خبرگزاری کار ایران

رئیس قوه قضائیه:

دستگاه قضایی نباید ارتباط خود را با محافل علمی قطع کند/ تحول با سخنرانی شکل نمی‌گیرد/ ابرچالش دستگاه قضا افزایش پرونده‌ها است

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۶۲۸

رئیس قوه قضائیه گفت: ابرچالش دستگاه قضا افزایش پرونده در دستگاه قضا است که باید نسبت به رفع این موضوع تلاش کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سید ابراهیم رئیسی در همایش سراسری قوه قضائیه ضمن تبریک هفته این قوه گفت: یاد و خاطره شهدای هفتم تیر و هفتاد و دوتن از یاران انقلاب اسلامی را گرامی می‌داریم و درود می‌فرستیم.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: خدمات تمامی خدمتگزارن قوه قضائیه از جمله آیت الله شهید بهشتی را ارج می‌نهیم و از آیت الله یزدی و لاریجانی تقدیر می‌کنیم.

وی ادامه داد: بدون تردید گزارش‌های آقای وزیر نشان‌دهنده تلاش‌ها و خدمات ارزشمند شما همکاران قضایی در سراسر کشور است.

رئیسی با اشاره به گزارش سالانه وزیر دادگستری گفت: این عمکلرد نشان‌دهنده اخلاص در قوه قضائیه کشور است.

وی تاکید کرد: امیدوارم قوه قضائیه بتواند گام دومی را بردارد. در این تحول همگان و اجزای سازمان نقش دارد هیچ کسی نباید غیبت کند.

رئیسی تاکید کرد: تحول با سخنرانی شکل نمی‌گیرد باید در اتاق‌های فکر آن را به دست بیاوریم، ما به این تحول نیاز داریم.

وی ادامه داد: محافل علمی، حوزی و دانشگاهی باید در ایجاد تحول همراه و همگام با دستگاه قضایی باشند، این ارتباطات باید معنادار و قوی شکل بگیرد.

رئیس دستگاه قضا گفت: کار قضات بسیار پیچیده و خاص است. زیرا با فقه درآمیخته است، امروز فقه حکومتی باعث ایجاد بسیاری از سؤالات در حوزه فرهنگی، هنری، اجتماعی و اقتصادی می‌شود. باید با استناد به فقه جواهری به این سوالات پاسخ داده شود.

رئیسی افزود: به قاضی گفته شده است بر اساس قانون حکم دهد و اگر در قانون نبود با فقه پاسخ دهد، امروز باید در بخش پژوهش قوه قضائیه این لحاظ شود تا این دستگاه پویا و زنده شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی نباید ارتباط خود را با محافل علمی قطع کند.

رئیسی با بیان اینکه سر و کار دستگاه قضا با علم دانش است، گفت: این موضوع بسیار مهم است و نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: سوال این جاست ما در اسلام حقوق داریم یا فقه؟ آیا نظام حقوقی در اسلام وجود دارد؟ آیا ما احکام را از فقه می‌گیریم و نظم‌بندی را باید از جای دیگر بگیریم.

رئیسی تاکید کرد: آنچه ما از امامان انقلاب و بزرگان می‌فهمیم این است که ما نظام حقوقی در اسلام داریم نه فقط فقه.

وی ادامه داد: آنچه در گام دوم باید فعال باشیم در زمینه الگوی ایرانی و اسلامی برای پیشرفت است که قالب متناسب با نظام قضایی است.

رئیس دستگاه قضا گفت: کارها در دبیرخانه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت صورت گرفته است اما این کافی نیست در دستگاه قضا باید ساز و کار این مهم پیگیری شود.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: نباید در ایجاد تحول شتاب‌زده کار کرد بلکه باید اصولی باشد.

وی افزود : مبانی تحول باید با شناخت قوه قضائیه باشد، ما در چهل سال گذشته گام‌هایی برداشتیم که باید شناختی از آن داشته باشیم تا وضع مطلوب را ترسیم کنیم و بایدها در حوزه مدیریت و مدیریت میانی تعیین تکلیف شود. ابرچالش دستگاه قضا افزایش پرونده در دستگاه قضا است که باید نسبت به رفع این موضوع تلاش کنیم.

رئیسی افزود: تمامی بخش های ستادی و قضات محترم در کار قضایی ورود کنند.

وی تاکید کرد: اهمیت کار قضایی بر اساس معاشرت است و باید تمامی نیروها از کار ستادی وارد کار قضایی شوند و این یک ضرورت است.

رئیس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: حداقل فعلا باید ۱۰ از نیروهای ستادی به میدان بیاید و بخش‌های صف کمک کنند.

وی ادامه داد: باید قاضی محور باشد و قضات به قضاوت شان شناخته شوند

وی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری گفت: آن جایی که قانون می‌گوید حبس، ما گوش به فرمان باشیم اما جایی که مجازات جایگزین داریم باید استفاده کرد. این مسئله بسیار مهم است .

رئیس دستگاه قضا گفت: رفع مشکل نیروی انسانی و ایجاد تحول نیاز به برنامه‌ریزی و بودجه دارد. البته ما به شرایط کشور آگاهی داریم که دشمن مشکلاتی به وجود آورده که مردم عقب‌نشینی کنند اما زهی خیال باطل.

وی ادامه داد: دستگاه قضا هم مستثنی از این شرایط نیست اما نباید از هدف خود عقب‌نشینی کنیم. برای دوستانی که در آزمون قبول شده‌اند باید کار جذب صورت گیرد.

رئیسی تاکید کرد: ارتقا سلامت در دستگاه قضایی بسیار مهم است و معتقدم نقش اول برای تک تک همکاران عزیز در دستگاه قضا است. هیچ کس نباید کاستی و پلشتی در دستگاه قضا بخواهد. زیبنده نیست در دستگاهی که پاکان حضور دارند یک نقطه ناپاک خودنمایی کند که این کار به اراده و حضور تک تک همکاران بستگی دارد

وی تاکید کرد: وظیفه ما سلامت دستگاه قضایی است که می تواند اعتماد ساز باشد.

رئیس دستگاه قضا خاطر نشان کرد: سرمایه اجتماعی بسیار مهم است، گره گشایی، رضایت، اعتماد و افزایش مردم بسیار مهم است.

وی افزود: این مسائل بسیار مهم است امام مردم را حقیقتا باور داشت، رهبری عمیقا مردم را باور دارند ما هم باید باور داشته باشیم. خدمت مقام معظم رهبری که می‌رسیدیم پس از صحبت‌ها می‌گفتند خروجی چیست؟ مردم چه می‌شوند. سرمایه اجتماعی و اعتمادشان به قوه قضائیه در سبد نظام قرار می‌گیرد.  لذا کار یک قاضی می‌تواند بسیار در افزایش این سرمایه تاثیرگذار باشد.

 رئیسی گفت: ما همه مسولیت و وظیفه داریم. ما ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم آن جاهایی که استفاده کردیم مزیتش را مشاهده کردیم، امروز شاهد ظرفیت سپاه در منطقه هستیم، می‌بینید امروز از نزدن هواپیمایی با سرنشین از ما تشکر می‌کنند.

وی ادامه داد: امروز مقاومت ما جواب می‌دهد، در عرصه بین‌المللی مقاومت مردم ایران جواب داده است در عرصه اقتصادی هم اگر از ظرفیت نیروی انسانی استفاده کنیم حتما جواب خواهیم گرفت.

وی تاکید کرد: بعد از گذشت چهل سال دستگاه قضا می‌تواند اتفاقاتی را رقم بزند زیرا امکان یک اتفاق متفاوت وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز