خبرگزاری کار ایران

دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا:

ایالات متحده بیش از این نمی‌تواند درآمدهای ایران را محدود کند/ با وجود تهدید مسئولان گمرک عراق از سوی آمریکا، روابط تهران و بغداد پویا است

asdasd
کد خبر : ۷۶۰۰۳۲

سفیر پیشین ایران در عراق گفت: آمریکا در این بازی جدید که با عنوان فشار حداکثری بر ایران آغاز کرده دیگر خیلی از قدرت‌ها و نیروهای مطرح بین‌المللی را همراه خود ندارد و تنها یک شریک همیشگی به نام اسرائیل و چند کشور کوچک در منطقه خاورمیانه مانند عربستان سعودی را همراه خود می‌بیند. اگر بخواهیم این شرایط را مقایسه کنیم دولت ایالت متحده امروز موضع به مراتب ضعیف‌تری دارد.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اعمال محدودیت‌های اخیر ایالات‌متحده در حوزه صنعت هسته‌ای و عدم تمدید معافیت‌های نفتی، در خصوص اهداف ترامپ برای فشار بر ایران در بعد مسائل خاورمیانه گفت: مساله مسلم این واقعیت است که ترامپ و هم‌فکرانش به دنبال یک فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران هستند. آنها یک بازی انحصاری را در دنیا شروع کرده‌اند با این تفاوت که در بازی‌های قبلی، ایالات‌متحده قدرت‌های بین‌المللی را همراه خود داشت؛ اروپا تمام‌قد پشت سیاست‌های آمریکا بود و برخی کشورهای دیگر مطرح در دنیا هم از این کشور حمایت می‌کردند.

وی ادامه داد: آمریکا در این بازی جدید که با عنوان فشار حداکثری بر ایران آغاز کرده دیگر خیلی از قدرت‌ها و نیروهای مطرح بین‌المللی را همراه خود ندارد و تنها یک شریک همیشگی به نام اسرائیل و چند کشور کوچک در منطقه خاورمیانه مانند عربستان سعودی را همراه خود می‌بیند. اگر بخواهیم این شرایط را مقایسه کنیم، دولت ایالت متحده امروز موضع به مراتب ضعیف‌تری دارد.

این کارشناس مسائل منطقه گفت: البته آمریکایی‌ها ابزارهایی هم در اختیار دارند و تلاش می‌کنند از این ابزارها استفاده کرده و به ایران فشار بیاورند و به قول خودشان توافق و برجامی که مورد علاقه صددرصد آنها است، تهیه شود.

وی افزود: با این حال ما فکر می‌کنیم ابزاری که جمهوری اسلامی ایران در اختیار دارد، ظرفیت‌های این کشور و تجاربش و همچنین عدم همراهی خیلی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با آمریکا، آن اثرگذاری و توان اساسی پیشین را از این کشور دریغ کرده است. اعتقاد داریم ایالات متحده بیش از این نمی‌تواند درآمدهای ایران را محدود کند و بلعکس راهکارهایی وجود دارد که ما بتوانیم صادرات خود را به ویژه در حوزه غیرنفتی افزایش دهیم.

دانایی‌فر همچنین در رابطه با ارتباط فشارهای آمریکا با ناآرامی‌ها در فلسطین اشغالی و برنامه ایالات متحده موسوم به «معامله قرن» گفت: این دو پرونده همزمان که به هم مربوط هستند از هم منفصل هم هستند؛ قصه‌ای که امروز در غزه رخ می‌دهد، از بابت حضور رژیم صهیونیستی با جمهوری اسلامی ایران مرتبط است در حالی که موضوع فلسطین با حضور جمهوری اسلامی ایران یا غیر این کشور یک واقعیت انکار‌ناپذیر است. بخش قابل توجهی از مردم این سرزمین معتقد هستند که سرزمینشان اشغال شده که واقعیت هم همین است و اسرائیل کشوری غاصب و اشغالگر حتی به استناد قطعنامه‌های سازمان ملل متحد است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قطعا از مظلومان دفاع می‌کند؛ پس از این بابت دو مساله با هم مرتبط هستند اما از این جهت می‌گویم منفصل است که دشمنی آمریکا با ملت و دولت ایران جدای از مساله فلسطین و اسرائیل هم قابل بررسی است چرا که پیام انقلاب اسلامی و پیام این کشور استقلال است و آمریکایی‌ها این را بر نمی‌تابند.

این دیپلمات پیشین گفت: ایران به عنوان یک عنصر تعیین‌کننده، یک نیروی تاثیرگذار، فعال و با نشاط در منطقه که با اکثریت کشورها در ارتباط است و با همسایگان خود مانند ترکیه، عراق، پاکستان و افغانستان و همسایگان شمالی ارتباط فعال و گسترده دارد، ناقض هژمونی و قدرت مطلق آمریکا در منطقه است.

وی ادامه داد: لذا منهای بحث فلسطین و منهای بحث مشکلات منطقه، این چالش میان ایالات متحده آمریکا و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد درنتیجه این دو مساله هم مرتبط و هم منفصل هستند.

دانایی‌فر با اشاره به موضوع «معامله قرن» هم گفت: این پروژه جدید قطعا چیزی بزرگ‌تر و فراتر از نشست کمپ دیوید نیست که میان انور سادات، مناخیم بگین و جیمی کارتر اتفاق افتاد. نشست‌هایی از این دست سال‌ها و هر دهه صورت گرفته است. مساله فلسطین یک مساله صرفا سیاسی نیست که بتوان با راهکارهای سیاسی آن را حل و فصل کرد.

سفیر پیشین کشورمان در بغداد در پاسخ به این سوال که یکی از همسایگان مهم ما برای پیشبرد همکاری در زمان تحریم‌ها عراق است و امروز مسئولان از افزایش حجم مبادلات با این کشور تا سقف ۲۰ میلیارد دلار سخن می‌گویند؛ آیا اساسا عراق ظرفیت این میزان افزایش مبادلات را دارد و اینکه تا چه میزان می‌توان به مقاومت بغداد در مقابل فشارهای ایالات متحده امیدوار بود، گفت: مساله تحریم‌های ایران مساله امروز و دیروز نیست و آمریکایی‌ها تنها معافیت‌هایی را تعیین کرده‌ بودند که حاضر به تمدید آن نشدند.

 وی ادامه داد: البته این مساله نیز واکنش‌های گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی به همراه داشت و کشورهایی همچون هند هم برای دریافت معافیت مجددا با آمریکا وارد مذاکره شدند، ترکیه با صراحت و با صدای بلند اعلام کرد این تحریم‌ها را نمی‌پذیرد و تنها اماراتی‌ها و سعودی‌ها که قد و قواره آنچنانی هم ندارند از این تحریم‌ها حمایت کردند.

وی افزود: با این حال بحث ما این نیست که می‌خواهیم تا پایان سال ۹۸ مبادلات خود را به ۲۰ میلیارد دلار برسانیم بلکه این افق ۲۰۲۲ است و البته در حال حاضر هم مبادلات ما بیش از ۱۲ میلیارد دلار است و ما فکر می‌کنیم این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد.

این کارشناس سیاسی گفت: به رغم فشارهای زیادی که آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر به دولتمردان عراق وارد کرده‎اند و حتی کارشناسان آنها به گمرکات عراق مراجعه کرده و آنها را تهدید می‌کنند اما تا الان روند صادرات جمهوری اسلامی ایران به عراق در حال انجام است و صادرات از آن سمت هم آغاز خواهد شد که در صورت وقوع این اتفاق خود به خود حجم مبادلات حتی پیش از افق ۲۰۲۲ به رقم مورد نظر خواهد رسید. ما عراق را هم تشوق کرده‌ایم که مبادلات دو طرفه باشد.

وی ادامه داد: عراقی‌ها شرایط همسایه خود را می‌دانند و از تاثیر تحریم‌ها آگاه هستند و البته به اندازه کافی هم از تجربه برخوردار هستند که سیاست مستقلی را در قبال ایران اتخاذ کنند. مهم این است که روابط امروز دو همسایه در یک حالت پویایی به سر می‌برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز