خبرگزاری کار ایران

محبی‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:

استانی شدن انتخابات مجلس، مسیر رسیدن به پارلمان را از اتوبان به مالرو تبدیل می‌کند/ این طرح حاصل تراوشات ذهنی افراد خسته است

asdasd
کد خبر : ۷۶۱۷۴۰

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره استانی برگزار شدن انتخابات گفت: این طرح به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نگاهی به این مسائل ندارد و به دنبال پر پیچ و خم کردن مسیر پارلمان است که از اتوبان به مالرو تبدیل می‌شود.

جهانبخش محبی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ درباره بررسی مصوبه مجلس درباره اصلاح موادی از قانون انتخابات در شورای نگهبان گفت: محدود اظهارنظر شورای نگهبان این است که مشخص کند موضوعی با قانون اساسی و یا شرع مغایرت دارد یا خیر و باتوجه به این زمینه‌ها هم می‌تواند وظیفه‌قانونی‌اش را اعمال کند.

وی ادامه داد: مجلس هم باتوجه به دو وظیفه اصلی شورای نگهبان درباره قوانین باید برای رفع ایراد منطبق بر قانون اساسی و شرع اقدام کند، خارج از این دو مقوله هم در خانه ملت توسط هیأت رئیسه نباید پذیرفته شود.

نماینده مردم میاندوآب ادامه داد:هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی متاسفانه آن تلاش لازم برای پاسداری از قانون اساسی را از دست داده است.

وی درخصوص برگزاری انتخابات به صورت استانی بیان کرد:‌ معتقدم این طرح با چنین شالکه‌ای در راستای اهداف امنیت ملی، توسعه سیاسی، رونق بخشیدن به هم بستگی سیاسی، اجتماعی و حتی مکانیکی نیست؛ چرا که تراوشات ذهنی افرادی است که در این حوزه تجارب کافی ندارند.

این عضو کمیسیون  برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ به طور مثال فردی ۱۵ درصد آرا را به دست آورده است در مقابل هم فردی وجود دارد که ۵۰ درصد آرا از آن خود کرده است اما چون در استان رأی اول نیست نمی‌تواند راهی مجلس شود.

وی افزود: مشخص است چنین تصمیم آشفته‌ای حاصل ترواش ذهنی افراد خسته و رنجوری است که متاسفانه چندین سال است به دنبال این موضوع هستند.

محبی‌نیا تاکید کرد: انتخابات استانی زمانی می‌تواند منجر این شود که پارلمان تکنیکی تصمیم بگیرد که مسیر برای ورود نخبگان ملی استانی فراهم کند.

وی ادامهداد: اگر تصمیمات کشوری درست انجام شده باشد با اشتراکات ملی، مذهبی، قومی، سلیقه‌ای و جغرافیایی و در کل  مجموعه عواملی که منجر به تشکیل یک استان می‌شود، می‌توان گفت برگزاری انتخابات به شکل استانی عملی است و افراد نخبه هم راهی پارلمان می‌شود آن وقت می‌توان گفت که اقدامی مثبتی است اما درحال حاضر این طرح نخبه‌سالاری را دنبال نمی‌کند و به نوعی انتخاب افرادی که رأی آوردند مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد:  از سوی دیگر شاید ۱۰ الی ۱۵ روز وقت لازم باشد نتیجه انتخابات مشخص شود که این امر موجب هم کشاندن مملکت به سمت آشوب‌های نهفته که حاصل سوء مدیریت است، می‌شود.

محبی‌نیا درباره این که عده‌ای مطرح می‌کنند که این کار به نخبه پروری کمک شایانی می‌کند، گفت: خیر چنین چیزی نیست و کمکی به این امر نمی‌کند، ما زمانی می‌توانیم نخبه‌پروری داشته باشیم که قانون تحزب درستی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: این طرح به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و نگاهی به این مسائل ندارد و به دنبال پر پیچ و خم کردن مسیر پارلمان است که از اتوبان به مالرو تبدیل می‌شود. 

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه گفته می‌شود در واقع برگزاری انتخابات به صورت استانی گامی به سوی نظام پارلمانی است،‌ گفت: به هیچ وجه ارتباطی ندارد، در نظام پارلمانی باید قانون اساسی اصلاح شود و برای این‌که به سمت نظام پارلمانی برویم رهبری و یا مجلس باید سرآغاز کننده رفراندوم و یا اصلاحات قانون اساسی باشند.

به گفته محبی‌نیا رفراندوم در جمهوری اسلامی به هردلیلی از سوی مسئولان مورد اقبال قرار نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: اصلاح قانونی اساسی فرآیند خاص خودش را دارد، نظام پارلمانی هم مشخصات سیاسی خاص خودش را دارد. 

محبی‌نیا در پایان بیان کرد: انتخابات استانی به هیچ وجه برای من قابل قبول نیست اما ردش هم توسط شورای نگهبان به دلیل اینکه با قانون اساسی مغایرت دارد نمی‌تواند درست باشد چرا که مجلس خبرگان را به شکل استانی انتخاب و اداره می‌کنیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز