خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

طرف‌های اروپایی برجام دنبال باز کردن باب مذاکرات جدید با تهران هستند

asdasd
کد خبر : ۷۷۰۸۹۳

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: معتقد هستم تا پایان این مهلت مشخص شده از سوی تهران هم اقدام خاصی از سوی کشورهای اروپایی انجام نخواهد شد چراکه این کشورها بیشتر در تلاش هستند تا بتوانند باب مذاکرات را در موضوعات دیگری با تهران باز کنند که ایران هم بارها آغاز هرگونه مذاکره در موضوعات مورد نظر اروپا را رد کرده است.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به سفر وزیر امور خارجه آلمان به تهران، در تحلیل رفتار سه کشور اروپایی طرف برجام با گذشت نیمی از مهلت ۶۰ روزه ایران برای آغاز دور دوم کاهش تعهدات در چهارچوب توافق هسته‌ای، گفت: اکنون و با گذشت زمان طولانی از خبر آغاز به کار سازوکار مالی اروپا برای حفظ برجام پس از خروج یکجانبه ایالات متحده به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی قادر به انجام هیچ اقدام موثری نیستند و این رفت و آمدها هم گویا به جهت زمینه‌سازی آغاز مذاکرات دیگری است.

وی ادامه داد: تحلیل بنده از همان ابتدا این بود که اروپا مایل است کاری انجام دهد اما هژمونی آمریکا باعث شده قادر به انجام کاری نباشد. متاسفانه هژمونی آمریکا بر دنیا مسلط است و از هر ده مبادله اقتصادی، شش مبادله با دلار انجام می‌شود و این شرایط باعث شده ایالات متحده بتواند سیاست تسلط خود بر اروپا را پیش ببرد.

بهشتی‌پور افزود: خط اینستکس هم که به وجود آمد و برخی تعلل در آغاز به کار این سازوکار را منوط دانستن اروپا به برخی مسائل دیگر دانسته‌اند در صورتیکه به نظر می‌رسد از ابتدا هم این کشورها تنها می‌خواستند در حوزه مبادله کالا به کالا آن هم تنها در چهارچوب مواردی مانند غذا و دارو که شامل تحریم‌های ایالات متحده نمی‌شود با ایران همکاری کنند که البته در همین حد هم موفق نبودند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: بنده معتقد هستم تا پایان این مهلت مشخص شده از سوی تهران هم اقدام خاصی از سوی کشورهای اروپایی انجام نخواهد شد چراکه این کشورها بیشتر در تلاش هستند تا بتوانند باب مذاکرات را در موضوعات دیگری با تهران باز کنند که ایران نیز بارها آغاز هرگونه مذاکره در موضوعات مورد نظر اروپا را رد کرده است.

بهشتی‌پور در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت کشورهای اروپایی منتظر نتیجه تلاش‌های میانجی‌گری میان ایران و آمریکا و کاهش سطح تنش برای انجام اقدامات بعدی در چهارچوب اینستکس هستند، گفت:‌ اینگونه فکر نمی‌کنم چرا که ما اساسا چیزی را از طرف اروپایی می‌خواهیم که توان انجامش را ندارد.

وی ادامه داد: همه شواهد و قرائن حکایت از این دارد که شرکت‌های اروپایی آمادگی ریسک برای مقابله با تحریم های آمریکا را نداشته و نه سفر وزیر خارجه آلمان و نه هیچ سفر دیگری از سوی اروپا نمی‌تواند این مشکل را حل کند. ما در عمل باید بپذیریم که نمی‌توان به اروپا در این مرحله امیدی داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز