خبرگزاری کار ایران

نماینده «جنبش امل» در ایران:

امروز مقاومت درخت تناوری شده است/ مقاومت نه حتی نهالی لاغراندام که بذری ناشکفته بود که «امام صدر» در زمین حاصلخیز لبنان کاشت

asdasd
کد خبر : ۷۶۹۱۷۸

نماینده جنبش امل در ایران گفت: اگر امروز با افتخار و در اینجا جمع شده‌ایم تا از مقاومت و پیروزی‌هایش خصوصاً در خاک لبنان و از مرزهای فلسطین اشغالی بگوییم، نمی‌توانیم نقش امامِ مقاومت را نادیده بگیریم. می‌خواهیم از زمانی سخن بگویم که مقاومت نه حتی نهالی لاغراندام که بذری ناشکفته بود و امام موسی صدر آن را در زمین حاصلخیز جنوب لبنان کاشت.

به گزارش ایلنا، سیدصلاح فحص در سخنرانی خود در همایش بین المللی «مقاومت اسلامی در گام دوم انقلاب» در ضیافت افطار هیات حیدریون گرگان گفت: نمی‌توانم خوشحالی خودم را از حضور در این جمع انکار کنم؛ به خود افتخار می‌کنم که در جمع شما هستم و شمعِ نورانیِ مجلس امروزمان مقاومت است. آن‌هم به مناسبت روز قدس که با درایت امام خمینی(ره) فریاد مظلومیت این ملت را جهانی کرد.

وی ادامه داد: امروز مقاومت درخت تناوری شده است که دشمنانمان چاره‌ای جز توطئه‌چینی‌های هرروزه برای آن ندارند. این درخت تناور به برکت جمهوری اسلامی ایران و رهبری و مسئولیت‌پذری و حق‌خواهی و ظلم‌ناپذری بینانگذارش، الإمام الأکبر خمینی (ره)، به تعبیر امام موسی صدر و فرزند خَلفش، الإمام سید علی خامنه‌ای (حفظه الله) ثمراتِ دل‌انگیزی به بار داده است. چه از این دل‌انگیزتر که هرچه دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا خط عدل و حق و مبارزه با ستم را پاک کنند، نمی‌توانند و روز به روز با شکست‌های بیشتری مواجهه می‌شوند.

نماینده جنبش امل در ایران گفت: اما اگر امروز با افتخار و در اینجا جمع شده‌ایم تا از مقاومت و پیروزی‌هایش خصوصاً در خاک لبنان و از مرزهای فلسطین اشغالی بگوییم، نمی‌توانیم نقش امامِ مقاومت را نادیده بگیریم. می‌خواهیم از زمانی سخن بگویم که مقاومت نه حتی نهالی لاغراندام که بذری ناشکفته بود و امام موسی صدر آن را در زمین حاصلخیز جنوب لبنان کاشت. باید به ابتدای دهۀ شصت و هفتاد میلادی بازگردیم.

وی افزود: در آن دوره هم مقاومت فلسطین نیاز به حمایت داشت، و هم مرزهای جنوب لبنان در معرض تهدیدهای هرروزۀ صهیونیست‌ها بود. فلسطینیان آواره بودند و لبنانی‌ها در زیر بمبارانِ صهیونیست‌ها. امام صدر با «شر مطلق» دانستنِ اسرائیل، برنامه‌ها و اقداماتِ خود را برای مقاومت پایه‌گذاری کرد.

فحص خاطرنشان کرد: چگونه می‌توان حمایت‌های امام صدر را در آن دورۀ سخت و حساس از مقاومت فلسطین و فلسطینی‌ها را فراموش کرد. آزادسازی مسجد‌الأقصی و قدس در متن توجه او بود و از هر فرصتی برای رساندن ندای مظلومیت فلسطینی‌ها به گوش جهانیان استفاده می‌کرد. او در بُن آلمان با ذکرِ تاریخِ تجاوزهای صهیونیست‌ها و مهاجرت فلسطینی‌ها، به انتقاد از دولت آلمان بابت کمک‌هایش و حمایت‌هایش از اسرائیل پرداخت. او در برهه‌هایی حساس که می‌رفت شعلۀ مقاومت فلسطین خاموش شود، با تلاش‌ها و میانجیگری‌ها و حمایت‌های خود این شعله را پرحرارت‌تر کرد. او معتقد بود که دستان پاک باید این سرزمین مقدس را آزاد کنند. از این رو، در سال ۱۹۷۶ میلادی در روز تکریم از شهدای جنبش أمل یاسر عرفات را این‌گونه مخاطب ساخت:«  یا أبا عمار خذ علمًا بذلک.. ان شرف القدس یأبى ان یتحرر إلا على أیدی المؤمنین وإلا على أیدی المجاهدین.» ( ابوعمار بدان که شرف قدس اجازه نمی‌دهد مگر آنکه به دست مؤمنان و مجاهدان آزاد شود.»

وی ادامه داد: نگاه امام صدر به قدس فراتر از نگاه عادی بود. او قدس را در نگاه تمدنیِ خود «محل پیوند همۀ رسالت‌های آسمانی و سرچشمۀ اصیل همۀ تمدن‌های جهانی» تلقی می‌کند و آیات نخستین سورۀ اسرا این‌گونه درس می‌گیرد که: « این آیات درسی عملی است برای این موضع الهی که مسلمانان باید آن را به کارببرند؛ جهانی کردن رسالت، صیانت از قدس، رد نژادپرستی که علت انحراف یهود است.»

وی افزود: در دهۀ شصت کماندوهای اسرائیلی بی‌هیچ مانع و رادعی پا به خاک لبنان می‌گذاشتند و به غارت و کشتار دست می‌زدند. آن‌ها می‌گفتند با یک تیم ورزشی هم می‌توانیم لبنان را بگیریم. در این دوره امام صدر از دولت لبنان و ارتش لبنان خواست که از جنوب لبنان و ساکنان آن در برابر این تجاوزها دفاع کند. اما هیچ گوش شنوایی نبود. بعد از ناامیدی از دولت و ارتش لبنان بود که او از مردم خواست که با چنگ و دندان خود با دشمن بجنگند.

نماینده جنبش امل در ایران گفت: تجاوزها روز به روز بیشتر می‌شد. در سال ۱۹۶۹ میلادی اسرائیل در یک حمله هوایی ۵۰ روستای جنوب لبنان را به خاک و خون کشید. در پی این حملات بود که مردم شروع به ترک خانه‌های خود کردند. در این بحران، امام صدر خود به دل حادثه، یعنی جنوب رفت و مردم را به ماندن تشویق کرد. اما این مقدار کافی نبود. به همین سبب، او آهسته آهسته به فکر آموزش نظامی مردم افتاد تا بتوانند در برابر این تجاوزات از خود دفاع کنند.

وی ادامه داد: آموزش نظامیِ جوانان شیعه در لبنان آغاز شد. اما چه کسی نقشِ اساسی را در این مرحله ایفا کرد...بله کسی نبود جز شهید مصطفی چمران. او که زمانی خود در مصر آموزش نظامی و چریکی دیده بود نقش عمده‌ای در آموزش نظامی جوانان شیعۀ لبنان بر عهده گرفت.

وی افزود: سرانجام در سال ۱۹۷۵ میلادی امام موسی صدر تولد افواج المقاومه اللبنانیه یعنی گروه‌های مقاومت لبنانی یا همان أمل را به طور رسمی اعلام کرد. جنبش أمل به عرصه آمد تا در برابر تجاوزات اسرائیل از انسان و مرز حمایت کند. بازوی امام صدر در این جنبش شهید چمران بود. او به اصطلاح مسئول تنظیمی یا سازمانی جنبش بود.

فحص گفت: دوست دارم در اینجا بر نکتۀ مهمی اشاره کنم. امام صدر که جنبش أمل را که در واقع شاخۀ نظامی جنبش محرومان بود، پایه‌گذاری کرد. اما او مقاومت را بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از بُعد نظامی می‌دید. آنچه امام صدر مطرح کرد، جامعۀ مقاوم بود. بُعد نظامی در این نگاه یک بُعد است. اما مقاومت ابعاد دیگری هم دارد. بُعد اجتماعی، بُعد سیاسی، بُعد اقتصادی ابعاد دیگر مقاومت و جامعۀ مقاوم هستند که امام صدر آن‌ها در متن توجه خود قرار داده بود.علاوه بر این‌ها، او وحدت ملی را اساسی‌ترین بُعد جامعۀ مقاوم بر ضد دشمن صهیونیستی قلمداد کرد

وی ادامه داد: جنبش أمل با هفت هزار شهید ستون اصلی مقاومت در لبنان بوده است و رئیس این جنبش، آقای نبی بری، در طول این سالیان همواره پشتیبان و حامی مقاومت بوده است. از دهۀ ۹۰ میلادی به بعد جنبش أمل و حزب‌الله همبستگی عمیقی پیدا کردند و با اتحاد آمل و حزب‌الله مقاومت به قدرت بی‌نظیری پیدا کرد که با پشتوانۀ جمهوری اسلامی ایران به پیروزی‌های چشمگیر و غرورآفرینی دست یافته است.اسرائیل برای از بین بردن خط مقاومت ابتدا جنگ ۳۳ روزه را در سال ۲۰۰۶ به راه انداخت که مقاومت و ملت و ارتش لبنان در این نبرد پیروز شدند.

وی افزود: بعد از این شکست، در سال ۲۰۱۱ برای قطع خط مقاومت میان لبنان و ایران، سوریه را هدف قرار دادند و با ایجاد داعش در صدد تغییر حکومت سوریه بودند. آن‌ها مدعی بودند که در دوهفته دولت سوریه را ساقط خواهند کرد. اما دیدیم که کل کشورهای مخالف خط مقاومت با اتحاد و توطئه‌چینی و همراهی آمریکا و اسرائیل نتوانستند کاری از پیش ببرند و بار دیگر طعم شکست را چشیدند.

این عضو جنبش امل در پایان گفت: بعد از این دو شکست، امروز با حربۀ تحریم اقتصادی و تفرقه‌افکنی به سراغ پایگاه اصلی مقاومت یعنی ایران آمده‌اند و به فضل خدا و خون شهدا و اتحاد ملت و رهبریِ مدبرانۀ آیت‌الله خامنه‌ای اینجا هم شکست سختی خواهند خورد و ایران اسلامی قدرتمندتر از گذشته به راه خود ادامه خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز