خوردند. در لبنان نخست وزیر را چند روز زندانی کردند تا شرایط را عوض کنند؛ در یمن تصور می‌کردند سه هفته‌ای کشور را تصرف کنند اما شکست خوردند. این یعنی قدرت و نفوذ بین‌المللی و منطقه‌ای ایران در اوج خود قرار دارد برای همین سراغ حوزه اقتصادی رفتند.

وزیر امور خارجه گفت: آنها در این حوزه نیز ضربه خوردند و دو کشور چین و روسیه تصمیم گرفتند معاملات خود را با دلار انجام ندهند. سال گذشته ۳۵ درصد از معاملات ترکیه و ایران با پول ملی دو کشور انجام شد. حتی امارات و هند که از دوستان آمریکا هستند، تصمیم گرفتند که استفاده از دلار را محدود کنند؛ این اتفاقات یعنی در درازمدت استفاده استراتژیک از قدرت دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به راه‌اندازی اینستکس گفت: درست است که این صندوق پاسخگوی تعهدات اروپا به ایران نیست اما این معنی را می‌دهد که نزدیک‌ترین متحدین آمریکا در حال فاصله گرفتن از این کشور هستند. ما اکنون باید از طریق تولید ملی در حوزه اقتصادی نیز آمریکا را ناامید کنیم نقش شما صنعتگران و تولیدکنندگان در این مرحله بسیار پررنگ است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایران در چند سال گذشته نشان داده که در برابر احترام با احترام و در برابر تهدید و فشار با همان زبان صحبت می‌کند.

ظریف با اشاره به مقاومت مردم گفت: کافی نیست بگوییم مردم ما مقاومت می‌کنند؛ مردم در برابر حملات شیمیایی و تحریم‌ها در این سال‌ها مقاومت کردند و حق بسیاری بر گردن ما دولتی‌ها و مدیران دارند پس باید تمام تلاش خود را برای بهتر شدن وضعیت مردم انجام دهیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم همانطور که در حوزه بین ‌لمللی نشان دادیم که نمی‌توان به جز زبان تکریم با مردم ایران صحبت کرد، در حوزه اقتصادی نیز قدرت و نفوذ خود را نشان دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز