خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم/ در مرحله میانجی‌گری هم نیستیم/ هیچ‌گاه راه دیپلماسی را نبستیم/ برای گفت‌وگو با ریاض احتیاج به کانال نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۸۰۸

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تنش‌های امروز ایران و آمریکا ریشه در بدعهدی آمریکا و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دارد. ما فکر می‌کنیم کشورها با انگیزه‌های مختلف و قطعا حسن نیت تحولات را رصد می‌کنند و ما هم به صحبت ‌ای آنها گوش می‌کنیم و امیدواریم آنها هم مساله را درک کنند. الان اما در مرحله میانجی‌گری نیستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سیدعباس موسوی در نخستین نشست خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی با گرامیداشت یاد سخنگوهای پیش از خود گفت: استحضار دارید که با خروج غیرقانونی ایالات متحده از برجام و تحمیل شرایط اقتصادی بر کشور، دیپلماسی ما هم وارد فاز جدیدی شد. در همین راستا وزیر امورخارجه تحرکات دیپلماسی را با منشاء منطقه‌ای و آسیایی آغاز کردند. این سفرها در راستای منافع ایران و تبیین مواضع کشور صورت گرفت و در آینده نزدیک با همسایه‌های شمالی هم تحرکات دیپلماتیک در سطح وزرا و رییس‌جمهور آغاز خواهد شد.

خیلی به سخنان و لفاظی‌های واشنگتن توجه نداریم

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره اظهارات متناقض ترامپ که برخی آن را ناشی از سردرگمی سیاست خارجی ایالات متحده می‌دانند، گفت: ایران خیلی به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد و تغییر رویکرد و رفتار برای ما مهم است. ما براساس آنچه می‌بینیم تصمیم‌گیری می‌کنیم و این تناقض در هیات حاکمه آمریکا وجود دارد.

تناقضی در گفتار و رفتار ترکیه نمی‌بینم

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با انتشار خبر صفر شدن خرید نفت ایران از سوی ترکیه هم گفت: جزئیات خرید نفت را باید از وزارت نفت بپرسید اما روابط ما با ترکیه همه‌جانبه و راهبردی است و مسائل اقتصادی هم در جای خود جریان دارد و من تناقضی در گفتار و رفتار ترکیه نمی‌بینم.

فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم

موسوی در خصوص پیشنهاد وزیر امور خارجه درباره معاهده عدم تعرض گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهمترین همسایگان ما هستند و البته این ایده جدید نیست و ایشان به قطعنامه ٥٩٨ هم استناد کردند. این پیشنهاد اخیر هم در همین راستا است و ایران نمی‌خواهد در منطقه‌ای تنش‌آلود و مملو از سوءتفاهم باشد. بنابراین این پیشنهاد با حسن نیت از سوی ایران مطرح شده و امیدواریم طرف‌های مقابل هم با حسن نیت برخورد کنند.

فعلا مذاکره‌ای با دولت ایالات متحده نداریم

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص شرایط مذاکره ایران و آمریکا گفت: فعلا مذاکره‌ای با دولت ایالات متحده نداریم و مبنای ما همواره احترام به توافق‌های بین‌المللی بوده است. ما و آمریکا در مذاکره بودیم اما با خروج آمریکا این موضوع شکسته شد و ما فعلا چشم‌اندازی برای مذاکره نمی‌بینیم.

هیچ‌گاه البته راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبستیم

وی در خصوص سخنان رهبری در خصوص عدم پایبندی اروپا به برجام گفت: اروپایی‌ها آنطور که باید به برجام پایبند نبودند و ایران هم این را مرتبا متذکر شده که اگر تنها بصورت لفظی قرار است به برجام پایبند باشید ما هم همینطور عمل خواهیم کرد. ما هیچ‌گاه البته راه دیپلماسی را با هیچ کشوری نبستیم و این به منزله اعتماد و امید بستن به اروپا نیست.

مقام‌های کنگره را دولتی تصور نمی‌کنیم

موسوی همچنین در رابطه با خبر دیدار ظریف با سناتور آمریکایی گفت: صرف دیدار و تبادل‌نظر به منزله مذاکره نیست از طرفی ما مقام‌های کنگره را دولتی تصور نمی‌کنیم. آنها مجوز مذاکره ندارند و ایران هم قصد مذاکره ندارد اما برای رایزنی منعی وجود ندارد.

تاریخ دیدار سه جانبه ایران با ترکیه و آذربایجان مشخص نشده است

وی در خصوص تاریخ دیدار سه جانبه ایران با ترکیه و آذربایجان و دستور کار آن گفت: ما با کشورهای منطقه در چهارچوب مناسبات دو و چندجانبه دیدارهای منظمی داریم اما برای این دیدار تاریخ و مکانی فیکس نشده است. دیپلماسی فعال ایران با تمرکز بر همسایکان ادامه خواهد داشت.

هفته آینده تاریخ دقیق سفر نخست وزیر ژاپن به تهران مشخص می‌شود

موسوی در پاسخ به سوال ایلنا درباره بر خبر سفر شنزو آبه به تهران و تکذیب آن از طرف تهران گفت: هیچ گاه این سفر از سوی تهران تکذیب نشده است و ما فقط گمانه‌زنی‌های مبنی بر زمان سفر را تایید نکرده‌ایم. امیدوار هستیم طی هفته آینده تاریخ دقیق سفر نخست وزیر ژاپن به تهران مشخص شود تا ایشان به عنوان نخستین رئیس دولت ژاپن وارد تهران شود که قطعا ثمرات خوبی برای دو کشور خواهد داشت.

از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم ما شنونده نقطه نظرات هستیم

وی همچنین در خصوص آمادگی ژاپن برای میانجیگری میان تهران و واشنگتن هم گفت: طبیعی است که همه کشورها در خصوص تنش‌های خاورمیانه نگرانی داشته باشند. کشورهای مختلف از طریق منطقه ما اقتصاد خود را سرپا نگه داشته‌اند و طبیعی است تنش در این منطقه نگرانی ایجاد کند. من از لفظ میانجی‌گری استفاده نمی‌کنم اما ما شنونده نقطه نظرات هستیم.

در مرحله میانجی‌گری نیستیم

موسوی در رابطه با پیام وزیر امور خارجه که در سفر منطقه‌ای عراقچی به کویت ابلاغ شده اس،ت گفت: پیشتر هم گفتم کشورهای خلیج فارس برای ما مهم هستند و هرچقدر سفر بین این کشورها و ایران اتفاق بیفتد، از نظر ما کم است. طبیعتا پیام وزیر خارجه نیز پیام دوستی و آمادگی ایران برای افزایش هم افزایی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اینکه آیا ایران اساسا نقش میانجی‌گری را خواهد پذیرفت، گفت: تنش‌های امروز ایران و آمریکا ریشه در بدعهدی آمریکا و تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران دارد. ما فکر می‌کنیم کشورها با انگیزه‌های مختلف و قطعا حسن نیت تحولات را رصد می‌کنند و ما هم به صحبت ‌ای آنها گوش می‌کنیم و امیدواریم آنها هم مساله را درک کنند. الان اما در مرحله میانجی‌گری نیستیم.

یکی از کشورهای عضو برجام درخواست برگزاری کمیسیون مشترک را داشته است

وی در خصوص سفر وزیر امور خارجه به عراق و ارتباط آن با فشارهای آمریکا گفت: ایران و عراق با سابقه تاریخی زیاد و درهم تنیدگی فرهنگی هستند که به راحتی نمی‌توان بر این رابطه اثرگذاری کرد. این چندمین سفر دکتر ظریف به عراق است و پیگیری توافقات قبلی یکی از دستاوردها خواهد بود و البته لازم بود مواضع خود را به دوستان عراقی منتقل کنیم.

موسوی در رابطه با ضرب الاجل ایران به اروپا و زمان بعدی کمیسیون مشترک و آخرین تحولات در این زمینه گفت: در دو نامه‌ای که ریاست‌جمهور به کشورهای باقی مانده در برجام نوشتند، مواضع ما به خوبی مطرح شد و البته ایران به همه کشورها به یک شکل نگاه نمی‌کند و چین و روسیه که روابط خود را حفظ کردند در این قالب نمی‌بینیم. پس از آن اروپایی‌ها واکنش نشان دادند که برخی خوب و برخی غیرقابل قبول بود. ما شروطی را مطرح کردیم و طبیعی است که اقداماتی صورت گرفته و یکی از کشورهای عضو درخواست برگزاری کمیسیون مشترک را داشته است. اگر در این مدت تحول خاصی صورت بگیرد به مذاکرات ادامه خواهیم داد اگر نه گام بعدی کاهش تعهدات را هم برخواهیم داشت.

وی در رابطه دخالت برخی کشورها در رابطه با سوریه و تعرض کشورهایی مثل ترکیه به این کشور گفت: ما معتقد هستیم خاک سوریه به زودی آزاد و حاکمیت دمشق روی تمامی خاک خود انجام خواهد شد و ایران همواره مخالف دخالت کشورهای ثالث و حضور نظامی در این کشور بوده و به همسایگان هم همین موضوع را اعلام می‌کنیم.

تاکنون هیچ پیامی از آمریکا دریافت نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا در سفرهای اخیر مقام‌های خارجی به تهران پیامی از سوی کاخ سفید ارسال شده است، گفت: تاکنون هیچ پیامی از آمریکا دریافت نکردیم و دوستان ما در سفر به ایران نقطه نظرات خود را با ما درمیان گذاشته‌اند.

برای گفت‌وگو با ریاض احتیاج به کانال نداریم

موسوی در رابطه با ارسال پیام به عربستان گفت: ما برای گفت‌وگو با ریاض احتیاج به کانال نداریم؛ چراکه در منطقه‌ای هستیم که هرزمان بخواهیم می‌توانیم پیام خود را بدون کانال ارسال کنیم. البته فعلا پیامی هم برای ارسال نداریم که احتیاج به کانال داشته باشیم.

شروط ایالات متحده کذایی است

وی در رابطه با شروط ایالات متحده برای ایران گفت: شروط ایالات متحده کذایی است و فکر نمی‌کنیم موضوعی برای مذاکره باشد. پیش‌تر مذاکره کردیم و سندش هم وجود دارد. آنها با توهمات و تصوراتی از این تعهد خارج شدند و ما هم براساس اقدامات آنها عمل خواهیم کرد.

رایزنی در خصوص آزادی مرزبانان ربوده شده  همچنان ادامه دارد

موسوی در خصوص آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده گفت: سفر آقای ظریف به پاکستان از سفرهای با دستاورد بالا بوده که یکی از محورهای مهم این سفر هم بحث امنیت مرزها و مرزبانان ربوده شده بود که ایشان در دیدار با فرمانده ارتش پاکستان هم این موصوع را مطرح کردند و رایزنی در خصوص آزادی مرزبانان همچنان ادامه دارد.

نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی برای اینستکس می‌افتد

سخنگوی وزارت امور خارجه در تشریح اهداف ایران از طرح معاهده عدم تعرض و علت اعلام آن در بغداد گفت: منطقه ما دچار بحرانی است و همین مساله باعث ایجاد سوءتفاهماتی شده که کشورهای دیگر از این مساله سود برده و منطقه را به انبار سلاح بدل کرده‌اند. ایران بارها اعلام کرده که آماده است به رغم سوءتفاهمات با این کشورها وارد مذاکره شود و اعلام کرده‌ایم حاضر هستیم تا گفت‌وگو کنیم تا این احساس خطر نادرستی که از جانب ایران وجود دارد برطرف شود.

وی در خصوص اینکه آیا براساس صحبت عراقچی حالا که درآمدهای ایران کاهش پیدا کرده مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر هم کاهش پیدا کرده است، گفت: تاکنون گزارشی در این خصوص نداشتیم و امیدوار هستیم کار به آنجا نکشد اما اگر مباحث اقتصادی بر زندگی بر ایران تاثیر بگذارد بر سایر مباحث هم تاثیر خواهد گذاشت.

موسوی در خصوص آخرین اخبار مربوط به اینستکس هم گفت: سفرهایی در این رابطه انجام شده و هیاتی هم در آینده نزدیک به ایران خواهد آمد. نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم چه اتفاقی بیفتد اما می‌دانیم که زمان خیلی کم است.

رد خبر طرح پیشنهاد میانجی‌گیری از سوی ایران

موسوی در خصوص صحت و سقم پیشنهاد ایران برای میانجی‌گری قطر، عمان و عراق بین تهران و ریاض گفت: اینکه این پیشنهاد از سوی ایران بوده را تایید نمی‌کنم اما ما همواره از این پیشنهاد که به سبب نگرانی کشورهای منطقه و دوستان ما مطرح شده استقبال کرده‌ایم.

وی در رابطه با مساله فلسطین در آستانه روز قدس گفت: فلسطین پاره تن اسلام است و ایران مساله قدس را همچنان مساله اول جهان اسلام می‌داند و معتقد است این مساله تا زمان آزادسازی کامل مناطق اشغالی ادامه خواهد داشت. متاسفانه در سال‌های اخیر کشورهای اسلامی را به اختلافات خود سرگرم کرده‌اند و تروریسم را در منطقه فعال کردند. مساله بعدی موضوع معامله قرن است که با عدم همراهی کشورهای اسلامی ابتر خواهد ماند اما لزوم هوشیاری را می‌طلبد.

به زودی خبرهای خوبی درباره اسدی می‌شنویم

موسوی در خصوص آخرین تحولات مربوط به نگار قدس‌کنی و اسدیان گفت: این مورد و موارد مشابه جزو دستور کار دستگاه دیپلماسی است. ما همه این بازداشت‌ها را غیرقانونی می‌دانیم و از کشورهای محل بازداشت می‌خواهیم به موضوع استرداد و فشار ایالات متحده تن ندهند؛ چراکه مبنای بازداشت غیرقانونی است. در خصوص آقای اسدی اقدامات خوبی صورت گرفته و سفارت‌های ما فعال هستند و به زودی شاهد شنیدن خبر خوش خواهیم بود.

وی در رابطه با مبحث تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا گفت: این مساله که آقای ظریف مطرح کرده‌اند همچنان می‌تواند با اقدامی انسانی مورد توجه طرفین قرار بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ارتباط سفر وزیرخارجه به اسلام آباد و توقف ساخت خط لوله صلح گفت: ما براساس منافع متقابل دو کشور قدم بر می‌داریم و سفر آقای ظریف به چابهار پیش از سفر به پاکستان لازم بود و موضوعاتی در این رابطه هم در جریان است و دستاوردهای اقتصادی این سفر به زودی اعلام خواهد شد و شما به خوبی نیز لمس می‌شود.

وی در خصوص اسماعیلی دیگر ایرانی بازداشت شده هم گفت: ما تمام ظرفیت خود را در این رابطه به کار گرفته‌ایم و اطلاع دارم که خانواده ایشان نیز امروز با وزیر خارجه دیدار خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز