خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیویورک در گفت‌وگو با ایلنا:

ایرانی‌ها حق دارند به آمریکا و ترامپ اعتماد نکنند/ اقدام ضدبشری آمریکا در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان، چندش‌آور بود/ سود تجاری جایگزین ارزش‌های اخلاقی شده است

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۲۲۵

استاد دانشگاه نیویورک گفت: من هم به ترامپ اعتماد ندارم اما نمی‌توانم او را سرنگون کنم. اما معتقد هم نیستم که مذاکره با او بی‌نتیجه است. اما ایران را طرف قابل اعتمادی می‌دانم و به آنها حق می‌دهم که به آمریکا و ترامپ اعتماد نکنند چراکه ایران به تمامی تعهدات خود دربرجام بر اساس گزارش‌های حاصل شده پایبند است.

توماس جی ویس مدیر موسسه مطالعات بین‌المللی رالف بانچ، عضو هیات علمی دانشگاه ایالتی نیویورک است. وی سال‌ها در حوزه‌های تخصصی مهمی مانند سازمان‌های بین‌المللی، مدیریت جنگ و اقدامات بشردوستانه و سیاست خارجی ایالات متحده تحقیق و بررسی و تدریس کرده‌ است.

در ذیل متن گفت‌وگوی این استاد دانشگاه با ایلنا را مشاهده می‌کنید:

تصمیمات آمریکا بر کشورهای وابسته به نفت ایران تاثیر زیادی دارد

***برخی معتقدند آمریکا با تحریم نفت ایران به دنبال تحریم قدرت‌های نوظهور همچون چین، هند، ترکیه و... است و تحریم نفت ایران در واقع تحریم اقتصاد جهانی است که اقدامی برای سلطه اقتصادی آمریکا و باج‌خواهی از جهان است، نظر شما چیست؟

چیزی که مشخص است این است که آمریکا در اقتصاد جهانی تاثیرگذار است. آمریکا در واقع با تصمیمات اخیر خود بر اقتصاد جهانی و کشورهای وابسته به نفت ایران تاثیر چشم‌گیری خواهد گذاشت و این کشورها را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

جایگزینی دلار با ارز دیگری به آسانی صورت نمی‌گیرد

 ***در حال حاضر آمریکا به کمک اهرم دلار زورگویی می‌کند و درگیری آمریکا در این حوزه به ایران محدود نمی‌شود و بسیاری از کشورها از جمله روسیه را شامل می‌شود. این تعبیر از دید شما درست است؟

دلار آمریکا اکنون ارز مسلط و قوی در جهان است. من با توجه به شواهد و آمار بعید می‌دانم این ارز با ارز دیگری جایگزین شود. دلار آمریکا سال‌هاست ارز مسلط است. بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌توان آن را با ارز دیگری جایگزین کرد.

***عدم تمدید معافیت‌های نفتی با توجه به اینکه ایران به دنبال تبادل نفت با نیازهای اساسی مردم بوده چه تبعات حقوق بشری می‌تواند داشته باشد؟

این امر مشابه برنامه «نفت برای غذا» در عراق در دوران صدام حسین است. در آن زمان برای حل این موضوع نیاز به مقابله اتحادیه اروپا و شورای امنیت برای حل این بحران وجود داشت اما اکنون شرایط آسان‌تر است چرا که در حال حاضر تصمیم شورای امنیت این نیست که معافیت‌ها لغو شود و بر مردم فشار آورده شود.

به ایرانی‌ها حق می‌دهم که به آمریکا و ترامپ اعتماد نکنند

ایران را طرف قابل اعتمادی می‌دانم

***برخی در ایران معتقدند مذاکره با ترامپ نتیجه‌ای نخواهد داشت چرا که طرف مقابل به هیچ تعهدی پایبند نیست چقدر با این عقیده موافقید؟

ببینید من هم به او اعتماد ندارم اما نمی‌توانم او را سرنگون کنم. اما معتقد هم نیستم که مذاکره با او بی‌نتیجه است. اما ایران را طرف قابل اعتمادی می‌دانم و به آنها حق می‌دهم که به آمریکا و ترامپ اعتماد نکنند چراکه ایران به تمامی تعهدات خود دربرجام بر اساس گزارش‌های حاصل شده پایبند است.

تحریم‌ها مستقیما به زندگی مردم عادی فشار وارد می‌کند

***به نظر می رسد هدف آمریکا از تحریم‌ها ملت ایران است و نه صرفا نظام این کشور، نظر شما چیست؟

جالب است من کتابی را در مورد  منطق تحریم‌ها  با عنوان « درد غیرنظامی و دستاورد سیاسی»  نوشته‌ام. این حقیقت وجود دارد تحریم‌ها مستقیما به زندگی مردم عادی فشار وارد می‌کند. از سویی این موضوع هم باید مورد توجه قرار گیرد که اگر مردم یک کشور در معرض درد و فشار و سختی باشند،‌ احتمال شکل‌گیری اعتراض در میان آنها بالا می‌رود و تداوم اعتراض‌ها می‌تواند به تغییر حاکمیت‌ در آن کشورها منجر شوند.

اقدام ضد بشری آمریکا در جریان امدادرسانی به سیل‌زدگان، چندش‌آور است

***اقدام ضد بشری آمریکا در تحریم نهادهای امدادرسان در سیل ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در یک کلمه می‌توان این موضوع را توصیف کرد، چندش‌آور است. ظاهرا اقلام بشروستانه از تحریم‌ها به صورت کلی باید معاف باشند. مانند آنچه در کره‌شمالی رخ داده‌ است.

سود تجارت باعث شده اصول و تعهدات اهمیت خود را از دست بدهند

***آیا اروپا می‌تواند ادعای پایبندی به برجام داشته باشد و در برابر اقدام آمریکا اقدامی صورت ندهد. برخی در ایران معتقدند در این شرایط که آمریکا از برجام خارج شده و اروپا هم اقدامی نمی‌کند باید از برجام خارج شوند، نظر شما چیست؟

تجارت و سرمایه گذاری با ایالات متحده بسیار مهم است. اروپا وقتی ارزش تجارت با آمریکا را با تجارت با ایران مقایسه می‌کند قطعا متوجه اهمیت تجارت با آمریکا می‌‌شود. در این شرایط است که اصول و تعهدات و ارزش‌های اخلاقی اهمیت خود را از دست می‌دهند و چیزی که مهم شود بازار و سود تجارت خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز