خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

آمریکا با تحریم رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه چه هدفی را دنبال می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۸۹۱

تحریم آیت‌الله خامنه‌ای که به گفته رئیس‌جمهور، اموالشان تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است و محمدجواد ظریف که مقام اقتصادی نیست تنها به یک واکنش سیاسی شبیه است که عملا هیچ هدفی جز ادامه روند ادعاها و لفاظی‌های مقام‌های کاخ سفید را دنبال نمی‌کند و دستاوردی عملی برای کاخ سفید نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، ایالات متحده در حالی اخیرا در دور جدید تحریم‌های خود علیه ایران که ترامپ از وضع آنها پیش از سفر به کمپ دیوید خبر داده بود، آیت‌الله خامنه‌ای و محمدجواد ظریف را در لیست تحریم‌های واشنگتن قرار داد که پیش از این سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به وضع این تحریم‌ها اعلام کرده بود دیگر هیچ تحریمی نمانده که آمریکا علیه ایران اعمال نکرده باشد. همین امر نیز گمانه‌زنی‌ها را به این سمت برده بود که تحریم‌های جدید شامل افراد حقیقی و حقوقی خواهد بود.

با این حال اما شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این لیست افراد شامل رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه باشد. تحریم آیت‌الله خامنه‌ای که به گفته رئیس‌جمهور، اموالشان تنها یک حسینیه و یک خانه ساده است و محمدجواد ظریف که مقام اقتصادی نیست تنها به یک واکنش سیاسی شبیه است که عملا هیچ هدفی جز ادامه روند ادعاها و لفاظی‌های مقام‌های کاخ سفید را دنبال نمی‌کند و دستاوردی عملی برای کاخ سفید نخواهد داشت.

یوسف مولایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به تحریم‌های جدید ایالات متحده علیه رهبر انقلاب و وزیر امور خارجه گفت: ماهیت این تحریم‌ها تنها این است که آمریکا در شرایط خصمانه و غیردوستانه با ایران است و دو کشور در این نبرد در حال زورآزمایی هستند تا بیشترین امتیاز را بگیرند. 

وی ادامه داد: در این راستا هر کشوری می‌تواند از توان و منابع قدرت خود استفاده کند. آمریکا به دلیل اینکه یک قدرت سیاسی و بین‌المللی است منابع زیادی دارد. تحریم‌ها برای آمریکا نوعی ابزار تنبیهی است. آمریکا پیش از این هم در بیانیه ۱۲ ماده‌ای پمپئو حاکمیت ملی ایران را هدف قرار داده بود و بعد از این مهم نیست کدام مقام و مسئول هدف این تحریم‌ها قرار گرفته است.

این استاد حقوق بین‌الملل با اشاره به ضعف حقوق بین‌الملل در این زمینه گفت: حقوق بین‌الملل هیچ خط و خطوط قانونی برای محکوم کردن این اقدام ندارد و آمریکا هم تنها در چهارچوب حاکمیت ملی خود این تحریم‌ها را اعمال کرده است چرا که در اصل، تحریم مختص نهادی همچون شورای امنیت سازمان ملل است. 

وی افزود: البته همین حق برای ایران هم وجود دارد و تهران می‌تواند اعلام کند این مقام‌های آمریکا تحریم هستند. البته این گونه تحریم‌ها تنها در چهارچوب حاکمیت ملی آن کشورها اعتبار دارد. 

مولایی گفت: در حال حاضر حقوق بین‌الملل آن قدر گستردگی ندارد که برای هر موضوعی قاعده‌ای داشته باشد. جامعه جهانی چنین اختیاری به کسی نداده و آمریکا نیز از این خلاءها استفاده می‌کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز