خبرگزاری کار ایران

فرشاد مومنی:

پرورش شهید بهشتی‌های دیگر در گرو ترویج اسلوب اندیشه‌های آن شهید است/ شهید بهشتی اهل گفت‌وگو و کار جمعی بود

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۷۶۳

اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ترویج اسلوب اندیشه شهید بهشتی این امکان را فراهم می‌کند که ما شاهد تولید بهشتی‌های دیگر باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، فرشاد مومنی در مراسم بزرگداشت شهید بهشتی که در موسسه مطالعاتی دین و اقتصاد برگزار شد با تاکید بر اینکه شهید بهشتی قبل از اینکه اسلام‌ شناس باشد یک فیلسوف علم بود، اظهار کرد:‌ در کتاب «پیامبر از نگاه دیگر» به روشنی نشان داده شده که شهید بهشتی یک اسلام‌شناس واقعی بوده و تابع اصول بنیادی علوم سیاسی و انسانی است.

وی ادامه داد: با خواندن این کتاب بسیاری از ما متوجه می‌شویم که آنچه فکر می‌کنیم، انجام می‌دهیم اندیشه دینی نیست و فاصله بسیار زیادی با این مهم دارد.

مومنی با بیان اینکه مشکل ما این است که برداشت خود را از دین عنوان می‌کنیم، افزود: نگاه شهید بهشتی ویژگی خاصی دارد که من نام آن را «وقوف روش‌شناختی به نقش اطلاعات» گذاشتم. به این معنی که شهید بهشتی جزو معدود اسلام‌شناسانی هستند که عالمانه به مسائل وقوف داشته‌اند.

این اقتصاددان با اشاره به دست‌یافته‌های جدید در علوم شناختی گفت: علوم شناختی دست‌یافته‌های خارق العاده‌ای داشتند که اثبات می‌کند اطلاعات انسان ناقص و توزیع نامتقارن است.

مومنی اضافه کرد: یافته‌های جدید علوم شناختی به این نتیجه رسیده است که به طور مثال اگر یک بی‌سواد و یک عالم را مقابل یکدیگر قرار دهیم فرد بی‌سواد صدها نکته برای گفتن دارد که عالم با همه دانسته‌های خود از آنها بی‌اطلاع است.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با تاکید بر اینکه شهید بهشتی اهل اقدام، گفت‌وگو و کار جمعی بود، افزود: اعتقاد شهید بهشتی به اصل کار جمعی و اینکه هر کس دانسته‌ای دارد و باید به آن احترام گذاشت، با همه افراد با احترام گفت‌وگو می‌کرد.

مومنی با بیان اینکه برداشت من این است که در مواجهه با اندیشه شهید بهشتی باید با اسلوب روش شناختی متمرکز شویم، گفت: تجربه به من نشان داده است که اگر بر روی اسلوب روش شناختی شهید بهشتی متمرکز شویم، بهشتی‌های دیگر را به جامعه تحویل خواهیم داد. 

وی از دیگر خصوصیات شهید بهشتی را قرآن‌محور بودن ایشان دانست و گفت: یافته‌هایی که شهید بهشتی به دست آورده‌اند تکان دهنده هست. وی در آثار خود نگاه عمیق و قابل اعتنایی نسبت به قرآن داشته‌اند. 

مومنی با یادآوری اینکه در قرآن مخاطب نه فقط مسلمانان بلکه تمام مردم هستند، گفت: یکی از نظراتی که شهید بهشتی داشتند این بود که در قرآن عقل بر نقل مقدم است و نقل برای ایشان حجت ندارد.

وی ادامه داد: شهید بهشتی معتقد بود که خداوند عقل‌محور است و بر همین اساس عقاید و افکار ویژه‌ای داشتند. 

مومنی اضافه کرد: افکار شهید بهشتی بر این اساس بود که اگر انسان‌های غیرمسلمان آیات قرآن را بشنوند با توجه به عقل محور بودن آ‌ن بر اساس منطق و عقلانیت می‌توانند آیات خداوند را بپذیرند.

وی با اشاره به نحوه دعوت پیامبر به یکتاپرستی در صدر اسلام افزود: آنچه شهید بهشتی درباره آن سخن گفته است به درستی همان است که پیامبر بزرگ اسلام در صدر دعوت خود به یکتاپرستی به کار می‌بست.

مومنی در پایان گفت: تنها راه فراهم ساختن امکان تولید شهید بهشتی‌های دیگر در جامعه‌مان ترویج اسلوب اندشیه شهید بهشتی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز