خبرگزاری کار ایران

در دیدار مجمع نمایندگان کرمانشاه با لاریجانی مطرح شد؛

از توجه به گردشگری در استان کرمانشاه خبری نیست/ نگاه امنیتی در کرمانشاه مانع توسعه استان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۶۸۱

اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در دیدار با لاریجانی نظرات خود در خصوص ظرفیت ها و مشکلات استان کرمانشاه را مطرح کردند.

به گزارش ایلنا، اعضای مجمع نمایندگان استان کرمانشاه امروز دوشنبه (۱۶/۰۲/۹۸) با دکتر علی لاریجانی دیدار کردند.

سیدجواد حسینی کیا رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه استانی جنگ زده، زلزله زده و سیل زده است، اظهار داشت: براساس شاخص های اعلام شده استان کرمانشاه اکنون دارای بالاترین نرخ بیکاری در کشور است و در حوزه اشتغال نیز هیچ کاری برای این استان انجام نشده و واحدهای تولیدی را به تاراج گذارده اند.

واگذاری سیلوهای سنقر و کنگاور به بخش خصوصی صحیح نبوده است

نماینده مردم سنقر و کلیایی با بیان اینکه واگذاری سیلوهای سنقر و کنگاور، همچنین پالایشگاه کرمانشاه به بخش خصوصی صحیح نبوده است، بیان کرد: هیچکدام از شرکت های سرمایه گذاری فعالیتی در این استان ندارند و انتظار داریم شرکت هایی مانند ایدرو و ایمیدرو سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: در عراق آمادگی برای بازگشایی مرز خسروی وجود دارد، اما هنوز تصمیمی برای بازگشایی مرز خسروی از طرف ایران اجرایی نشده است. باید توجه داشت که بازگشایی مرز خسروی در حوزه اشتغالزایی می تواند موثر باشد.

حسینی کیا با بیان اینکه بخشی از عملیات گازرسانی را می خواهند به ایلام منتقل کنند که باید منافع استان کرمانشاه در این موضوع را مسئولان ملاحظه کنند، ادامه داد: در دو سال اخیر حتی یک متر هم جاده روستایی آسفالت نشده است، راه های بین شهری نیز مشکلات جدی دارد.

کرمانشاه با وجود ۴ فصل بودن فاقد کارخانجات صنایع تبدیلی است

حسن سلیمانی نماینده مردم کنگاور، صحنه و هرسین در مجلس با بیان اینکه وضعیت آب و خاک و نیروی انسانی در حوزه کشاورزی در استان کرمانشاه بسیار مناسب است، اظهار داشت: از مناطق مرزی غرب کشور تا شرق استان کرمانشاه انواع و اقسام محصولات کشاورزی مانند مرکبات، خرما تا انگور وجود دارد که چهارفصل بودن ایران یکی از دلایلش وجود استانی مانند کرمانشاه است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه از نظر دام، زراعت، باغ و شیلات وضعیت بسیار خوبی در استان کرمانشاه حاکم است، اما کارخانه صنایع تبدیلی نداریم، بیان کرد: با وجود اینکه فقط شهرستان کنگاور سالانه ۹۰۰ هزار تن چغندر تولید می کند، فقط ۲ کارخانه قند اسلام آباد و بیستون در استان وجود دارد که ظرفیت آنها ۲۰ هزار تن است. متاسفانه چغندر کشاورزان تا زمانی که برف می بارد همچنان روی زمین می ماند و مجبورند آن را به اصفهان و خراسان انتقال دهند.

سلیمانی با بیان اینکه اگر ۱۰ سدی که باید در استان کرمانشاه ساخته می شد را اجرایی می کردیم، آب های سیلابی هدر نمی رفت، ادامه داد: از مسئولان تقاضا داریم آب و خاک، سدها و خطوط انتقال آب را هر چه سریعتر به نتیجه برسانند، زیرا ظرفیت بسیار زیادی در این حوزه وجود دارد.

متاسفانه از توجه به گردشگری در استان کرمانشاه خبری نیست

احمد صفری با بیان اینکه سامانه گرمسیری سودی برای کرمانشاه ندارد و برای ایلام و دشت عباس مفید بوده است، اظهار داشت: انتقال آب سردسیری ۱۵۰ هکتار زمین دیم استان کرمانشاه را تبدیل به آبی می کند که با کمترین هزینه اشتغال زیادی ایجاد خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه با بیان اینکه بنا بر گفته وزیر نفت، استان کرمانشاه جزو آخرین استان ها در حوزه گازرسانی است، بیان کرد: متاسفانه از توجه به گردشگری در استان کرمانشاه خبری نیست.

وی افزود: بسیجیان معسر که سال ها در جنگ تحمیلی و مبارزه با دشمن تلاش کرده اند، اکنون ماهانه ۶۰۰ هزار تومان حقوق می گیرند که وضعیت بسیار اسفباری دارند، همچنین باید ماهیدشت نیز جزو مناطق عملیاتی قلمداد شود.

شمخانی، بازگشایی مرز خسروی را اعلام کرده اما هنوز اجرائی نشده است

حشمت الله فلاحت پیشه پیشه نیز در این جلسه با بیان اینکه پس از انتخاب به عنوان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۱۸ سفر به استان های مختلف داشتم که در نتیجه متوجه شدم مشکلاتی که در مرزهای استان کرمانشاه وجود دارد، در سایر استان ها نیز قابل مشاهده است، اظهار داشت: متاسفانه نگاه امنیتی در مرزها حاکم است و مانع از توسعه می شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به دکتر لاریجانی بیان کرد: نامه ای به مجامع استانی بدهید تا پس از همفکری با استانداران خود به شما بگویند چه دلایل امنیتی مانع از اجرای برنامه های توسعه ای و ترانزیتی شده است.

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو با بیان اینکه شورای عالی امنیت ملی با آقای شمخانی، بازگشایی مرز خسروی را اعلام کردند اما این تصمیم هنوز اجرایی نشده است، تصریح کرد: ۴۰ کیلومتر جاده زله زرد سومار خاکی است که اگر این جاده آسفالت شود، تبدیل به معبری برای حمل و نقل کالا می شود.

اتصال راه آهن کرمانشاه به راه آهن عراق و سوریه می‌تواند بسیار مفید باشد

سیدقاسم جاسمی نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه استان کرمانشاه حدود ۳۸۰ کیلومتر مرز با اقلیم کردستان و عراق دارد که می توان از این مسیر تا پل ابراهیم خلیل و دروازه اروپا برسیم، اظهار داشت: بازگشایی مرزها می تواند شرایط بسیار خوبی را فراهم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اتصال راه آهن کرمانشاه به راه آهن عراق و سوریه می تواند بسیار مفید باشد، اما ۱۰۰ کیلومتری که از اسلام آباد تا مرز خسروی باید احداث شود، هنوز محقق نشده است، گفت: درباره مناطق جنگی نامه نگاری کردند و اکنون نیز لازم است که ماهیدشت نیز جزو مناطق عملیاتی محاسبه شود.

نگاه امنیتی در استان کرمانشاه مانع از توسعه استان می‌شود

فرهاد تجری با بیان اینکه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای بازگشایی مرز خسروی می تواند نقش موثری را ایفا کند، اظهار داشت: نیروهای سردار سلیمانی نیز می توانند در بازگشایی این مرز بسیار موثر باشند.

نماینده مردم قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب با بیان اینکه نواقصی در اجرای طرح گرمسیری وجود داشت که نخواستیم شیرین آن را به کام مردم تلخ کنیم، بیان کرد: بسیاری از زمین های آبی کرمانشاه را کانال کشی کرده اند اما زمین های دیم جا مانده است که باید این مشکلات رفع شود زیرا می تواند آثار بدی به دنبال داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: متاسفانه با وجود بالاترین رقم بیکاری در استان کرمانشاه، نگاه امنیتی به تمام حوزه ها منجر به قفل شدن حرکت توسعه ای این استان شده است.

پالایشگاه کرمانشاه به یک دهم قیمت فروخته شده است

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه نیز در این نشست اظهار داشت: اگر سران قوا ترکیبی را در استان ها تشکیل دهند تا اختیار تغییر کاربری و واگذاری در برخی حوزه ها را داشته باشند، می توان مبالغ بسیار خوبی را برای استان ها به دست آورد. استانداران باید از همین منبع استان را اداره کنند که البته باید تدابیر قانونی برای آن اندیشیده شود.

وی افزود: در واگذاری پالایشگاه کرمانشاه به اهلیت خریدار توجهی نشده است و همین موضوع موجب اعتراض نمایندگان است.

مصری ادامه داد: سازمان خصوصی سازی در حالی که پالایشگاه را به قیمت ۱۸۰۰ میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار کرده بود، آن را بازپس گرفت و این بار به قیمت ۱۸۰ میلیارد تومان فروخته است که لازم است رئیس مجلس جلسه ای را برای این موضوع تشکیل دهد تا مسئولان امر در این زمینه توضیح دهند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است رئیس مجلس تدبیری بیاندیشد تا ستاد اجرای فرمان امام، بنیاد برکت، کوثر، کمیته امداد، شستا، صندوق های بازنشستگی کشوری، بانک ملی و ایدرو و ایمیدرو در کرمانشاه سرمایه گذاری کنند. ما اکنون فاقد شخصیتی هستیم که حمایت معنوی برای سرمایه گذاری در استان را داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز