خبرگزاری کار ایران

نعیمی در گفت‌وگو با ایلنا:

متوسل شدن واشنگتن به «کوزوو» بی‌آبرویی دیپلماتیک است/ تخریبِ کور، پروژه جدید آمریکا علیه ایران و هم‌پیمانانش

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۶۰۶

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در وضعیت کنونی که بازار اتهام‌زنی علیه تهران داغ است، باید کمپین‌های افشاگری مجازی و رسانه‌ای علیه آمریکا و متحدانش به راه بیاندازیم.

«مصیب نعیمی» کارشناس مسائل منطقه در تشریح پشت‌پرده اقدام اخیر کوزوو در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان و پیوند آن با ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: موضع کوزوو نسبت به تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان اگرچه برای بسیاری از تحلیلگران و مخاطبان یک خبر تعجب‌آور به حساب بیاید اما به هر ترتیب باید متوجه بود که این قبیل اقدام‌ها و برجسته شدنش توسط ایالات متحده، رویداد غیرمنتظره یا یک مساله جدید به حساب نمی‌آید؛ بلکه این قبیل موضع‌گیری‌ها را باید تکه‌ای از پازل سلسله اقدام‌های آمریکا علیه تهران بدانیم. واقعیت این است که در جامعه ما و حتی در سطح برخی از مسئولان این نگرش جا افتاده که آمریکا و متحدان آن فقط از طریق نظامی یا تحریم‌ها برای ایران سناریونویسی و ایجاد چالش می‌کنند در صورتی که این محورها تنها بخشی از پروژه ایران‌هراسی است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که در شرایط کنونی ایالات متحده و شرکاء آن برای هدف قرار دادن ایران از تمام ارکان قدرت خود همانند سرویس‌ اطلاعاتی، وزارت خارجه، وزارت دفاع، وزارت خزانه‌داری یا اهرم‌های اقتصادی، رسانه‌ها و حتی اندیشکده‌های مطالعاتی خود که به یکی از ارکان قدرت متصل هستند استفاده حداکثری می‌کنند اما سوال اصلی این است که چرا یکباره کشوری مانند کوزوو که طی ۳۶۵ روزِ سال به ندرت نام آن را می‌شنویم علیه ایران و حزب‌الله لبنان موضع‌گیری می‌کند؟! پاسخ تا حدی به قیدِ زمان برمی‌گردد؛ جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر بسیاری از سناریوها و پروژه‌های آمریکا در منطقه را به صورت متعدد و ممتد زیر ضربه بُرده و به نوعی مانع از اجرایی شدن آن شده است. از این منظر نه تنها واشنگتن بلکه متحدان آن مانند بریتانیا، اسرائیل، اروپایی‌ها و حتی اعراب خلیج فارس تمام توان خود را برای مقابله با ایران بسیج کرده‌اند و در مواردی با برقراری کانال‌های دیپلماتیک مخرب درصدد آن هستند تا برخی دولت‌ها به عنوان بلندگوی آنها علیه تهران اظهار نظر کنند.

سردبیر الوفاق با بیان اینکه اصول کلی طرح مذکور از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و اتاق‌های فکر مشترک در حال نوشته شدن است، گفت: بخش اعظمی از طرح‌ریزی این فرآیند از سوی سرویس اطلاعاتی آمریکا صورت می‌گیرد و بر اساس پیمان‌ مشترک سازمان سیا با سرویس‌های شریک (دولت‌های همسو)، آنها هم در این روند بر اساس منافع و شرح وظایفشان اقدام به بازیگری می‌کنند. به عنوان مثال در ماجرای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس شاهد آن بودیم که چندین کشور درجه دوم و سوم اقدام به پیروی از آمریکا کردند و مقامات ایالات متحده از جمله «مایک پمپئو» به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور با موج‌سواری از طریق توئیتر یا ایفادِ نطق‌های مشخص این حرکت دولت‌های مذکور را تایید می‌کرد. در مورد تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان هم همین اتفاق رخ داده است؛ کشوری مانند کوزوو سیاست‌های ابلاغی را اجرا و پمپئو با توئیت آن را تایید می‌کند.

نعیمی افزود: در این میان اهرم بسیار مهمتر، رسانه‌ها هستند که تمام این فرآیند مخرب را برای هدایت افکار عمومی به میدان می‌آورند و بمباران اطلاعات جهت‌دار را در دستور کار قرار می‌دهند. در موضوع تروریستی خواندن حزب‌الله توسط کوزوو هم این الگو در حال پیاده‌سازی است که به نظرم باید آن را «سناریوی تخریب کور» بدانیم.

وی اظهار داشت: کوزوو و دولت‌هایی که این کشور را علیه ایران و حزب‌الله لبنان تحریک کرده باید توضیح بدهند چرا جریانی که علیه تروریست‌های داعش و القاعده در منطقه مشغول به کار است هزاران کیلومتر را طی می‌کند و برای خرابکاری به عمق اروپا می‌آید؟ آیا کشورهای اروپایی خودشان زبان بازگو کردن این موضوع کذب و تمسخرآمیز را ندارند؟ این سخنان و موج‌سواری پمپئو در این مورد به حدی مضحک است که این سوال پیش می‌آید آیا امنیت کشورهای اروپایی توسط آمریکا تامین می‌شود که وزیر خارجه ایالات متحده تا به این حد نگران امنیت قاره سبز شده؟ باید توجه داشت که دستگاه امنیتی کشورهای اروپا و همچنین پلیس اینترپل هیچ هشداری در این خصوص نداده اما می‌بینیم که ایالات متحده از یک اظهار نظر بسیار پیش‌پا افتاده و نخ‌نما به دنبال کوه ساختن است.

نعیمی خاطرنشان کرد: اینکه آمریکا و هم‌پیمانان آن به کشوری مانند کوزوو متوسل می‌شوند نشان از بی‌آبرویی وزیر خارجه آمریکا برای جمع کردن متحدین خُرد علیه تهران است. من بر این عقیده‌ام که بخشی از این سناریو توسط موساد و رژیم صهیونیستی طراحی شده؛ چراکه اگر در آینده نزدیک شاهد ترور یا خرابکاری در کشوزرهای اروپایی بودید شک نکنید که موساد به دلیل ذات خشن خود در این مسائل دست داشته است. این سناریو هرچند که شکست خورده و خروجی آن بسیار منفی است، اما به هر ترتیب ایالات متحده و متحدان آن در صدد آن هستند تا بتوانند از طریق مانور رسانه‌ای ایران را مورد هدف قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید در این مورد بیشتر کارکنیم و کمپین‌های افشاگری رسانه‌ای تشکیل دهیم تا بتوانیم به هر نحوی و مقداری که شده با این جوسازی‌ها مقابله کنیم. چراکه سناریوهایی مانند حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان و خلیج فارس هم از همین قبیل تحرک‌ها به شمار می‌رود.            

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز