خبرگزاری کار ایران

کمالوندی در نشست خبری:

تولید اورانیوم خود را ٤ برابر کردیم/ اگر اراده کنیم به آنچه می‌خواهیم، می‌رسیم/ فعلا برنامه‌ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نداریم

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۵۱۵

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما امروز بدون اضافه کردن چرخه ظرفیت و نرخ، تولید اورانیوم خود را ٤ برابر کردیم و اگر بخواهیم از این میزان بالاتر برویم از سانتریفیوژهای با نسل جدیدتر استفاده خواهیم کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهروز کمالوندی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که پس از بازدید از مجتمع هسته‌ای نطنز انجام شد، با تبریک ولادت امام حسن (ع) و درود به روان شهدا مخصوصا شهدای هسته‌ای گفت: امروز جمهوری اسلامی علیرغم خواست دشمنان در بهترین شرایط غنی‌سازی قرار دارد و در وضعیتی قرار دارد که هر زمان اراده کند، می‌تواند میزان و ظرفیت غنی‌سازی را افزایش دهد.

تولید خود را ٤ برابر کردیم

وی ادامه داد: ما امروز اینجا مطالبی را به سمع افکار عمومی کشور و دنیا می‌رسانیم که جمهوری اسلامی ایران با توجه به تعهدات خود و منافع ملی عمل خواهد کرد. در قالب بند ٢٦ برجام و در قالب تعهدات این حق ایران بوده که بعد از صبر استراتژیک رجوع کند به بندهای برجام و براساس بند ٢٦ ایران می‌تواند بخشی از تعهدات خود را اجرا نکند. ما این را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم اعلام کرده‌ایم و بعد از ٦٠ روز اگر تعهدات طرف مقابل انجام نشود، دو اقدام دیگر حتی خارج از برجام انجام خواهیم داد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: برخی می‌گویند این اقدام باید زودتر انجام می‌شد اما ما کسی را در جایگاه خرده‌گیری به ایران قرار نمی‌دهیم. نمی‌شود بدون توجه به حقوق کشور از ایران انتظار انجام تعهدات برود. ما فرصت را داده‌ایم تا برجام به جای خودش برگردد. ما در چهارچوب برجام عمل کردیم.

کمالوندی گفت: ما امروز بدون اضافه کردن چرخه ظرفیت و نرخ، تولید اورانیوم خود را ٤ برابر کردیم و اگر بخواهیم از این میزان بالاتر برویم از سانتریفیوژهای با نسل جدیدتر استفاده خواهیم کرد.

رسیدن به ١٩٠ هزار سو بسیار سهل و آسان است

وی ادامه داد: ظرفیت ما نشان می‌دهد که رسیدن به ١٩٠ هزار سو که مدنظر رهبری است بسیار سهل و آسان است.

ایران اگر اراده کند می‌تواند به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند

کمالوندی افزود: ایران به دنبال برنامه غیر صلح‌آمیز نیست و ما بیشترین بازرسی را داشتیم و اخیرا گزارش ٢٠١٨ آژانس نشان داد بازرسی از ایران در راس لیست بازرسی است. اتهامات برخی افراد مانند نتانیاهو دیگر رنگ باخته است و ١٤ گزارش آژانس گواه رفتار ایران در چهارچوب تعهدات است. دنیا باید بداند ایران اگر اراده کند می‌تواند به آنچه می‌خواهد دست پیدا کند.

در چند سال آینده جزو کشورهایی خواهیم بود که نیروگاه تولید برق هسته‌ای دارد

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما در چهارچوب برجام عمل می‌کنیم و برنامه‌ای هم برای خروج از این تعهد نداریم اما در چند سال آینده ما جزو کشورهایی خواهیم بود که نیروگاه تولید برق هسته ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: این نیروگاه علی‌رغم صلح آمیز بودن تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ما خدا را شکر خودمان تولیدکننده هستیم و لازم نیست دست خودمان را دراز کنیم. آنها تولیدات رادیو دارو را هم تحریم کرده‌اند. این یک پیام به دنیا است که آمریکا دروغ می‌گوید که تحریم‌هایش مسائل دارویی و انسانی را در برنمی‌گیرد.

در طول دو الی سه هفته به سقف ٣٠٠ کیلو خواهیم رسید

کمالوندی با اشاره به چهاربرابر شدن نرخ تولید گفت: ما به زودی از سقف ٣٠٠ کیلو عبور خواهیم کرد و امیدواریم کشورهای اروپایی هرچه سریع‌تر به تعهدات خود بازگردند؛ هرچند ما با چین و روسیه مشکلی نداریم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان عبور از سقف ٣٠٠ کیلو گفت: زمان بستگی به تصمیمات آتی دارد اما در طول دو الی سه هفته به این سقف خواهیم رسید. امروز ظرفیت تولید ٣.٦٧ را چهاربرابر کردیم.

کمالوندی افزود: مرحله عبور از ٣.٦٧ براساس نیاز ما تعریف می‌شود و این بستگی به دستورات مقام‌ها به ما دارد اما ظرفیت این مطلب وجود دارد.

فعلا برنامه‌ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نداریم

وی در خصوص زمان لغو پروتکل الحاقی گفت: ما این پروتکل را بصورت داوطلبانه اجرا می کنیم اما تعهد دادیم این پروتکل را ظرف ٨ سال تصویب کنیم، این موضوع در میان مدت فعلا مدنظر نیست. فعلا برنامه‌ای برای عدم اجرای پروتکل الحاقی نداریم.

اروپایی‌ها اعلام کرده‌اند که موضع تهران را درک می‌کنند

کمالوندی در خصوص اینکه برخی منتقدان برجام دو اقدام تهران را همان تحریم‌های آمریکا می‌دانند، گفت: این‌ها دو چیز جداگانه است آمریکا می‌خواهد صنعت ما را تعطیل کند اما ما با تولید، خلاف جهت آنها حرکت می کنیم.

وی افزود: اروپایی‌ها در نشست‌ها اعلام کرده‌اند که موضع تهران را درک می‌کنند.

میزان انباشت اورانیوم تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: ما افزایش میزان تولید اورانیوم را انباشت خواهیم کرد و این میزان انباشت تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

اقدام امروز را به نمایندگان آژانس اطلاع دادیم

کمالوندی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص اینکه آیا آژانس در جریان اقدام امروز تهران قرار گرفته و آیا نماینده‌ای از این نهاد برای اقدام امروز حضور داشت یا خیر، گفت: این فرآیند در چهارچوب برجام است و ما هم اقدام امروز را به آنها اطلاع دادیم و همچنین اطلاعات طراحی را هم برایشان ارسال کرده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز