خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه ریتاکو در گفت‌وگو با ایلنا:

موفقیت آبه بستگی به هنر دیپلماسی او دارد/ برای جلب اعتماد ایران، آمریکا باید به برجام بازگردد/ خروج کامل تهران از معاهده هسته‌ای برای واشنگتن ترسناک است/ ژاپن امیدوار است با کاهش تنش‌ها، واردات نفت را از سر بگیرد

asdasd
کد خبر : ۷۷۱۶۷۴

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو با تاکید بر اهمیت سفر شینزوآبه به تهران، بازگشت آمریکا به برجام را عامل مهم برای راضی کردن ایران به مذاکره دانست و گفت: موفقیت دیدار آبه و سران ایران بستگی به هنر دیپلماسی آبه و میزان موفقیت او در بیان پیشنهادهای طرف آمریکایی دارد و باید به نحوی اعتماد از دست رفته سران ایران به آمریکا را احیا کند.

راجارام پاندا استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو است. وی به صورت تخصصی سال‌ها در حوزه سیاست خارجه ژاپن و روابط خارجه این کشور تدریس و تحقیق کرده‌ است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در خصوص سفر شینزوآبه به ایران پرداخت.

آبه به دنبال کاهش تنش میان ایران و آمریکاست

ژاپنی‌ها نمی‌خواهند شکست مذاکرات کره شمالی تکرار شود

راجارام پاندا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره ابعاد سفر نخست‌وزیر ژاپن گفت: آبه در واقع تمایل خود را برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا نشان داده است و می‌خواهد به عنوان شریک استراتژیک آمریکا که با ایران هم روابط دوستانه‌ای دارد، برای حل مشکلات ایران و‌ آمریکا تلاش کند. من فکر می‌کنم دلیل میانجی‌گری ژاپن این باشد که آنها می‌دانند ایران مانند کره شمالی نیست. نمی‌خواهند شکست مذاکرات کره شمالی تکرار شود.

دیدار آبه با رهبر ایران مهم‌ترین دیدار این مقام ژاپنی در ایران خواهد بود

وی افزود: سفر آبه به ایران بسیار مهم است و می‌تواند گام مهمی در کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد. دیدار آبه با رهبر ایران اولین دیدار در چهل ساله گذشته است و با توجه به تنش‌های امروز ایران و آمریکا می‌توان گفت مهم‌ترین دیدار آبه در تهران خواهد بود.

بین دیگر گزینه‌ها ژاپن را گزینه بهتری برای میانجی‌گری می‌دانم

پاندا گفت: ژاپن معتقد به حل تنش میان ایران و آمریکا از طریق مذاکره و دیپلماسی است و در تلاش است تا از درگیری نظامی آمریکا با ایران جلوگیری کند. از طرفی با توجه به روابط دوستانه توکیور با تهران و واشنگتن می‌توان به سفر آبه به ایران امیدوار بود؛ چرا که پیش از این بحث میانجیگری عمان مطرح شد اما من ژاپن را گزینه بهتری می‌دانم.

ترامپ برخلاف تندروهای کاخ سفید به دنبال جنگ با ایران نیست

وی ادامه داد: ترامپ بر خلاف تندروهای کابینه خود به دنبال جنگ با ایران نیست. اخیرا هم این موضوع را تکرار کرد که حتی به دنبال تغییر حاکمیت در ایران هم نیست. اکنون آبه برای قانع کردن ایران و مطرح کردن پیشنهادها و پیام ترامپ راهی ایران می‌شود.

موفقیت سفر آبه به تهران بستگی به هنر دیپلماسی او دارد

آبه باید اعتماد از دست رفته ایران به آمریکا را احیا کند

پاندا هم‌چنین خاطرنشان کرد: به نظر من موفقیت دیدار آبه و سران ایران بستگی به هنر دیپلماسی آبه و میزان موفقیت او در بیان پیشنهادهای طرف آمریکایی و راضی کردن سران ایران دارد. آبه باید به نحوی اعتماد از دست رفته سران ایران به آمریکا را احیا کند.

برای جلب اعتماد ایران به پیشنهادهای ترامپ، لازم است آمریکا به برجام بازگردد

خروج کامل ایران از برجام برای آمریکا ترسناک است

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه ریتاکو اضافه کرد: در واقع آمریکا با خروج از برجام تنش میان واشنگتن و تهران را بالا برده است و با اعمال تحریم‌ها بر ایران باعث شده که ما شاهد کاهش برخی تعهدات برجامی از سوی ایران باشیم. بنابراین برای مذاکره و جلب اعتماد ایران به پیشنهادهای ترامپ، لازم است آمریکا به برجام بازگردد. چرا که در صورت تداوم تهدیدهای لفظی هر دو طرف علیه یکدیگر و خروج کامل ایران از برجام، احتمال همکاری ایران و کره شمالی علیه آمریکا بالا می‌رود، این اتفاقی است که‌ آمریکا باید از آن بترسد.

میانجی‌گری ژاپن برای هر دو طرف خوشایند است

وی در ادامه در مورد میانجی‌گری ژاپن گفت: میانج‌یگری ژاپن برای هر دوطرف خوشایند است. ترامپ از این موضوع استقبال کرده و پیش‌بینی می‌شود سفر به ایران با استقبال خوبی از آبه در تهران همراه شود.

آبه به دستاوردهای سفر به تهران امیدوار است

ژاپن امیدوار است با کاهش تنش میان تهران و واشنگتن واردات نفت ایران را از سر بگیرد

این استاد دانشگاه در پایان اظهار داشت: آبه به شدت امیدوار است که این دیدار دستاوردهای خوبی داشته باشد و بتواند با مطرح کردن پیشنهادهای هر دو طرف، راهی برای مذاکره و دیپلماسی میان ایران و آمریکا پیدا کند و از درگیری نظامی میان آنها که یک جنگ فاجعه‌بار است خودداری کرده و از این طریق بتواند تنش را کاهش دهد و واردات نفت از ایران را از سر بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز