خبرگزاری کار ایران

ابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد::

برخی نمایندگان برای رای‌آوری فقط به قوه مجریه تکیه می‌کنند/ اگر مجلس هم از کارکرد بیفتد، نمی‌توانیم ادعای جمهوریت داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۷۶۵

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: قانون انتخابات مجلس قانونی اشکال‌دار است و به همین خاطر تداخلی بین فعالیت‌های دستگاه اجرایی کشور و دستگاه قانون‌گذاری ایجاد می‌کند و این اختلاف‌نظر منجر به اختلاف نمایندگان و وزرا می‌شود.

علی ابراهیمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که چرا برخی نمایندگان از اختیارات قانونی خود همچون استیضاح جهت تهدید وزرا استفاده می‌کنند؟، گفت: ماهیت مجلس بر این است که خط و خطوط و برنامههای کشور را تعیین تکلیف و به عبارتی مسیر را ریل‌گذاری کند. مجلس باید مقررات جاری کشور را در قالب قانون معین و سپس باید بر اجرای همان قوانین هم نظارت کند.

اشکالی استفاده نمایندگان از اختیارات قانونی خود به نحوه انتخاب مجلس بر می‌گردد

نماینده اصلاح‌طلب مردم شازند تصریح کرد: قانون‌گذار باتوجه مفاد قانون اساسی اختیاراتی دارد که نسبت به مدیران اجرایی کشور طرح سوال و آن‌ها را استیضاح کند که این دومی تواند برای وزرا و رئیس‌جمهور به کار گرفته شود. نمایندگان می‌توانند نسبت به امورات اجرایی کشور نظارت و تحقیق و تفحص هم داشته باشند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: استیضاح در واقع توضیح خواستن از وزیر یا رئیس‌جمهور است که در صحن علنی هم مطرح می‌شود و نمایندگان با نگاه‌های سیاسی و تخصص‌های مختلف توضیحات مسئولان اجرایی را می‌شنوند و همچنین صحبت‌های خود را مطرح می‌کنند و در نهایت نسبت به توضیحات وزیر یا قانع می‌شوند یا در غیر این صورت وزیر از ادامه کار خود باز می‌ماند.

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: این‌ها ابزارهایی هستند که قوه مقننه در اختیار دارد. فراموش نکنیم که قوه مقننه یکی از قوای اصلی و تعیین‌کننده در سرنوشت کشور است اما اشکالی که در استفاده نمایندگان از اختیارات قانونی خود وجود دارد به نحوه انتخاب نمایندگان مجلس بر می‌گردد که ایرادات بسیار زیادی دارد.

کاندیداهای مجلس با وعده‌های اجرایی به مجلس راه پیدا می‌کنند

ابراهیمی اظهار داشت: انتخابات مجلس در حالت کنونی به این شکل است که وقتی نماینده‌ای می‌خواهد نظر مردم را جلب کند مجبور است وعده‌های اجرایی و منطبق با نیازهای مردم دهد. اشکال کار اینجاست که قانون انتخابات ما دارای ایرادات فراوانی است و نمایندگان هم از دل احزاب بیرون نمی‌آیند و مردم هم برای رای دادن به برنامه‌ها توجهی ندارند و به وعده‌ها نگاه می‌کنند در نتیجه یک کاندیدای مجلس با وعده‌های اجرایی به مجلس راه پیدا می‌کند.

وی ابراز کرد: در این شرایط وقتی یک نماینده به مجلس راه پیدا می‌کند به این خاطر که وعده‌های اجرایی خود را محقق کند مجبور است از کانال دولت پیگیری کند و این دقیقا آن جایی است که با محدودیت‌های اعتباری و فنی روبرو می‌شود و می‌بیند وعده‌های داده شده اجرایی نیست درنتیجه فشار خود را بر دولت مضاعف می‌کنند.

اختیارات قوه قانون‌گذاری برای فشار بر دولت پیش‌بینی نشده است

این نماینده مجلس دهم بیان داشت: قانون انتخابات مجلس قانونی اشکال‌دار است و به همین خاطر تداخلی بین فعالیت‌های دستگاه اجرایی کشور و دستگاه قانون‌گذاری ایجاد می‌کند و این اختلاف‌نظر منجر به اختلاف نمایندگان و وزرا می‌شود. اما اینکه یک نماینده بخواهد از اختیارات قانونی خود همچون تحقیق و تفحص، سوال و استیضاح به عنوان ابزار فشار به دولت استفاده کند، صحیح نیست.

نماینده مردم شازند ادامه داد: اما بنده اعتقاد ندارم که این اختیارات قوه قانون‌گذاری برای فشار بر دولت پیش‌بینی شده است چون واقعا بعضی از وزرا و دولت‌ها مسیر قانون را طی نمی‌کنند. همین الان در بحث افزایش حقوق‌ها دولت قانون را اجرا نکرده یا درمورد قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار برنامه‌ای بوده که ما انتظار داشتیم به درستی انجام شود اما اینچنین نشد. یا در مورد قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمایندگان وظیفه‌شان است که پیگری کنند.

اگر مجلس هم کارکرد بیافتد نمی‌توانیم ادعای جمهوریت داشته باشیم.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم افزود: شاید رفتار تعدادی از نمایندگان اینگونه باشد که به شکلی بر اساس عرفی نادرست جهت دستیابی به اهدافشان از اهرم استیضاح استفاده کنند ولی نباید این را هم دور از نظر داشته باشیم که اگر واقعا ابزار و اختیارات نمایندگان را بگیریم بعدا چگونه خواهیم توانست نظر مردم را اعمال کنیم؟ مسیرهایی که به تضعیف قوه مقننه ختم می‌شود اراده مردم را خدشه‌دار می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تاکید کرد: یکی از اساسی‌ترین نمادهای مردم‌سالاری نظام ما مجلس شورای اسلامی است اگر این هم از کارکرد بیافتد ما نمی‌توانیم ادعای جمهوریت داشته باشیم.

نوع انتخابات ما اشکالات جدی دارد که ثبات مدیریتی را به هم ریخته است

وی در واکنش به اقدامات برخی نمایندگان جهت تعیین مدیران استانی به خواست مجلسیان گفت: به نظر من این هم باز به نوع انتخابات مجلس بر می‌گردد که نمایندگان می‌خواهند مدیران همسو و همراه با خودشان در انتخاب شوند. 

ابراهیمی گفت: انتخابات مجلس ما به این شکل است که نامزدها باید طی یک هفته کاندیداتوری خود را اعلام کنند، مردم هم فرصتی ندارند و برنامه‌ها و صلاحیت نمایندگان را هم آنطور که باید ارزیابی نمی‌کنند و در نتیجه همه توجهات به سمت وعده‌های داده شده می‌رود، مردم ما هم از نظر معیشت و امکانات رفاهی توقعاتی دارند سعی می‌کنند به سمت نمایندهایی بروند که به شکلی وعده‌های بیشتری می‌دهد و این اساسا مشکل دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: یک نماینده می‌تواند با ۲۵ درصد آرا به مجلس راه پیدا کند درنتیجه پشتوانه مردمی چندانی هم ندارد بلکه فقط بر سیستم اجرایی تکیه می‌کند. یعنی به شکلی سیستم اجرا و قوه مجریه تحت تاثیر انتخابات مجلس قرار گرفته و می‌گیرد. وقتی نمایندگان مجلس انتخاب می‌شوند می‌بینیم که تغییرات زیادی در حوزه دستگاه اجرایی ایجاد می‌شود. نوع انتخابات ما اشکالات جدی دارد که ثبات مدیریتی را به هم ریخته است.

ابراهیمی با اشاره به طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس هم گفت: شورای نگهبان ایرادات اساسی به این طرح گرفته که عملا شدنی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز