خبرگزاری کار ایران

دیپلمات سابق انگلیس در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ نباید اشتباه بوش در عراق را تکرار کند/تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی قابل پذیرش است/ آمریکا نباید ایران را دست کم بگیرد/ راه حل بحران حاضر دیپلماسی است، نه جنگ/ تهران راهی برای نجات اقتصاد خود پیدا می‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۷۸۵

سفیر سابق انگلیس در آمریکا با تاکید بر استفاده از دیپلماسی به جای جنگ برای حل اختلاف‌های حاضر میان تهران و واشنگتن، ایران را کشوری دانست که می‌تواند تحریم‌ها را شکست دهد.

پیتر وستمکات سفیر سابق انگلستان در آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، نظرات خود را درباره تحریم‌های آمریکا و تنش در روابط تهران و واشنگتن مطرح کرد.

میان ترامپ و جان بولتون اختلاف‌نظر وجود دارد

وی در ابتدا به اختلاف میان جان بولتون و ترامپ و مایک پمپئو اشاره کرد و در این باره گفت: اکنون ایران در مرکز توجه واشنگتن و سیاست خارجه دولت ترامپ قرار گرفته‌ است. در حوزه سیاست خارجه در کاخ سفید میان ترامپ و اعضای دولتش اختلاف زیادی وجود دارد. بولتون سیاست جنگ‌طلبانه‌ای دارد و به دنبال شروع یک جنگ دیگر است اما ترامپ و پمپئو تمایلی به درگیری نظامی با ایران ندارند.

تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی قابل پذیرش است

وستمکات در ادامه گفت: یکسال از خروج ترامپ از برجام گذشته‌ است. بعد از خروج از برجام ترامپ سخت‌ترین تحریم‌ها را بر ایران اعمال کرد. این در حالی است که ایران کاملا به برجام متعهد بود. پس در واقع طبیعی بود که ایران در واکنش به این تصمیمات، تعهدات برجامی خود را کاهش دهد. بنابراین این تصمیم یک تصمیم قابل پذیرش است.

آمریکا نباید ایران را دست کم بگیرد

تهران می‌تواند راهی برای نجات اقتصاد خود پیدا می‌کنند

این مقام انگلیسی در ادامه در مورد تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران گفت: آمریکا نباید ایران را دست کم بگیرد. ایران دارای یک اقتصاد تک‌محصولی نیست بر خلاف تصوری که می‌شود ایران می‌تواند راهی برای نجات اقتصاد خود پیدا می‌کنند. راه‌ها و محصولات زیادی وجود دارد که ایران می‌تواند از آن استفاده کند.

ایران حاضر به مذاکره نخواهد شد

وی در ادامه در مورد درخواست ترامپ برای مذاکره با ایران خاطرنشان کرد: ترامپ مدام در حال افزایش فشار و تهدید ایران است. تحریم‌ها روز به روز گسترش می‌یابد و اقتصاد ایران فشار زیادی را تحمل می‌کند. علیرغم این تهدیدها، ترامپ می‌گوید می‌خواهد مذاکره کند. چیزی که مشخص است این است که در حال حاضر ایران با توجه به افزایش تهدیدها حاضر به مذاکره نمی‌شود.

تندروهای دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران هستند

سفیر سابق انگلیس در آمریکا همچنین اظهار کرد: تندروهای دولت ترامپ به دنبال تغییر نظام در ایران هستند. حتی در صورت ضرورت برای رسیدن به چنین هدفی از مقابله نظامی استفاده می‌کنند.

ترامپ نباید اشتباه بوش در بغداد را تکرار کند

وستماکات افزود: محاسبه اشتباه و اعتماد به اطلاعات غلط از شرایط حاضر می‌تواند به بحران بزرگی منجر شود. چیزی که در زمان جرج بوش و جنگ عراق رخ داد. جرج بوش در آن زمان با اعتماد به اطلاعات غلط، جنگی را در عراق صورت داد که باعث تلفات زیادی شد. اکنون هم شایعات درباره ایران هیچ دلیل محکمی برای اثبات ندارد و محاسبه غلط شرایط می‌تواند به بحران بزرگی در خاورمیانه بیانجامد. ترامپ نباید اشتباه بوش در بغداد را تکرار کند.

اروپا بهترین راه حل را حفظ برجام می‌داند

وی در ادامه گفت: اروپا برای حفظ برجام تلاش می‌کند. اروپا هرگز به دنبال تغییر نظام در ایران نیست و بهترین راه حل برای شرایط کنونی را حفظ برجام می‌داند و معتقد است حفظ برجام بهترین راه برای حل بحران‌های کنونی و حفظ امنیت در جهان است.

بهترین راه حل برای بحران حاضر، دیپلماسی است

این سیاستمدار با تاکید بر دیپلماسی برای حل مشکلات گفت: بهترین راه‌حل برای شرایط حاضر جنگ نیست، بلکه دیپلماسی است. دو طرف باید راه‌های دیپلماسی را باز کنند و تلاش کنند تا با مذاکره و از طریق دیپلماسی اختلاف‌ها حل شوند. وقتی دو کشور چهل سال با هم ارتباطی ندارند راه برای ایجاد شایعات و سوءتفاهم باز می‌شود دو طرف باید بکوشند تا کانال‌هایی را باز کنند تا اطلاعات درست منتشر شود و شایعات از بین برود و دیپلماسی مبتنی بر احترام شکل بگیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز