خبرگزاری کار ایران

تابش در گفت‌و‌گو با ایلنا:

هدف آمریکا همراه کردن اروپا با خود است/ هنوز برگ‌های برنده دیگری هم در دست داریم/ نباید بهانه‌های دشمنان را کامل کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۸۵۲

نایب رئیس‌فراکسیون امید با اشاره به تصمیم شورای عالی امنیت ملی در مقابل خروج آمریکا از برجام گفت: امیدواریم این موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود نه اینکه بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضعیت را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که عدم فروش اورانیوم غنی ‌شده و آب سنگین چقدر برای طرف‌های برجام قابل اهمیت است؟، گفت: برجام یک معاهده بین‌المللی بود که ایران و آمریکا و پنج کشور دیگر در ایجاد این توافق مشارکت داشتند. تعدادی قاعده و قوانین هم حاکم بر برجام است که قرار شد که ما متعهد به اجرای آن باشیم و آژانس انرژی اتمی هم به عنوان حَکَم رصد کند که آیا ما به تعهدات خود پایبند بوده‌ایم یا خیر.

وی تاکید کرد: در برجام گفته شده بود که اورانیوم غنی‌ شده و آب سنگین که در ایران تولید می‌شود مازاد آن به کشورهای دیگر فروخته شود. حال به زعم کشورهای طرف برجام این دو مورد به آنها اطمینان می‌داد که مواد تولید شده طبق تعهد ایران در برجام در معرض فروش بین‌المللی قرار بگیرد.

نایب رئیس فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد: الان اگر طرف‌های برجام استنکاف کنند و بخواهند ما را به نحوی دور بزنند ما هم مقابله به مثل می‌کنیم و به این دلیل که همه این موارد در توافق برجام با جزئیات تصریح شده است، مسلم است که استنکاف ایران از این بخش از تعهد، در برجام دیده شده است.

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم با بیان اینکه ما از برجام خارج نشده‌ایم، اظهار داشت: برجام وجود دارد اما این اقدام ایران ممکن است از لحاظ امنیتی برای کشورهای طرف برجام مقداری نگران‌کننده باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد آمریکایی‌ها بخواهند اینطور تلقی کنند که ایران خروج از برجام را آغاز کرده و نتیجه بگیرند که باید پرونده را به شورای امنیت هدایت کند؟، گفت: آمریکا که گفته از برجام خارج شده و گفته که ما متعهد به برجام نیستیم و هر اقدامی که بخواهد انجام می‌دهد، اما در این مورد ممکن است که کشورهای اروپایی را تحریک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال دارد این اتفاق رخ دهد که آمریکا کشورهای اروپایی را با خود همراه کند و پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، گفت: بله، یکی از اهدافی که آمریکا انجام آن را مد نظر دارد همراه کردن کشورهای اروپایی با خودش است که ما هم در مقابل، انصافاً هوشمندانه نگذاشتیم که آمریکا به هدفش برسد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به مهلت دو ماهه ایران به کشورهای طرف توافق گفت: ما در این اقدام هم بهانه‌ای ندادیم که همراهی اروپا با آمریکا انجام شود.

تابش در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید در مدت تعیین شده توسط ایران، اروپایی‌ها به سمت ایران متمایل شوند یا آمریکا، گفت: این هنوز بستگی به تصمیمات آتی ما دارد. ما هنوز برگ‌های برنده دیگری هم در دست داریم که مرحله به مرحله رو می‌کنیم و اینطور نیست که شعاری باشد.

وی افزود: روابط ما با اروپا تاکنون از سر حسن نیت بوده و با راستی آزمایی‌هایی که صورت گرفته باعث شده اروپا در قول، حمایت‌های بسیار خوبی از ایران داشته باشد و در کنار ایران بایستد اما این حمایت‌ها در عمل وجود نداشته است. امیدواریم این موضع ایران موجب ترغیب اروپا به اقدامات عملی شود نه اینکه بخواهد در کنار آمریکا قرار بگیرد و این وضعیت را تشدید کند که به امنیت و صلح منطقه و صلح پایدار جهانی لطمه زیادی وارد شود.

نایب رئیس فراکسیون امید در پاسخ به این سوال که با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهور مبنی بر لزوم دریافت امتیازات تصریح‌ شده در برجام در حوزه بانکی این اقدامات چه تاثیری در بررسی CFT و پالرمو دارد؟، گفت: ما در برجام تعهدات متقابلی داشتیم که به تعهدات خود عمل کردیم اما از طرف مقابل بدعهدی دیدیم که از برجام خارج شد و پیش‌بینی مقام معظم رهبری درست بود که گفته بودند در مذاکرات به آمریکایی‌ها اعتمادی نیست.

نماینده اصلاح‌طلب مردم اردکان گفت: در کنار خروج آمریکا از برجام، اروپا هم به تعهدات خود پایبند نبود مخصوصا اینکه اعلام کرد اگر ایران بعد از خروج آمریکا از برجام در این توافق باقی بماند، ما اقدامات جبرانی باقی ماندن ایران و خروج آمریکا را از توافق برجام انجام می‌دهیم. می‌بینیم که آن اقدامات را انجام نداد که امیدواریم ترغیب شوند که این اقدامات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه لوایح زیرمجموعه FATF که در مجمع تشخیص مصلح نظام در حال رسیدگی است، عنوان کرد: اینها موضوعاتی است که ما باید متناسب با منافع ملی خودمان تصمیم بگیریم. من اگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بودم منافع ملی را مد نظر قرار می‌دادم و می‌گفتم تشدید وضعیت تحریم‌ها برای ایران یکی از اقدامات مد نظر آمریکا است که به هر حربه‌ای دست پیدا می‌کند که این وضعیت تحریم‌ها را تشدید کند.

تابش گفت: ما نباید این بهانه را کامل کنیم و خودمان به دست خودمان این کانال‌های مالی شاید نه‌چندان کارآمد را هم به طور کامل مسدود کنیم بلکه ما باید مستقل از قضیه برجام، در این مورد در راستای منافع ملی تصمیم بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز