خبرگزاری کار ایران

جلالی در جمع خبرنگاران:

رأی نیاوردن مطهری قابل پیش‌بینی بود/ زمان گلایه‌گذاری نیست

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۳۷۸

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: اگر لیست امید تعامل می‌کردند، می‌توانستند از خروج مطهری از هیات‌رئیسه جلوگیری کنند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، کاظم جلالی در حاشیه جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران درباره انتخابات هیات رئیسه مجلس گفت: امر غیرطبیعی در انتخابات هیات رئیسه رخ نداد، امسال بیستمین هیات رئیسه‌ای است که من در آن رأی داده‌ام. از قبل هم گفته بودم معمولاً سال اول مجلس رقابت جدی است ولی هنگامی که افراد بر کرسی هیات رئیسه نشستند، پایین‌آوردنشان خیلی آسان نیست.

وی افزود: با رصد در طول ادوار مجلس یک نفر یا حداکثر دو نفر در هیات رئیسه تغییر کردند. متأسفانه دوستان به این امر توجه نکردند من با هر دو فراکسیون صحبت کردم که بیاییدتعامل کنیم و همین ترکیب هیات رئیسه را حفظ کنیم، اما نپذیرفتند و گفتند باید بررسی کنیم و در نهایت به لیست جداگانه‌ای رسیدند که در نهایت فقط یک نفر از هیات رئیسه بازماند و ترکیب بقیه هیات رئیسه تغییری نکرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در خصوص بازماندن آقای مطهری از هیات رئیسه به جای اینکه به دیگران اتهام زنی شود، بهتر است از خود دوستان سؤال شود که تصمیم گرفتند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند اینکه نمی‌شود بگوییم ما می‌خواهیم در همه حوزه‌ها کاندیدا دهیم و همه را هم موظف کنیم به کاندیداهای ما رأی دهند.رأی با تعامل و مسالمت انجام می‌شود.

جلالی اضافه کرد: در سال اول مجلس دوستان از فراکسیون امید سراغ ما آمدندکه بیایید با یکدیگر فهرست بدهیم و پارلمان را به دست بگیریم. من همانجا هم به آنان گفتم این خلاف مشی ماست چرا که ما قائل به تعاملیم و پارلمان را نمی‌شود بدون تعامل جمعی اداره کرد همه اعضای پارلمان باید در هیات رئیسه نماینده داشته باشند و آن نمایندگان در انتظام بخشی مجلس نقش مؤثر دارند.

وی گفت: فراکسیون مستقلان ولایی وشخص من تلاش زیادی برای تعامل و همفکری برای رسیدن سه فراکسیون به لیست واحد تلاش کردیم. من حتی گفتم امسال مردم تحمل شنیدن برخی خبرها را ندارند که ببینند آنان با گرانی و تورم و بیکاری دست به گریبانیم و آقایان در پارلمان بر سر کرسی رقابت می‌کنند، لذا وقت مجلس نباید به چنین موضوعاتی بگذرد.

رئیس فراکسیون مستقلان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بایدبه مردم نشان دهیم منسجم هستیم و در کنار یکدیگر برای حل مشکلات آنان تلاش می‌کنیم ولی متأسفانه سه فهرست جداگانه داده شد ونتیجه هم این شدکه فقط یک ریزش در هیئت رئیسه داشتیم.

وی با بیان اینکه دوستان در لیست امید اگر می‌آمدند تعامل می‌کردند، می‌توانست از خروج مطهری از هیات رئیسه جلوگیری شود خاطرنشان کرد: وقتی تعامل نکردند یا در بحث ریاست مجلس تا انتها گفتند خودمان لیست می‌دهیم نتیجه‌اش همین است. در مجلس باید کار اقنایی انجام داد چرا که اینجا کسی نماینده‌تر از نمایندگان دیگر نیست.

جلالی تصریح کرد: من خودم چندبار تلفنی به آقای مطهری گفتم که فکر می‌کنم تصمیمات غلط منجر به خطر افتادن شما می‌شود، بنابراین این را از قبل هم می‌شد حدس زد و امیدوارم این برای آیندگان درس عبرتی شود تا رفتار درست تری داشته باشند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اهمیت روز قدس امسال گفت: متأسفانه یک اتحاد میان رژیم صهیونیستی و برخی حکام عرب منطقه تشکیل شده است و صهیونیست‌ها از جهتی موفقیت به دست آوردند و آن این است که حداقل در دولت‌های اسلامی مسئله فلسطین را از اولویت خارج کردند هرچند در قلب‌های امت اسلام مسئله فلسطین مسئله اول است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همیشه تلاشش این بوده که مسئله فلسطین اولویت جهان اسلام باشد ولی متأسفانه برخی کشورهای مرتجع با نتانیاهو مراودات آشکاری دارند. از طرف دیگر هم معامله قرن در حال انجام است که فلسطینی‌ها کاملاً از وطن خود اخراج شوند و در کشورهای دیگر اسکان پیدا کنند.

جلالی گفت: روز قدس امسال در ایران و سایر بلاداسلامی مردم برای احقاق حق مسلمانان، مسئله بیت‌المقدس و فلسطین به خیابان‌هابیایند و نشان دهند از عملکرد حکام منطقه، صهیونیست‌ها و ترامپ ناراضی هستند.

وی با اشاره به سخنان سیدحسن نصرالله گفت: اگر جریان مقاومت نبود و سرزمین‌های کشورهای اسلامی را آزاد نمی‌کرد اکنون ترامپ آنها را هم به عنوان سرزمین رژیم صهیونیستی اعلام می‌کرد، همانگونه که بلندی‌های جولان را اعلام کرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: آنها جنگ کاملاً جدی با مسلمان‌ها گرفتند و نقش خود را به صورت پررنگ‌تری نشان می‌دهند.

وی همچنین درباره گزارش مرکز پژوهش‌ها در رابطه با تخصیص ارز به کالاهای اساسی گفت: خوشبختانه در جلسه سران قوا بحث جدی در خصوص تخصیص ۱۴ میلیارد دلار صورت می‌گیرد و دبیرخانه مسئول شده که جلسات زیادی در آن برگزار شده که دیروز هم در همین دبیرخانه سران قوا، آقای نهاوندیان جلسه داشت و به تصمیمات خوبی رسیدند. درمرکز پژوهش‌ها هم سندی را به نام اقتصاد بدون نفت تهیه کردیم که چگونه بتوانیم اقتصاد خودرا بدون فروش نفت اداره کنیم که البته این به معنای استقبال از عدم فروش نفت نیست دولت باید تلاش خود را برای فروش نفت انجام دهد.

جلالی گفت: ظرفیت‌های خوبی در کشور وجوددارد که بدون نفت هم بتوانیم اقتصاد خود  را حفظ کنیم، این معنایش این نیست که اقتصاد شتابنده و پرسرعت نیست این موضوعی است که مرکز پژوهش‌ها روی آن کار کرده و آقای لاریجانی یک وقتی گذاشتند و تیم اقتصادی مرکز پژوهش‌ها با ایشان جلسه داشت و در چندبخش تصمیماتی انجام شد که یکی از آنها همین ۱۴ میلیارد دلار است که بالاخره باید دولت ومجلس آن را به سرانجام برسانند.

وی خاطرنشان کرد: مردم اکنون کالایی را با ارز ۴۲۰۰ دریافت نمی‌کنند، اینکه ما بگوییم اهرمهای نظارتی را تقویت کنیم اتفاق ویژه‌ای می‌افتد خیر اینگونه نیست، خوشبینانه موضوع این است که کالاها با ارز نیمایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد که ما می‌گوییم خیر اینگونه نیست. وقتی قیمت ارز به ۲۰ هزار تومان رسید کالاها خودشان را با آن تنظیم کردند و بعد از آن که قیمت ارز پایین آمد، قیمت کالاها تغییر چندانی نداشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: سناریوهای مختلفی را آماده کردیم که این ۱۴ میلیارددلار چگونه تخصیص داده شود. البته به نظر می‌رسد برای حدود چهار میلیارددلار آن کاری نتوان کرد و باید با ارز ۴۲۰۰ تومان باشد که توسط دولت توزیع می‌شود ولی در بخش‌های دیگر باید با ارز نیمایی باشد و شاید هم بالاتر تا این در اختیار مردم قرار بگیرد و بحث این است که این کالاها چگونه در اختیار مردم قرار بگیرد.

جلالی با بیان اینکه ما نظرمان این است که کارت رفاهی برای مردم تهیه کنیم تا از فروشگاه‌ها کالا خرید کنند.تلاشمان براین است که با تعامل با دولت به نتیجه برسیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز