خبرگزاری کار ایران

روزنامه‌نگار آسوشیتدپرس در گفت‌وگو با ایلنا:

تصمیم ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام، واکنشی به اقدامات ترامپ است/ آمریکا در صورت درگیری با ایران، با واکنش روسیه و چین روبه‌رو می‌‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۵۹۱

روزنامه نگار آسوشیتدپرس در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش برخی از تعهدات برجامی توسط ایران را واکنشی به اقدامات اخیر آمریکا دانست.

جان گمبرل، روزنامه‌نگار و خبرنگار اسوشیتدپرس است. وی در سالگرد خروج آمریکا از برجام، نظرات خود را در خصوص این توافق و فشارهای اخیر ایالات متحده بر ایران مطرح کرد.

جان گمبرل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: دونالد ترامپ در 8 می اعلام کرد که برجام را قبول ندارد و از این توافق خارج شد. تصمیمی که ناگهانی اعلام شد و موجب تعجب همه گردید. همان‌طور که اکنون در سالگرد خروج آمریکا از برجام، تصمیمات غیره‌منتظره دیگری را از سوی ترامپ شاهد هستیم؛ مانند حضور ناوهای جنگنده آمریکا در خاورمیانه که درست چند روز قبل از سالگرد خروج ترامپ از برجام اتفاق افتاد.

وی در ادامه گفت: این اتفاق باعث واکنش‌های زیادی خواهد شد همان‌طور که دیدیم حسن روحانی اعلام کرد که در روز چهارشنبه از اجرای بخش‌هایی از تعهدات برجام صرف‌نظر خواهند کرد؛ اتفاقی که می‌تواند عواقب مختلفی داشته باشد.

برجام، توافقی بود که می‌توانست از وقوع بحران و تنش در خاورمیانه جلوگیری کند

این خبرنگار آمریکایی گفت: برجام توافقی بود که می‌توانست به طور بالقوه از وقوع بحران‌های زیادی در خاورمیانه جلوگیری کند و مانع از گسترش سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه شود. در صورتی که ایران این توافق را به طور کامل ترک کند، برجام هم از بین می‌رود.

ارسال ناو به خاورمیانه، نشانه سیاست‌های جنگ طلبانه آمریکا است

گمبرل در ادامه به حضور ناوهای جنگی در خاورمیانه اشاره کرد و این اقدام آمریکا را عاملی برای برافروختن آتش جنگ میان ایران و‌ آمریکا دانست و در این باره گفت: آمریکا حضور نظامی خود در خلیج فارس را گسترش داده‌ است و بدون ارائه هیچ توضیحی، ایران از سوی بولتون متهم به اقدامات تحریک‌آمیز شد. این اقدامات می‌تواند با واکنش جدی از سوی ایران همراه شود که اتفاقی نگران‌کننده محسوب می‌شود.

آمریکا می‌داند در صورت درگیری با ایران، با واکنش احتمالی روسیه و چین هم روبه‌رو می‌‌شود

وی تاکید کرد: آمریکا می‌داند در صورت درگیری نظامی با ایران، با واکنش احتمالی روسیه و چین هم روبه‌رو می‌‌شود؛ مساله‌ای که بسیار نگران‌کننده است. ناوهای ارسالی آمریکا به ایران، ناوهای جنگی است و بر اساس فرمول جنگی در منطقه مستقر خواهند شد که نشان‌دهنده سیاست‌های جنگ طلبانه دولت ترامپ است.

ایران تاکنون به برجام متعهد مانده است

این روزنامه‌نگار آمریکایی در ادامه در مورد پایبندی ایران تا به این لحظه به برجام گفت: ایران بعد از خروج ترامپ از برجام و اعمال شدیدترین تحریم‌ها علیه اقتصاد این کشور، پایبندی خود به برجام را حفظ کرد و به تعهدات خود نسبت به این توافق متعهد ماند آن هم با وجود اینکه اقتصاد ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار گرفته‌ است. ترامپ با عدم تمدید معافیت‌ها اصلی‌ترین منبع درآمد ایران را مسدود کرده‌ است. اما ایران تعهدات خود را زیر پا نگذاشته است و تاکنون برجام زنده مانده است.

مشخص نیست آمریکا چه چیزی را تهدید از سوی ایران می‌داند

وی هم چنین افزود: قطعا نمی‌دانیم وقتی آمریکا از تهدید ایران صحبت می‌کند چه می‌گوید؛ چراکه چیزی مشخص نیست.

تصمیم ایران برای ترک تعهدات خود در برجام،واکنشی به اقدامات دونالد ترامپ است

گمبرل همچنین به سایر تصمیمات ترامپ در یکسال اخیر مانند اعمال تحریم‌ها، پایان معافیت‌ها، نامیدن سپاه به عنوان سازمان تروریستی اشاره کرد و افزود: در صورتی که ایران در سالگرد ترک برجام از انجام برخی از تعهدات خود در برجام سرباز زند، واکنشی به فشارهای دونالد ترامپ است.

ترک برجام و اقدامات اخیر ترامپ آتش اختلاف میان ایران و آمریکا را برافروخته خواهد کرد

وی در ادامه گفت: با توجه سالگرد خروج آمریکا از برجام باید گفت اقدامات اخیر و تصمیمات آمریکا و اختلافات میان ایران و آمریکا آتش اختلاف‌ها را برافروخته خواهد کرد و سبب تنش و درگیری در خاورمیانه خواهد شد که در اینصورت بی ثباتی و درگیری در خاورمیانه اجتناب‌ناپذیر است.

فشارهای آمریکا بر ایران بسیار شدید است

این تحلیگر مسائل سیاسی در پایان به کمک‌های اروپا به ایران اشاره کرد و گفت: فشارهای‌ آمریکا علیه ایران بسیار سنگین است و تمام تلاش اروپا نیز نمی‌تواند به حل مشکلات آمریکا کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز