خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه قضاییه خبر داد؛

ارسال آئین نامه تشکیل شعب تخصصی مراجع قضائی به حوزه ریاست قوه قضائیه

asdasd
کد خبر : ۷۶۶۱۱۱

معاون حقوقی قوه قضاییه گفت: بررسی و تدوین «آئین نامه شیوه تشکیل شعب تخصصی مراجع قضائی» در معاونت اتمام یافته و این آئین نامه برای تأیید و امضا به حوزه ریاست قوه قضائیه ارسال شده است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمد مصدق در ادامه به تبیین آئین نامه یاددشده پرداخت و اظهار کرد: این مقرره مشتمل بر ۱۰ ماده و ۴ تبصره در اجرای ماده ۵۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری و با لحاظ ماده ۲۵ همان قانون تدوین شده است.

معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به ماده یک آئین نامه مذکور خاطرنشان کرد: علاوه بر شعب اختصاصی مصرح در قوانین خاص که تشکیل آن الزامی شمرده شده است، بر اساس این آئین نامه شعبه یا شعبی از دادسرا و دادگاه‌‌ها با رعایت صلاحیت ذاتی برای رسیدگی به موضوعات کیفری و حقوقی اختصاص داده می‌شود.

مصدق خاطرنشان کرد: بر این اساس رئیس دیوانعالی کشور، رئیس کل دادگستری استان و رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح استان با توجه به تجربه و تخصص قضات نسبت به تخصیص شعبه یا شعب تخصصی مورد نیاز اقدام می‌کنند.

وی با تأکید بر رویکرد تخصص محور در تعیین قضات این محاکم افزود: این آئین نامه تصریح کرده است که قضات شعب تخصصی باید علاوه بر توانایی و تجربه لازم در رسیدگی به موضوع، ترجیحاً دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دکترای حقوق یا معادل حوزوی آن در رشته مربوط باشند و آموزش تخصصی لازم را نیز سپری کرده باشند.

معاون حقوقی قوه قضائیه در پایان با اشاره به اینکه در این آئین نامه معاونت منابع انسانی قوه قضائیه موظف شده است تا نسبت به تأمین نیروی انسانی لازم و ارتقا دانش تخصصی قضات و کارکنان شعب مزبور اقدام کند تصریح کرد: پیش بینی شده است در حوزه‌های قضائی که امکان تشکیل شعبه یا شعب تخصصی وجود ندارد، معاونت منابع انسانی قوه قضائیه زمینه آموزش قضات را در موضوعات تخصصی فراهم آورد.

بر اساس این گزارش، متن آئین نامه با عنوان «آئین نامه شیوه تشکیل شعب تخصصی مراجع قضائی» به زودی، با درج بر روی وبگاه معاونت حقوقی قوه قضائیه (به نشانی mh-gh.ir) در بخش لوایح و مقررات، برای کاربران قابل دسترسی می‌‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز