خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

تلاش ایالات متحده برای ایجاد پیمان امنیتی علیه تهران / سیاست آمریکا ایجاد تفرقه بین کشورهای همسایه با ایران است

asdasd
کد خبر : ۷۷۹۳۱۳

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سیاست آمریکا علیه ایران یک سیاست چند پهلو است که دستمایه آن ایجاد تفرقه و نفاق در بین کشورهای همسایه و باز کردن پای بازیگران بیگانه به بهانه امنیت کشتیرانی به منطقه خلیج فارس است.

رضا میرابیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به ادعای مقام‌های آمریکایی مبنی بر اینکه مسئول حمله ماه گذشته به دو نفت‌کش متعلق به عربستان سعودی در دریای عمان نه انصارالله در یمن بلکه گروه‌های مرتبط با ایران در عراق هستند، گفت: این اقدام در چهارچوب متهم‌سازی جمهوری اسلامی ایران در حوادث اخیر است تا فشار سیاسی و امنیتی بر ایران افزایش پیدا کرده و بستر برای ایجاد یک پیمان امنیتی تحت عنوان «امنیت نفتنکش‌ها» علیه تهران فراهم شود. 

وی ادامه داد: البته پروژه ایران هراسی در حالی برای ایجاد یک پیمان امنیتی از سوی ایالات متحده در دستور کار قرار گرفته تا ایران را عامل ناامنی در خاورمیانه معرفی کند که تا امروز هیچ کدام از کشورهای منطقه و خارج از منطقه حاضر به همکاری با واشنگتن نشده‌اند. 

این کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر تکذیب این ادعا از سوی مقام‌های بغداد هم گفت: پس از این ادعا، نخست وزیر عراق هم به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور اعلام کرد چنین گزارشی وجود ندارد و این خبر و ادعا دروغ محض است چراکه صرف نظر از گزارش‌های منابع آمریکایی، سازمان‌های اطلاعاتی عراق تاکید کردند چنین چیزی رخ نداده است. 

میرابیان همچنین با اشاره به تلاش ایالات متحده و کشورهای منطقه برای ایجاد اختلاف میان دو کشور عراق و ایران گفت: یک وجهه این اتهامات هم تلاش برای بر هم زدن روابط دوستانه و برادرانه بغداد و تهران و القای این حس به مقام‌های عراقی است که ایران سعی در دخالت در امور عراق و استفاده از خاک این کشور را دارد.

وی ادامه داد: در واقع سیاست آمریکا یک سیاست چندپهلو است که دست‌مایه آن ایجاد تفرقه و نفاق در بین کشورهای همسایه و باز کردن پای بازیگران بیگانه به بهانه امنیت کشتیرانی به منطقه خلیج فارس است. 

سفیر پیشین کشورمان در کویت همچنین در رابطه با بیانیه چهارجانبه آمریکا،‌ انگلیس، امارات و عربستان برای متهم ساختن ایران به ارسال سلاح به انصارالله یمن و ایجاد ناامنی در منطقه گفت: این مساله قطعا واقعیت ندارد چرا که یمن در محاصره کامل است و هیچ راهی برای ارسال سلاح به این کشور وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران هم بارها این مساله را تکذیب کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز