خبرگزاری کار ایران

اقتصاددان اسپانیایی در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران با وجود تحریم‌ها نفت خود را خواهد فروخت/ ایران با توافق‌های دوجانبه با همسایگان، اقتصادش را تقویت کند/ جهانیان برای کاهش تاثیر تحریم‌ها تلاش کنند

asdasd
کد خبر : ۷۶۲۱۷۶

اقتصاددان اسپانیایی با بی اثر دانستن تحریم‌ها بر فروش نفت ایران، گفت: ایالات متحده و دیگر کشورها باید به توافق‌های چندجانبه برای کاهش آسیب به مردم عادی در موارد نیازهای بشردوستانه دست یابند.

دانیل لاکاله استاد اسپانیایی و تحلیل‌گر اقتصادی و دارای مدرک دکترای اقتصاد است، حوزه تخصصی او اقتصاد جهانی است. وی جزو بیست اقتصاددان برتر جهان است که تاکنون کتاب‌های پرفروشی در حوزه اقتصاد مانند «فرار از تله بانک مرکزی» و «زندگی در بازارهای مالی» را نوشته‌ است. کتاب‌های وی به زبان‌های انگلیسی، اسپانیایی و چینی و پرتغالی ترجمه و منتشر شده‌‌ است.

در ذیل متن  گفت‌وگوی این تحلیل‌گر اقتصادی با خبرنگار ایلنا را مشاهده می‌کنید:

ایران با وجود تحریم‌ها نفت خود را خواهد فروخت

***برخی معتقدند آمریکا با تحریم نفت ایران به دنبال تحریم قدرت‌های نوظهور همچون چین، هند، ترکیه و... است و تحریم نفت ایران تحریم اقتصاد جهانی است که اقدامی برای سلطه اقتصادی آمریکا و باج‌خواهی از جهان است، نظر شماچیست؟

تحریم نفت بعید است که بر اقتصاد جهانی تاثیر زیادی بگذارد. اگر ما تحریم‌های گذشته را به یاد داشته باشیم، ایران در آن زمان هم میزان ۲ میلیون بشکه در روز صادر می‌کرد، بنابراین تاثیر آن بسیار اندک بود. بیشتر احتمال دارد که ما شاهد تفاوت‌های سیاست اتحادیه اروپا و چین در مقابل آمریکا  باشیم؛ چراکه همچنان به خرید نفت و کالا از ایران و ایالات متحده ادامه می‌دهند. بنابراین من اعتقاد دارم که ایران با چین و اتحادیه اروپا تجارت خواهد کرد و با وجود تحریم‌ها نفت خود را خواهد فروخت و تاثیر این لغو معافیت‌ها بر اقتصاد جهانی احتمالا محدود خواهد بود.

ارزهای دیگر نسبت به دلار ضعیف‌ترند و کمتر توسط معامله‌گران جهانی پذیرفته شده‌اند

***گفته می‌شود در حال حاضر آمریکا به کمک اهرم دلار زورگویی می‌کند و درگیری آمریکا در این حوزه به ایران محدود نمی‌شود و بسیاری از کشورها از جمله روسیه را شامل می‌شود. نظر شما در این خصوص چیست؟

دلار آمریکا همچنان ارز جهانی است و دلیل آن این است که دیگر ارزهای رقابتی مانند یوان و یورو بسیار ریسکی هستند و بر اساس سیاست‌های پولی کشورهای جهان این ارزها برای تجارت جذاب نیستند. به همین دلیل است که شرکت‌ها و معامله‌گران، دلار را ترجیح می‌دهند. ما باید بدانیم چرا هیچ جایگزینی برای دلار آمریکا در تجارت جهانی وجود ندارد که دلیلش این است؛ گزینه‌های دیگر موجود، ضعیف‌ترند و کمتر توسط معامله‌گران جهانی پذیرفته شده‌اند.

مهم است که اختلافات بین سیاست‌مداران  بر افراد فقیر، کودکان و سالخوردگان تاثیر نگذارد

***عدم تمدید معافیت نفتی چه تاثیری بر زندگی مردم و تبعات حقوق بشری می‌تواند داشته باشد؟

اختلافات بین سیاست‌مداران نباید بر افراد عادی، کودکان و سالخوردگان تاثیر بگذارد. بنابراین، مهم است که کانال‌های بشردوستانه را راه‌اندازی کنیم و اطمینان حاصل کنیم که مردم به علت اختلاف‌های سیاسی در رنج قرار نمی‌گیرند. نیازهای اساسی نباید مشمول تحریم‌ها شود.

مذاکره با دولت ترامپ احتمالا پیچیده‌تر از سایر دولت‌ها در ایالات متحده است

***برخی در ایران معتقدند مذاکره با ترامپ نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که طرف مقابل به هیچ تعهدی پایبند نیست. نظر شما چیست؟

مذاکره با دولت ترامپ احتمالا پیچیده‌تر از سایر دولت‌ها در ایالات متحده است، اما من خوش‌بین‌هستم.

جلوگیری از آسیب تحریم بر مردم عادی بسیار دشوار است

***به نظر می‌رسد هدف آمریکا از تحریم‌ها ملت ایران است و نه صرفا نظام این کشور، نظر شما چیست؟

تحریم‌ها همیشه یک چالش است، زیرا جلوگیری از آسیب رساندن به مردم بسیار دشوار است.

جهان باید برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر مردم عادی تلاش کنند

***اقدام ضد بشری آمریکا در تحریم نهادهای امدادرسان در سیل ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من از جزئیات این مساله آگاه نیستم اما معتقدم که ایالات متحده و دیگر کشورها باید به توافق‌های چندجانبه برای کاهش آسیب به مردم عادی در موارد نیازهای بشردوستانه دست یابند.

اتحادیه اروپا نمی‌تواند به سادگی با تحریم‌های آمریکا مخالفت کند

***آیا اروپا می‌تواند ادعای پایبندی به برجام داشته باشد و در برابر اقدام آمریکا اقدامی صورت ندهد. برخی در ایران معتقدند در این شرایط که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا هم اقدامی نمی‌کند باید در ادامه پایبندی کامل به برجام تجدید نظر کرد، نظر شما چیست؟

اتحادیه اروپا نمی‌تواند به سادگی با تحریم‌های آمریکا مخالفت کند، اما اعتقاد دارم که بیشتر کشورها با تحریم‌ها موافق نیستند.

آشوب و جنگ باعث گسترش فقر در منطقه می‌شود

ایران و کشورهای همسایه می‌توانند با توافق‌های قوی اقتصادشان را تقویت کنند

***آشوب‌ و جنگ در منطقه‌ چه پیامدهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی  خواهد داشت؟

بدیهی است، تبعات این اتفاق بسیار منفی است. بزرگترین نتیجه این است که فقر افزایش می‌یابد و کشورها با وجود افزایش قیمت نفت و افزایش صادرات، در بحران باقی می‌مانند. لازم است راهی برای ملت‌های منطقه فراهم شود تا توافق‌های دو جانبه را به دست آورند و از اختلاف‌ها دست بردارند و برجنبه‌های مثبت تمرکز کنند. من مطمئن هستم که ایران و کشورهای همسایه می‌توانند به توافق‌های قوی دست یابند که اقتصادشان را تقویت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز