خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکاوی ابعاد توطئه جدید علیه ایران در آفریقا/ لزوم پدافند رسانه‌ای قدرتمند علیه محور عبری، عربی و غربی/ ضرورت ایجاد هجمه حقوقی علیه حامیان تروریسم بین‌المللی

asdasd
کد خبر : ۷۷۸۴۷۵

تحلیلگر مسائل آفریقا گفت: پیوندهای سیاسی و منافع مشترک میان اسرائیل، بریتانیا، آمریکا و اعراب وارد مرحله‌ای شده که سعی دارند تمام هرج و مرج‌هایی که خودشان بانی آنها بوده‌اند را به گردن ایران بیاندازند.

«جعفر قنادباشی» تحلیلگر مسائل آفریقا در تشریح سناریوی جدید محور عربی، غربی و عبری برای دسیسه‌سازی علیه ایران در برخی از کشورهای آفریقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: اخیراً گزارشی توسط یکی از رسانه‌های بریتانیا منتشر شده که به دروغ مدعی تشکیل هسته‌های عملیاتی توسط ایران در کشورهای آفریقایی شده است. در این گزارش که توسط «روزنامه تلگراف» منتشر شده آمده است که جمهوری اسلامی ایران درصدد راه‌اندازی شبکه‌های ترور در کشورهایی مانند سودان، چاد، غنا، نیجر، گامبیا و آفریقای مرکزی است که شرح وظایف آنها هدف قرار دادن منافع ایالات متحده عنوان شده است.

وی ادامه داد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم که جمهوری اسلامی ایران هم در عرصه نظری و هم در فضای عملی هیچ دکترین و یا راهبرد خاص مبنی بر استفاده از جریان‌های تروریستی یا افراط‌گرا علیه هیچ دولت یا کشوری نداشته و نخواهد داشت. این تفکر نه تنها در وضعیت کنونی ایران بلکه حتی در زمان حیات امام خمینی برای مبارزه با رژیم پهلوی هم در دستور کار نبوده و بارها از این موضوع به عنوان خط قرمز انسانی و اسلامی ما نام برده شده است.

قنادباشی افزو: مشابه این مساله را در فتوای رهبری در مورد ممنوعیت و حرام بودن ساخت و استفاده از تسلیحات هسته‌ای مشاهده کرده‌ایم که حتی غربی‌ها و اسرائیل به آن اذعان دارند. در مقابل علناً در مورد حمایت از حزب‌الله لبنان یا جریان‌های مقاومت فلسطین موضع‌گیری شده؛ چراکه این مساله بحث دفاع است، نه هجوم.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به قصد و نیت رسانه‌های غربی، اسرائیلی و عربی از انتشار این اخبار، گفت: مساله مسلح شدن در ادبیات نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی در تمام برهه‌ها به معنای دفاع مطرح شده است اما اینکه تاسیس تشکیلات‌های تروریستی و جریان‌های مسلح ترور را به تهران نسبت دهند تنها یک پروپاگاندای هدفمند برای دسیسه‌چینی علیه ما به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در این مسیر بیشترین احساس خطر از سوی اسرائیل نمایان شده است. آنها مرتباً در حال تحریک افکار عمومی و به خصوص کشورهای غربی و عربی هستند. به عنوان مثال در بحث فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران، گزارش‌های نوبه‌ای آژانس انرژی اتمی فعالیت سالم و بی‌نقص ایران را تایید می‌کند اما فردای همان روز تل‌آویو دست به تحریک رسانه‌ای و سیاسی اعراب و آمریکا می‌زند تا به زور به آنها بفهماند که ایران در حال ساختارشکنی است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران به دلیل استمرار در مقاومت و مقابله با استعمار و ظلم منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای کماکان در معرض تهدید است و امروزه اسرائیل، عربستان و آمریکا به عنوان مثلث ناامنی به دنبال افزایش هجمه و توطئه‌چینی علیه ایران هستند. نباید تعجب کرد در دنیایی که ترامپ در آمریکا و نتانیاهو در سرزمین‌های اشغالی با افکار افراطی به دنبال بایکوت حقیقت‌های آشکار هستند، ایران هدف قرار نگیرد؛ چراکه آنها هر روز یک سناریو برای تخریب چهره تهران و ایران‌هراسی در دستور کار قرار می‌دهند و حالا هم به دنبال فضاسازی رسانه‌ای علیه ما در آفریقا آن هم با درون‌مایه تحرکات تروریستی هستند. سوال ما این است که چرا ایالات متحده یا کشورهای اروپایی و عربی که اسناد زیادی از واقعه ۱۱ سپتامبر علیه ریاض دارند، منتشر نمی‌کنند؟

قنادباشی اضافه کرد: نه تنها ارشدترین مقامات آمریکا بلکه شرکای عربستان بارها در گزارش‌های پنهان و آشکار خود اعلام کرده‌اند که مسئول اول و آخر پروژه ۱۱ سپتامبر عربستان سعودی بوده اما تا به دلیل چسبندگی منافع با ریاض، آنها جرأت کوچکترین اقدام علیه آل‌سعود را ندارند. به نظرم در فضای فعلی که چنین موج‌سواری‌ها و سناریوچینی‌های منفی علیه ایران در حال شکل گرفتن است، باید علاوه بر پدافند رسانه‌ای هدفمند و پرقدرت علیه محور عربی، غربی و عبری اقدام به تشکیل تیم حقوقی برای روشن شدن حمایت عربستان، اسرائیل و آمریکا از گروه‌های تروریستی در منطقه و فرامنطقه کرد. از سوی دیگر باید متوجه بود که لندن در این مسیر به صورت کاملاً چراغ خاموش در حال سمپاشی علیه ایران است. اینکه چرا چنین گزارشی توسط یک رسانه‌ بریتانیایی منتشر می‌شود سوالی است که جواب آن در ادامه استعمار کشورهای آفریقایی توسط بریتانیا نهفته است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: آفریقا متشکل از ۵۴ کشور (با احتساب سودان جنوبی) است که حدود ۲۰ کشور همچنان مستعمره بریتانیا هستند و حتی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند. در این میان اسرائیل و عربستان هم اخیراً در بسیاری از کشورهای آفریقا منافعشان (اعم از اقتصادی، سیاسی و نظامی) را دنبال می‌کنند که تمام این مولفه‌ها به خوبی نشان می‌دهد که ضریب نفوذ کدام کشورها زیاد است. در این میان قدرت گرفتن و محبوبیت اشخاصی مانند «شیخ ابراهیم زکزاکی» که رهبری جنبش شیعیان نیجریه را به عهده دارد برای اسرائیل، عربستان، بریتانیا و سایر دولت‌های غربی بسیار گران تمام شده است. آنها می‌ترسند که حوزه نفوذ ایران نه تنها در نیجریه بلکه در آفریقا قوی شود اما سوال من این است که رسانه‌های غربی و اندیشکده‌های امنیتی آنها چرا یکبار سوال نمی‌کنند عربستان و امارات به چه دلیلی سودان را بهم ریختند و شریک خودشان (عمرالبشیر) را از عرش به فرش کشیدند؟

وی خاطرنشان کرد: براین عقیده‌ام که اسرائیل و آمریکا در کنار اعراب به دنبال آن هستند تا یک توطئه جدید و سنگین علیه ایران در آفریقا به پا کنند. اینکه حرف از هدف قرار دادن منافع آمریکا توسط هسته‌های ترور ایران آن هم در آفریقا و در شرایط فعلی کشور به میان آمده است نشان می‌دهد که «سمپاشی هدفمند» در دستور کار قرار دارد. به نظرم آنها در صدد گرم کردن کوره‌های جدید برای سرخ کردن ایران هستند. به عنوان مثال در آخرین اسناد و داده‌های میدانی مشخص شده که آمریکایی‌ها با همکاری اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی در حال انتقال عناصر و خصوصاً فرماندهان خارجی داعش به افغانستان و کشورهای آفریقایی هستند و اخیراً ابوبکر البغدادی در آخرین ویدئویی که از خود منتشر کرده بود اعلام کرد در کشورهای آفریقایی در حال جذب نیرو و شبکه‌سازی هستند. حال اگر فردا روزی داعش، القاعده یا هر تشکیلات تروریستی دیگر در کشورهای مذکور عملیات کنند، احتمال آن وجود دارد که آن را به گردن ایران بیاندازند.

وی ادامه داد: آنها به دنبال پیوند چهره ایران با ترور هستند اما یکبار نمی‌گویند که کدام کشور در منطقه به صورت تمام‌قد با داعش و جریان‌های افراطی مبارزه کرد. بنابراین این قبیل مسائل را باید مدلی از عملیات‌های روانی خطرناک علیه کشورمان بدانیم که مقابله رسانه‌ای و دیپلماتیک با آن باید در دستور کار قرار بگیرد.             

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز