خبرگزاری کار ایران

در سومین جلسه رسیدگی به پرونده جعبه سیاه پرونده زنجانی مطرح شد؛

زیبا حالت‌منفرد نفتکشی خریده که با نام نخست وزیر دومینیکا در حال فعالیت است/ متهم: احساس غرور می‌کردم که در جنگ اقتصادی خط‌شکن بودم

asdasd
کد خبر : ۷۶۵۲۶۱

سومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات همدست بابک زنجانی به ریاست قاضی صلواتی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سومین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیباحالت‌منفرد به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی در شعبه ۱۵ دادسرای انقلاب اسلامی آغاز شد .

در ابتدای جلسه قاضی صلواتی گفت: در دو جلسه گذشته کیفر خواست ۹۸ صفحه‌ای توسط نماینده دادستان قرائت شده و پس از این رسیدگی به پرونده مفاسد اقتصادی بابک زنجانی به پایان رسیده و آقای زیباحالت‌منفرد متواری بوده که در کشور دومینیکا با تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان و همکاری پلیس اینترپل دستگیر شده است.

وی افزود: متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بوده که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته است. در ضمن زیباحالت مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشته است .

قاضی صلواتی در ادامه از نماینده حقوقی شرکت نفت خواست توضیحات خود را ارائه کند.

مدیر حقوقی شرکت ملی نفت در ادامه جلسه گفت: شکایت شرکت ملی نفت در تاریخ ۱۳۹۴.۱۰.۱ به دادگاه ارائه شده است و کلیه مدارک مبنی بر اتهامات متهمان ارائه شده است، لذا پس از مشخص شدن نقش علیرضا زیبا حالت منفرد در راستای فرآیند مجرمانه اقدامات بابک زنجانی و سایر شرکا، وکلای شرکت HK در تاریخ ۹۴.۱۰.۱۲ شکایت لازم را دایر بر کلاهبرداری، تحصیل مال نامشروع و خیانت در امانت به مرجع قضائی تقدیم کردند.

وی افزود: از دیگر اتهامات این فرد که نسبت به آن شکایت شده است، جرم جعل و استفاده از سند مجعول در سربرگ شرکت HK است که این اقدام از سوی متهم محرز است. شرکت مالزیایی با مالکیت آقای فلاح هروی و آقای زنجانی در منطقه لاوان مالزی ثبت شده بود و این افراد با شرکت HK وابسته به شرکت ملی نفت در سال ۹۱ در خصوص خرید و فروش ۳ محصول بر پایه نفت به انعقاد ۱۱ قرارداد اقدام می‌کنند.

نماینده حقوقی شرکت نفت گفت: آقای منفرد از عملیات‌های مجرمانه آقای زنجانی اطلاع و به آن علم داشته است به طوری که این متهم در اظهارات خود گفته است که شرکت SCT یک شرکت صوری بوده است که در مالزی ثبت شده که برای اقدامات کلاهبردارانه از نام این شرکت استفاده می‌شده است.

وی گفت: در راستای جابجایی حواله‌ها اقدام به ثبت چند شرکت صوری در مالزی کرده بودیم. این متهم بابت جابجایی هر حواله ۶۵ یورو از شرکت ملی نفت دریافت می‌کرده است، همچنین آقای هروی در اقاریر خود گفته است که ۹۰ درصد منابع آقای زنجانی که حواله می‌شد از حساب آقای منفرد می‌رفته است چون وی در هیأت حسابرسی بانک FIIB عضو بوده است.

نماینده حقوقی شرکت نفت اظهار کرد: همچنین شرکت ایزو توسط آقای منفرد تأسیس شده و از طریق این شرکت اقدام به واسطه‌گری بین بانک‌های مختلف می‌کرده است و بنا بر اظهارات مهدی شمس این متهم نقش اساسی در تعیین محل و میزان ذخیره‌سازی محصولات نفتی داشته است و در این راستا حدود ۶۰ الی ۷۰ میلیون دلار توانسته است پول کسب کند.

وی خاطرنشان کرد: در راستای انجام اقدامات بزه‌کارانه در جهت نشان دادن کسری در محموله‌های نفتی، این متهم اقدام به اضافه کردن آب به میعانات نفتی کرده است همچنین این متهم یک نفتکش را خریداری کرده که با نام نخست وزیر دومینیکا در حال حاضر و تحت پرچم این کشور در حال فعالیت است.

مدیر حقوقی شرکت ملی نفت افزود: اقدامات این متهم در بردن اموال شرکت ملی نفت از طریق کلاهبرداری به روش تأسیس شرکت‌های کاغذی، همکاری و فعالیت با بابک زنجانی و اقدام به جعل و استفاده از سند مجعول در سربرگ شرکت HK، اخذ پورسانت‌های کلان و نیز تحصیل مال نامشروع محرز بوده است و درخواست رسیدگی و مجازات متهم را دارم.

وی افزود: همچنین پرداخت اصل کلیه محصولات، پرداخت کلیه پورسانت‌ها و خسارات وارده از هر حیث و ضبط کلیه اموال این متهم را دارم.

نماینده حقوقی شرکت نفت افزود: با توجه به اینکه شکایت جعل و استفاده از سند مجعول این متهم هنوز تعیین تکلیف نگردیده لذا درخواست دریافت ضرر و زیان ناشی از وقوع جرم را تا پایان دادرسی خواستارم.

در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از متهم زیبا حالت منفرد خواست تا در جایگاه قرار گیرد و خود را معرفی کند.

متهم زیبا حالت منفرد با حضور در جایگاه گفت: علیرضا زیبا حالت منفرد متولد ۱۳۵۲ دارای حداقل تحصیلات سیکل مقیم مالزی و دومینیکا، متأهل و فاقد سابقه کیفری منجر به صدور حکم هستم.

قاضی صلواتی ضمن تفهیم اتهام به متهم گفت: اتهامات جنابعالی دایر بر مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با مفسده اقتصادی محکوم به اعدام، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو است، دفاعیات خود را بیان کنید.

سال ۸۹ در سفر به ایران با بابک زنجانی آشنا شدم

متهم منفرد با اشاره به نحوه آشنایی خود با بابک زنجانی گفت: در سال ۸۴ جهت تحصیل فرزندانم به مالزی مهاجرت کردیم و فعالیت اقتصادی خود را رفته رفته در ایران قطع و به مالزی منتقل کردم که به جهت فعالیت در کار دکوراسیون توانستم به خانه‌های آنها بروم و با شخصیت‌ها و مقام‌های مالزی ارتباط برقرار کنم.

وی افزود: در سال ۸۹ در سفری که مشاور عالی نخست وزیر مالزی به ایران داشت همراه وی بودم که طی این سفر هم به کیش رفتیم و در آنجا توسط یکی از دوستان با آقای بابک زنجانی آشنا شدم. ایشان در طی آن سفر که میهمان وی بودیم به من گفتند که نیاز به مجوز تأسیس صرافی در مالزی دارم.

زنجانی با خرید مجوز بانکی در گرجستان و کردستان عراق مشکل سابقه بانکی خود را حل کرد

زیباحالت منفرد افزود: در آن مقطع اینجانب هیچ اطلاعات دقیقی از سیستم بانکی چه در داخل ایران و چه در خارج آن نداشتم اما آقای زنجانی از ما قول همکاری گرفت پس از بازگشت به مالزی پیشنهاد خریداری بانک سرمایه‌گذاری اسلامی با نام FIIB را که در منطقه لاوان بود و هیچگونه فعالیتی نداشت را ارائه کردم و بلافاصله اسناد را برای زنجانی فرستادم که با استقبال او مواجه شدم

وی ادامه داد: پیش از این آقای زنجانی توسط وکلای ایرانی خود که در مالزی داشتند، برای اخذ مجوز بانک اقدام کرده بودند و یک شرکت آی‌وان تو آی‌وان تأسیس کردند تا حواله‌جات را از طریق بانک CIM جابجا کنند. ایشان با توجه به خرید مجوز بانکی در گرجستان و یک مؤسسه مالی در کردستان عراق مشکل سابقه بانکی خود را حل نموده و پس از آن مشکل اقامت مطرح بود که این مشکل نیز با اخذ اقامت دبی توسط آقای زنجانی حل شد.

۶۰۰ میلیون تومان به عنوان دستمزدم به زنجانی اعلام کردم

این متهم گفت: بعد از گذشت ۴ ماه از نقل و انتقال، مجوز به آقای بابک زنجانی منتقل و دفتر نیز مستقر شد اما صحبتی بابت دستمزد اینجانب نکردند که از طریق آقای زنجانی معادل ۶۰۰ میلیون تومان را در آن زمان به عنوان دستمزد خود اعلام کردم که در تهران دریافت کنم که ۱۵۰ میلیون تومان به عنوان حق معرفی پرداخت شد و آقای زنجانی این بانک را همراه با دفتر در اختیار وکلای ایرانی خود قرار دادند و من اصلاً در شعبه بانک آقای زنجانی حضور نداشتم اما ارتباط من روز به روز با ایشان بیشتر شد و مشکل از جایی شروع شد که مشخص شد حتی با داشتن بانک در خارج امکان انتقال حواله‌جات وجود ندارد.

احساس غرور و افتخار می‌کردم که در میدان جنگ اقتصادی خط‌شکن بودم

متهم زیبا حالت منفرد در ادامه دفاعیاتش اظهار کرد: به جای درج نام شرکت‌های ایرانی در پیش فاکتورها، چندین شرکت در مالزی ثبت شد تا ردی از ایران و شرکت‌های ایرانی به‌جا نماند و با این اقدام تحریم‌های ظالمانه اتحادیه‌ اروپا و آمریکا بلااثر شد. البته ریسک موجود در این کار به حدی شدید بود که ممکن بود تمام اعتباراتی که در مالزی به دست آورده بودم و همچنین در عرصه بین‌المللی از دست بدهم و همچنین در زندگی فرزندانم که در اروپا تحصیل می‌کردند، تأثیر داشته باشد اما به لحاظ معنوی احساس غرور و افتخار می‌کردم که در میدان جنگ اقتصادی خط‌شکن بودم این در حالی بود که من از اقدامات آقای بابک زنجانی خبر نداشتم و سرورهای سوئیفت نیز در تهران اداره می‌شد.

آنچه بازپرس به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع ارائه کرده، دستمزد بنده بود

وی گفت: من اعتراف می‌کنم در کشوری غیر از وطنم و به نفع وطنم ممنوعیت‌های ناشی از تحریم‌ها را نقض کردم، من توانمند بودم که در راستای خدمت به وطن در مسیری قرار گیرم که آن را امروز دکترین تحریم می‌نامیم، پیدا کردن بانک در زمان تحریم برای یک ایرانی که مورد وثوق وزیران وقت و برخی از نمایندگان مجلس بود چگونه طرح اتهام بسترسازی برای جلب و کلاهبرداری برای من عنوان شد.

وی افزود: من با اعتماد به اینکه بابک زنجانی در حال دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است و مورد وثوق است این اقدام را انجام دادم، بنده به هیچ عنوان نیتی جز آنکه عرض کردم نداشتم و از طرفی هیچ گونه علّی و معلولی با همکاری بنده و اتهامات بابک زنجانی وجود نداشته است. متأسفانه آنچه بازپرس بنده از آن به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع ارائه نموده‌اند، دستمزد بنده بوده است.

اطلاع‌رسانی من از جعلی بودن یک ال سی موجب کدورتم با زنجانی شد

زیبا حالت منفرد گفت: در خصوص آگاهی اینجانب از اقدامات بابک زنجانی که یکی از دلایل اتهامی بنده است لازم به توضیح است که در زمان همکاری با بابک زنجانی تماسی از شرکت نیکو با بنده گرفته شد و از من خواستند تا به آنجا بروم که در ادامه یک فقره ال‌سی به مبلغ ۳۳۰ میلیون یورو به من نشان دادند و من به محض مشاهده آن ال‌سی متوجه شدم که به هیچ عنوان چنین رقمی گشایش اعتبار نشده است که در ادامه تماسی از آقای بابک زنجانی دریافت نمودم که به من گفت آقای منفرد پایت را از گلیم من خارج کن که من در پاسخ گفتم من با اجازه و همکاری شما به آنجا رفتم.

متهم زیبا حالت منفرد اظهار کرد:  اطلاع‌رسانی اینجانب از جعلی بودن ال سی مذکور سبب کدورت من با آقای زنجانی شد و پیام‌های پی در پی وی با عناوین خائن و خیانتکار را در بر داشت که پس از آن دیگر با وی ارتباطی نداشتم.

زنجانی گفت برای ۵ فروند نفتکش معادل ۱۱ میلیون بشکه باید مخازن تهیه کنید

وی افزود: اینجانب در خصوص ال‌سی مورد اشاره، مورد سوال واقع شدم چون بدون هیچ چشم‌داشت و الزامی موضوع را بیان داشتم چنانچه در خصوص مطلب دیگری که پی به عدم اصالت آن می‌بردم قطعاً اطلاع‌رسانی می‌کردم.

وی درباره شکایت شرکت ملی نفت هم گفت: سوال اینجاست که آیا سندی بوده که با آقای زنجانی به امضاء رسانده باشم و من هرگونه مشارکت در آن داشته باشم و یا قراردادی با بنده داشتند؟ که باید بگویم اصلاً مرا می‌شناسند و یا دیده‌اند که شکایت کرده‌اند؟

متهم منفرد گفت: در خصوص ثبت شرکت ایزوت و تهیه دو بندر نفتی در چین توسط اینجانب لازم به توضیح است که میعانات گازی به جهت بوی بسیار بد و به دلایل زیست محیطی و خطراتی که دارد هیچ کشوری چه در تحریم و چه غیر از آن حاضر به قبول اجاره دادن اموال برای آن نبوده و نیست که در موضوع سانچی هم  شاهد بودیم که چه حادثه‌ای در پی انفجار میعانات گازی رخ داد.

جعبه سیاه پرونده نفتی گفت: یک شب حدود ساعت ۳ صبح به وقت مالزی شماره‌ای ناشناس از سوئیس با من تماس گرفتند که آقای زنجانی بود و در خصوص محصولی صحبت کرد و گفتند که برای ۵ فروند نفتکش معادل ۱۱ میلیون بشکه باید مخازن تهیه کنید که من گفتم اصلاً اطلاعی از نفت ندارم که گفت خودش هم اطلاعی ندارد. به هر حال قول پیگیری دادم و از روز بعد پیگیر این موضوع شدم که با پاسخ منفی مقام‌های مالزی مواجه شدم و علتی که مطرح می‌کردند مربوط به مسائل زیست محیطی بود.

در هیچ یک از جلسات بابک زنجانی با شرکت‌های نفتی نبوده‌ام

وی افزود: مراتب را فوراً به اطلاع بابک زنجانی رساندم غافل از اینکه وی قراردادی در این خصوص امضاء کرده بود و براساس توانایی‌های من در مالزی زیر بار این قرارداد رفته بود که نهایتاً موفق شدم که در چین این اقدام را انجام دهم.

متهم منفرد در ادامه خاطرنشان کرد: در ابتدا بابک زنجانی اختیار تفویض قرارداد میعانات گازی را به شرکت HK دادند اما صاحبان مخازن به خاطر تحریم بودن HK نپذیرفتند و این شد که شرکت دیگری آوردند و ادامه قرارداد را با شرکت تازه تأسیس پترو مستر تنظیم کردند و عملا ۱۱ میلیون بشکه از ید بابک زنجانی خارج و در اختیار مدیرعامل و رئیس وقت HK قرار گرفت.

متهم زیباحالت منفرد در ادامه دفاعیات خود اظهار کرد: من در هیچ یک از جلسات آقای بابک زنجانی با شرکت‌های نفتی نبوده‌ام و صرفاً در راستای کمک به کشور و برای دور زدن تحریم‌ها به جابجایی و ذخیره سازی محموله‌های نفتی اقدام می‌کردم و هیچ گونه اطلاع از قرارداد آقای زنجانی با وزارت نفت نداشته و ندارم.

هیچ گونه مدرک معتبری درباره اضافه کردن آب به میعانات نفتی وجود ندارد

منفرد در رابطه با اضافه کردن آب به میعانات نفتی هم گفت: این اتهام صرفاً بر اساس گزارشات آقای مهدی شمس بوده است و دلیل دیگری وجود ندارد.

وی توضیح داد: بر اساس قرارداد از هشت محموله بار نفتی فقط نسبت به یک محموله ادعای وجود آب شده است، اما نسبت به این حرف هیچ گونه مدرک معتبر وجود ندارد و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد آن دو کشتی دریافت کننده و تحویل دهنده به هیچ وجه از یکدیگر جدا نباید بشوند تا یک مرجع بین‌المللی به این موضوع رسیدگی کند. این در حالی است که کاپیتان تحویل گیرنده میعانات نفتی چنین ادعایی را مطرح نکرده و پس از بارگیری محموله از کشتی دریافت کننده جدا می‌شود.

متهم منفرد افزود: البته شاید مطرح شود که پلمب مخازن شکسته شده است که باید گفت هزینه شکستن پلمب‌ها بسیار بیشتر از آن میزان آبی است که مورد ادعا بوده و به هیچ عنوان ارزش ندارد که بخواهند پلمبی را بشکنند.

راه برون رفت از تحریم‌ها این بود که محموله‌های نفتی را روی دریا به کشتی دیگر منتقل کنیم

وی گفت: هدف از طرح این ادعا جبران کسری میعانات در جاهای دیگر است که توسط متهمان دیگر سعی شده این اتهام به من چسبیده شود.

متهم منفرد اظهار کرد: راه برون رفت از تحریم‌ها این بود که محموله‌های نفتی را روی دریا از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل کنیم تا مقصد نهایی محموله‌های نفتی مشخص نباشد.

 وی افزود: پس از دستگیری زنجانی بنده متوجه شدم که خانمی به اسم «یو» که از نفوذ بالایی در کشور چین برخوردار بود، قصد دارد یکی از محموله‌های نفتی ما را که در مخازن چین ذخیره‌سازی شده بود با ارائه یک قرارداد مشکوک و صرفاً با رسید پرداخت پول از آن مخزن خارج و به جای دیگری منتقل کند که بنده با اطلاع از این موضوع بلافاصله با ایران تماس گرفته و این موضوع را با مقام‌های ایرانی مطرح کردم که جای تعجب است که اصلاً مسئولان وزارت نفت و شرکت نیکو از وجود چنین محموله‌ای اطلاع نداشتند.

متهم منفرد ادامه داد: نهایتا اینکه با پیگیری‌های فراوان توانستم این محموله و بار نفتی را از مخازن چینی تحویل گرفته و به شرکت نیکو ارائه دهم.

در نهایت قاضی صلواتی ختم این جلسه رسیدگی را اعلام کرد.

بر این اساس سومین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد دقایقی پیش پایان یافت و جلسه بعدی روز چهارشنبه ۱۰ صبح خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز