خبرگزاری کار ایران

بطحایی در پاسخ به نماینده تهران:

مجوز انتشار کتاب‌های کمک درسی را وزارت آموزش و پرورش صادر نمی‌کند

asdasd
کد خبر : ۷۶۳۲۳۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: ما از آبان ۹۷ برگزاری هرگونه آزمون را در مدارس ممنوع کردیم. پیش از این مدارس می‌توانستند با موسسات قرارداد ببندند و آزمون برگزار کنند. مدارس حتی به جهت جبران منابع مالی که داشتند، این کار را انجام می‌دادند و ما گفتیم منابع مالی‌تان را پرداخت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، نمایندگان مجلس در جلسه عصر امروز سوالات خود از سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش را مطرح کردند. در ابتدا سوال سیدفاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران مبنی بر رشد بی‌رویه آموزشگاه‌های علمی آزاد و کتابهای کمک‌آموزشی با حداقل استانداردهای لازم مطرح شد.

بطحایی در پاسخ به سوال این نماینده گفت: امروز برگزاری این آزمون‌ها و ارائه کتاب‌های آموزشی کمک‌درسی سیطره‌ای بر آموزش و پرورش دارد که اهداف آموزشی ما را تحت‌الشعاع قرار داده است. ما وظیفه داریم این فضای سنگین چه بر آموزش و پرورش ما که خصوصا در دوره متوسطه دوم سایه انداخته را برداریم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: ما کارگروهی را تشکیل دادیم تا ظرفیت‌های حل این موضوع را شناسایی کنند و از افراد مختلف حقوقی هم دعوت کردیم و مجوزات و فرآیندهای آنها را با قوانین موجود مورد بررسی قرار دادیم اما در کنار این فعالیت‌ها باید اقداماتی عملی انجام می‌دادیم که یکی از آن‌ها بحث گفتمان‌سازی در جامعه بود که این مهم باید صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عدیده ما خود جامعه است که در برابر این موضوعات درست عمل نمی‌کند. در آموزش‌های خانواده و جلسه با مدیران یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که مطرح می‌کنیم همین مواردی است که در سوال آمده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید عنوان کرد: ما در تاریخ آبان ۹۷ بخشنامه‌ای تحت عنوان تعارض منافع را مطرح کردیم که در آن تاکید شده که مدیران بخش‌های مختلف به هیچ وجه اجازه تالیف و تجویز آزمون‌های آموزشی را ندارند. این بخشنامه یک بخشنامه تکلیفی بود که موضوع نظارت مستمر هم در آن مطرح شده بود.

بطحایی گفت: ما از آبان ۹۷ برگزاری هرگونه آزمون را در مدارس ممنوع کردیم. پیش از این مدارس می‌توانستند با موسسات قرارداد ببندند و آزمون برگزار کنند. مدارس حتی به جهت جبران منابع مالی که داشتند، این کار را انجام می‌دادند و ما گفتیم منابع مالی‌تان را پرداخت می‌کنیم.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که مطرح بود تبلیغات در صدا و سیما و رسانه‌ها بود. بنده علیرغم اینکه با آقای علی‌عسکری در این موضوع صحبت داشتم سه نامه هست که به ایشان نوشتم و با استدلال‌هایی که آورده بودم گفتم این تبلیغات باید کاهش پیدا کند. علاوه بر این به آقای صالحی هم نامه نوشتم و خواستم که دایره این موسسات محدود و قابل مدیریت شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: علاوه بر این مکاتبات، به رئیس‌جمهور و شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهبر معظم انقلاب هم نامه نوشتم و این مباحث را مطرح کردم و درخواست داشتم که با همراهی همه دستگاه‌ها، این مشکل حل شود.

وی افزود: صدا و سیما ۵۰ درصد از تبلیغات کلاس‌های کمک‌درسی را کاهش داد و این دستاورد خوبی بود. ما به عنوان دستگاه تعلیم و تربیت کشور موظف به پیگیری این موضوع هستیم. الان هم جلسات مستمری برای برخورد با متخلفان تشکیل شده است و امروز می‌توانم بگویم حجم این فعالیت‌ها نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

بطحایی گفت: امیدوارم با حذف کنکور بتوانیم سرعت بیشتری در این کار داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش پس از صحبت‌های فاطمه ذوالقدر عنوان کرد مجوز انتشار کتاب‌های کمک درسی را وزارت آموزش و پرورش صادر نمی‌کند بلکه این مجوزها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند کتاب‌هایی که استانداردهای لازم را داشته باشند در فهرستی نام آ‌نها برده می‌شود اما مجوز را ما صادر نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بر اساس بخشنامه‌ای که صادر کرده‌ایم مداخله در این امر را برای مدیران و معاونان ممنوع کرده‌ایم این بخشنامه اولین بخشنامه‌ای است که در راستای تعارض منافع صادر شد در این رابطه حتی خاطیان را مورد برخورد قرار داده‌ایم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه صورتجلسات این بخشنامه وجود دارد عنوان کرد: آموزش و پرورش ما از سالیان گذشته تا به امروز به خاطر سیطره‌ای که این موسسات و کتاب‌های کمک آموزشی بر آن داشته است از مسیر خود خارج شده است به خانواده‌ها هم می‌گویند شما باید بچه‌های ما را برای کنکور آماده کنید.

بطحایی با اشاره به صحبت‌های ذوالقدر گفت: فرمایشات ایشان کاملا درست است و آموزش و پرورش با تمام قوا در راستای فرمایش ایشان حرکت می‌کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز