خبرگزاری کار ایران

توضیح سخنگوی دولت درباره چند مصوبه هیات دولت

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۴۴۹

سخنگوی دولت در مورد چند مصوبه هیات دولت از جمله بررسی مجدد لایحه حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره دار در کانال تلگرامی خود توضیحاتی را ارائه داد.

 به گزارش ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در مورد چند مصوبه هیات دولت از جمله بررسی مجدد لایحه حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره‌دار در کانال تلگرامی خود نوشت: یکی از تصمیمات مهم جلسه ۲۲ خرداد هیات دولت، تصویب لایحه حق تحصیل و آموزش دانشجویان ستاره‌دار بود.  به رغم ارسال قبلی این لایحه به مجلس از سوی دولت و عدم اخذ رای لازم در کمیسیون‌های مجلس، با توجه به حساسیت این امر و تاکید دولت بر تصویب آن، این لایحه همچنان مورد پیگیری دولت است. هر ساله تعدادی از دانشجویان و جوانان ما با مسئله ستاره دار بودن مواجه می‌شوند و این امر به یک نگرانی تبدیل شده است.

به دلیل ضرورت پیشگیری از تکرار هر ساله این معضل، امیدواریم با تبدیل این لایحه در مجلس به قانون، ضمن اینکه حقوق این افراد مراعات می‌شود شاهد پرهیز از رفتارهای مبتنی بر سلیقه و بهانه‌های موهوم باشیم.

پیگیری اجرای برنامه مدیریت سبز از دیگر موارد مهم مطرح شده در جلسه هیات دولت بود. آیین نامه اجرایی مدیریت سبز در راستای برنامه پنجم توسعه و کمک به بهبود وضعیت محیط زیست کشور است که به تصویب هیات دولت رسید. متاسفانه چالش‌های سال‌های گذشته به دلیل فقدان دوراندیشی و نداشتن سیاست‌گذاری‌های معطوف به محیط زیست سبب شده سال‌های سال فشار زیادی بر آب و خاک وارد شود.

همچنین توزیع صنایع نه بر اساس مطالعات زیست محیطی بلکه بر اثر فشارهای سیاسی صورت گرفته است. هرکس زور، قدرت چانه زنی و جوسازی بیشتری داشت سرمایه‌گذاری‌های صنعتی را به سمت منطقه خود سوق داده است. کارخانه های فولاد و پتروشیمی‌هایی ایجاد شد که حتی آب اشامیدنی منطقه نیز را در تحدید قرار داده است. از همین رو دولت بر مبنای برنامه ها و ملاحظات زیست محیطی خود که در اصول برنامه‌های دولت یازدهم و دوازدهم تبیین شده بر اجرای این برنامه تاکید دارد و آن را دنبال می کند.

ما نیاز داریم در طولانی مدت با نگرش جامع و کامل، برنامه‌های محیط زیستی خصوصا مدیریت مصرف آب و بازیافت را دنبال کنیم، لذا در این مسیر نیازمند همکاری دستگاه‌ها و نهادهای عمومی هستیم. در این میان نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی و نهادینه کردن رفتاری این امر، از جامعه تا خانواده قابل ملاحظه و چشمگیر است.

*پایان نامه دزدی ممنوع

تصویب لایحه مقابله با پدیده فروش پایان نامه و مقالات دانشگاهی، از دیگر مصوبات اثرگذار و قابل ذکر جلسه چهارشنبه  دولت به شمار می رود. هرکدام از ما اگر در خیابان‌های منتهی به مراکز دانشگاهی تهران خصوصا طالقانی و انقلاب قدم بزنیم، می‌بینیم که تبلیغات فروش مقاله و پایان‌نامه تا چه اندازه رواج یافته به گونه‌ای که تقریبا مبدل به یک امری عادی شده است. امروزه دیگر نصب آگهی‌های مربوط به این معضل از تبلیغات زمینی و دیواری فراتر رفته و در ایمیل ها و پیامک ها و حتی در و دیوار دانشگاهها نیز نمود یافته و دارای روند افزایشی است. متاسفانه این پدیده نامیمون مقاله‌نویسی و تقلب در تهیه آثار علمی فراگیر شده و افراد سودجو، آن را تبدیل به کسب و کار غیراخلاقی برای خود کرده‌اند. طرح این موضوع در دولت سبب تصویب آیین نامه‌ای شد که بر اساس آن دانشگاه‌ها، تمهیداتی جدی برای مقابله با این پدیده نامبارک اجرایی کنند. از جمله این تمهیدات می‌توان به تشکیل کمیته‌های تشخیص اشاره کرد که با بررسی مدارک، اگر به این دریافت برسند که مدرکی حاصل از تقلب پایان‌نامه و فعالیت علمی جعلی بوده آن را باطل اعلام کنند. همچنین دانشگاه‌ها مکلف شدند متن پایان‌نامه‌ها را ۵ سال پس از تاریخ دفاع بر اساس قانون دسترسی آزاد به اطلاعات منتشر کنند. این آیین‌نامه می‌تواند خواست گسترده اساتید فرهیخته و زحمت‌کش دانشگاهی را برآورده نموده و به نزاهت و اخلاقی کردن بیشتر فعالیت‌های علمی منجر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز