خبرگزاری کار ایران

ارجاع طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها به کمیسیون انرژی

asdasd
کد خبر : ۷۷۷۱۸۵

نمایندگان مجلس طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردم را به دلیل وجود برخی اشکالات قانونی را به کمیسیون انرژی ارجاع دادند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در جریان بررسی طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردم، حسینعلی حاجی دلیگانی پیشنهاد اصلاح بند (الف) ماده ۱ را ارائه کرد که با ۱۲۲ رأی موافق، ۴۲ رأی مخالف و ۱۰ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن علنی تصویب شد.

براساس این پیشنهاد در بند (الف) آورده شده است:

الف- طرح: طرح های ایجاد تاسیسات پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با خوراک نفت خام و یا میعانات گازی و همچنین بهینه سازی و ارتقای کمیت و کیفیت فرآورده های پالایشگاهی به نحوی که ترکیب تولید فرآورده آنها اساساً به محصولات سبکتر و میان تقطیر اختصاص پیدا کند.

در ادامه با پیشنهاد سیدفرید موسوی مبنی بر حذف عبارت "صندوق توسعه ملی موظف است به این مجوزها تعهد تنفس خوراک ارائه کند" بند (ب) ماده ۱ با ۱۶۱ رأی موافق، ۱۶ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.

علی لاریجانی درخصوص بند (ب) ماده ۱ گفت: به دلیل اینکه صندوق توسعه ملی در این بند موظف شده که به مجوزهای تنفس خوراک اجازه بهره برداری بدهد، اشکال قانون اساسی وجود دارد.

وی ادامه داد: در تعاریف حکم آورده نمی شود و عبارت آخر نباید در تعریف آورده شود و باید به عنوان ماده ای جدا مطرح گردد. برداشت از صندوق توسعه ملی نیاز به اذن دارد. درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی در زمینه این طرح را به رهبر معظم تقدیم کردیم تا در صورت موافقت، اشکالات آن برطرف شود.

براساس بند (ب) ماده ۱؛

ب- مجوز: مجوز صادره مطابق با جزء ۴ بند پ ماده ۳ قانون وظایف و اختیارات وزارت نفت براساس طراحی و محاسبات فنی و اقتصادی طرح پیشنهادی و مشخصات فرآورده های تولیدی توسط وزارت نفت ارزیابی و صادر می شود و شامل مقدار خوراک و تنفس خوراک برآوردی می باشد.

در ادامه علیرضا رحیمی در جریان بررسی بند (ت) ماده ۱ طرح مذکور؛ در اخطار قانون اساسی گفت: تنفس در نظر گرفته شده بار مالی دارد و با اعمال آن پولی حاصل نمی شود.

گفتنی است نمایندگان خانه ملت با این اخطار با ۱۳۸ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در صحن علنی با آن موافقت کردند.  

لازم به ذکر است دکتر لاریجانی با اشاره به عدم تعیین تکلیف اصلاحات و وجود برخی اشکالات قانونی دراین طرح، پیشنهاد ارجاع مواد آن را به کمیسیون انرژی مطرح کرد، لذا نمایندگان با ۱۶۲ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۱ نماینده حاضر در صحن علنی با این پیشنهاد موافقت کردند./

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز