خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

باید منتظر بمانیم تا نتایج سفر مقام‌های سیاسی به ایران روشن شود/ در دوره گذشته هم میانجی‌گیری‌های عمان محرمانه بود

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۴۷۲

یک کارشناس مسائل آمریکا معتقد است که معافیت‌های آمریکا به عراق بسیار محدود است و نشانه‌ای از عقب نشینی در آن وجود ندارد و درباره سفر مقام‌های منطقه به ایران گفت: باید منتظر بمانیم تا نتایج این سفرها روشن شود. چون در دوره پیشین هم مذاکرات با میانجی‌گیری عمان پشت درهای بسته آغاز شد و محرمانه بود.

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره سفر مقام‌های کشورهای منطقه به تهران و احتمال میانجیگری آنها گفت: با توجه به وضعیت این دیدارها نمی‌توان به طور روشن به این سوال پاسخ داد؛ اما مسلما تلاش‌هایی در جریان است.

ابوالفتح افزود: آمریکایی‌ها گفته‌اند که کانال ارتباطی با ایران برقرار است، اما این به معنی میانجیگری نیست. ایران هم به طور رسمی اعلام کرده که دیدار مقام‌های منطقه برای میانجیگری نبوده است.

این کارشناس مسائل بین‌‌الملل در پاسخ به این سوال که آیا شاهد میانجیگری دوباره کشوری چون عمان خواهیم بود هم گفت:‌ نمی‌توان به این سوال پاسخ داد و باید منتظر بمانیم تا نتایج این سفرها روشن شود. چون در دوره پیشین هم مذاکرات با میانجی‌گیری عمان پشت درهای بسته آغاز شد و محرمانه بود. حتی بنابر روایاتی رئیس‌جمهور وقت هم از آن اطلاع نداشت. تا زمانی که محتویات این دیدارها فاش نشود نمی‌توان تحلیل روشنی داشت.

ابوالفتح درباره معافیت‌های آمریکا در زمینه انرژی عراق و اینکه آیا این معافیت‌ها نشانه‌ای از عقب‌نشینی آمریکا است، افزود: باید توجه داشته باشیم که معافیت صادر شده درباره عراق یک ماهه است و این به معنای عقب‌نشینی آمریکا نیست. اگر معافیت ۸ کشور تمدید می‌شد؛ شاید می‌توانستیم از عقب‌نشینی حرف بزنیم؛ اما در این سطح محدود نباید آن را مساله‌ای جدی قلمداد کرد.

وی افزود: باید توجه داشته باشیم که عراق با توجه به وضعیت خاصی که دارد این معافیت‌ها را دریافت داشته و هند هم در چابهار از این معافیت‌ها استفاده می‌کند. نباید این اقدامات را عقب‌نشینی آمریکا تصور کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز