خبرگزاری کار ایران

مصباحی‌مقدم در گفت و گو با ایلنا:

رهبر انقلاب پاسخ روشنی به «آبه» دادند/ در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان مبنای ما توافق برای ارائه لیست واحد است

asdasd
کد خبر : ۷۷۳۰۵۲

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: جامعه مدرسین و جامعه روحانیت در انتخابات میان دوره‌ای مجلس خبرگان لیست مشترک می‌دهند.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره سفر نخست وزیر ژاپن به ایران و دیدار با رهبر انقلاب گفت: هدف اول آقای آبه از این سفر گسترش روابط میان ایران و ژاپن اعلام شد اما در عین حال وی حامل پیام رئیس‌جمهور آمریکا هم بود.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در دیدار رهبر انقلاب با شینزو آبه افزود: مهم این است که رهبر معظم انقلاب با اظهارات خودشان پاسخ روشن و قاطعی به آقای آبه دادند.

مصباحی‌مقدم با اشاره به سخنان رهبری که گفتند«روی سخنم با شماست(نخست‌وزیر ژاپن) و نه ارسال پیام به رئیس‌جمهور آمریکا که او را شایسته داد و ستد پیام نمی‌دانم»، گفت: بنده این جملات و سایر اظهارات ایشان را شنیدم و به فردی که کنارم بود گفتم آدم از شنیدم حرف‌های رهبری بال در می‌آورد و با چنین رهبری و  مواظع ایشان احساس عزت، عظمت و قدرت می‌کند.

وی با اشاره به این سخن رهبری که گفتند «پیامی که آقای ترامپ داده و گفته ما قصد سرنگونی جمهوری اسلامی را نداریم هم دروغ است و هم نمی‌تواند این کار را بکند» آن را عالی دانست و گفت: به نظر بنده همه سخنان رهبری قابل توجه، اتکا و غالبا با احساس عزت بود و اگر ایرادی نمی‌‌داشت می‌گفتم این جملات را باید با طلا نوشت و نگه‌داری کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مواضع رهبری قاطع و سرنوشت‌ساز بود و ان‌شاءالله طرف‌های مقابل و اروپایی‌ها هم متوجه شوند که بی‌جهت در قضیه برجام دارند سهل‌انگاری می‌کنند و همین موجب خواهد شد که ایران راه خودش را ادامه بدهد و اگر لازم شد از برجام هم خارج می‌شود. 

وی در پاسخ به این سوال که این دیدار چقدر می‌تواند در پیشبرد اهداف ایران موثر باشد و چه نتیجه‌ای خواهد داشت، گفت: پیام ایران خیلی روشن و شفاف از سوی رهبر انقلاب داده شد. ژاپنی‌ها به دلیل روابط تنگاتنگی که با آمریکا دارند و با توجه به ملاحظات آمریکا با ما، تعامل کافی نداشتند اما حضور آقای آبه نشان می‌دهد که این اراده برای آنها به وجود آمده است.

وی افزود: نخست‌وزیر ژاپن همچنین بعد از اظهارات رهبری اشاره کرد که مایل به گسترش روابط با ایران است که رهبری هم فرمودند اگر چنین اراده‌ای در ژاپن وجود دارد، باید آن را قاطعانه دنبال کنید. 

مصباحی‌مقدم گفت: علی‌القاعده باید منتظر باشیم که تجارت بین ایران و ژاپن از جمله فروش نفت استمرار و ادامه پیدا کند. 

وی ادامه داد: اثرگذاری تحریم‌های آمریکا به آخر خط رسیده، چراکه تحریم‌ها به اوج خود رسید و از آن اوج رو به نزول گذاشت و شاهد این موضوع هم این است که با اعلام تحریم پتروشیمی ایران از سوی آمریکا، بازارهای ایران تکان نخورد و مشتری‌های ما دست‌پاچه نشدند و فروش محصولات پتروشیمی همچنان از سوی ایران ادامه دارد.

مصباحی‌مقدم با عنوان اینکه بازار پتروشیمی در جهان، بازاری نیست که قابلیت تحریم داشته باشد، گفت: باید به این نتیجه برسیم مسیری مقاومتی را که برگزیده‌ایم، قاطعانه ادامه دهیم و بدانیم که حنای آمریکا دیگر برای تحریم‌ها رنگ ندارد.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید دستاورد و نتیجه این دیدار برای ایران چقدر می‌تواند راضی‌کننده باشد، گفت: من تصور می‌کنم که این دیدار یک اثر غیرمستقیم هم روی اروپایی‌ها دارد و آنها این پیام را دریافت می‌کنند که ایران به یک روابط حداقلی و ادامه حضور در برجام بسنده نخواهد کرد.

وی افزود: بنابراین اگر می‌خواهند برجام باقی بماند و احساسشان این بود که با وجود برجام امنیت آنها بهتر تامین می‌شود می‌باید گام‌های قوی، قاطع و عملی برای ایجاد روابط اقتصادی با ایران خارج از محدوده بسیار تنگ اینستکس، بردارند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با عنوان اینکه از سوی ایران هیچ‌گونه تهدیدی متوجه آمریکا نیست،  گفت: اگر تصور کنند که ما بمب هسته‌ای نداشته باشیم آنها در امنیت هستند، نه؛ از ناحیه ما به دلیل داشتن یا نداشتن بمب هسته‌ای در خطر و تهدیدی نخواهند بود. اصولا ایران برای هیچ کشوری تهدید نیست بلکه ایران در مقابل تهدید، تهدید دارد.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به همزمانی دیدار رهبری با شینزو آبه و حمله به نفتکش‌های منتسب به ژاپن با عنوان اینکه وقتی که آقای آبه در ایران است حتما معنی ندارد که ایران و حتی مجموعه‌هایی که به نحوی با ایران ارتباط نزدیکی دارند چنین کاری بکنند، افزود: حتما نمی‌باید در شرایطی که یک مقام بلندپایه ژاپن میهمان ایران است از ناحیه اشخاص، نهادها و مجموعه‌هایی که به نحوی با ایران مرتبط هستند چنین اقدامی صورت گیرد.

وی افزود: کاملا واضح است که این اتفاق از ناحیه مجموعه‌های مرتبط با ایران و حتی از سوی یمن رخ نداده است.

این عضو جامعه روحانیت مبارز در ارتباط با اینکه چه کسانی ممکن است در این انفنجارها دخیل باشند، گفت: این اتفاق باید از سوی کسانی که از ارتباط بیشتر بین ایران و ژاپن احساس خطر می‌کنند و خودشان را در موضع ضعف ناشی از این ارتباط می‌بینند، صورت گرفته باشد و آن هم فقط رژیم اشغال‌گر قدس و هم‌پیمانان آشکار و نهان آن‌ها می‌توانند باشند.

وی درباره دیپلماسی دولت هم با بیان اینکه ژاپنی‌ها از ایران یک حرف و صدا شنیدند، گفت: مواضع اخیر رئیس‌جمهور را مرور کردم و دیدم که انطباق بسیار بالایی با مواضع رهبر معظم انقلاب دارد. البته ادبیات دولت با ادبیات رهبری اندکی متفاوت است که البته قابل قبول بوده و مساله‌ای نیست.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره معرفی آیت الله یزدی از حوزه انتخابیه قم به جای آیت‌الله مومن گفت: در مورد خبرگان مبنا این بوده که حداکثر توافق را جامعه مدرسین و جامعه روحانیت با هماهنگی یکدیگر داشته باشند و قطعا همین مسیر را در انتخابات میان دوره‌ای خبرگان هم خواهیم داشت. 

وی با بیان اینکه از سوی جامعه مدرسین پیشنهاد روشن و مسقیم دریافت نکرده‌ایم، گفت: فعلا جلسه‌ای نداشته‌ایم اما هماهنگ خواهیم بود هنوز زمان برگزاری جلسات نرسیده اما مبنا تفاهم و توافق برای ارائه لیست واحد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز