خبرگزاری کار ایران

خرازی در دیدار با وزیر امور خارجه ازبکستان:

خطرات استقرار داعش در افغانستان می‌تواند آسیای مرکزی را تهدید کند

asdasd
کد خبر : ۷۵۸۱۹۰

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: بایستی ایران و ازبکستان هویت فرهنگی مشترک خود را بشناسند و برپایه آن تمدن نوین خود را پایه گذاری نمایند.

به گزارش ایلنا، سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان که به ازبکستان سفر کرده است با آقای کامل اف وزیر امور خارجه ازبکستان ملاقات و گفت‌وگو کرد.

کامل اف ضمن تشریح سیاست‌های جدید رئیس جمهور ازبکستان آقای میرضیااف اظهار داشت: بر اساس این سیاست‌ها، ازبکستان دوره اصلاحات را طی می‌کند. در این دوره گذار، تحولات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور و پاسخ به خواسته‌های مردم و بویژه نسل جوان مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن اشاره به روابط دو کشور گفت: اگر دستور کار روابط را مورد بررسی قرار دهیم مشاهده خواهیم کرد که این روابط نسبت به گذشته پیشرفت داشته است. در زمینه‌های سیاسی، بازرگانی، اقتصادی و گردشگری همکاری‌ها در سطح خوبی قرار دارد و باید تسهیلات بیشتری را برای نتایج بهتر فراهم کنیم.

وی ضمن تاکید بر همکاری‌ها در زمینه زیرساخت به ایجاد خط آهن بین مرزهای ازبکستان تا ایران از طریق افغانستان اشاره نمود و بیان داشت که با اتمام این پروژه، همکاری‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور صورت خواهد گرفت و دسترسی ازبکستان به دریاهای آزاد از طریق جنوب ایران تسهیل خواهد شد.

کامل اف همچنین گفت برای جلوگیری از تهدیدات و خطرات منطقه‌ای باید یک دستور کار راهبردی ترسیم کنیم و به همین جهت ازبکستان در رابطه با مسائل منطقه‌ای آماده همکاری با شورای راهبردی روابط خارجی می‌باشد.

خرازی نیز در این ملاقات از انجام اصلاحاتی که توسط رئیس جمهور ازبکستان صورت می‌گیرد ابراز خوشحالی کرد و گفت: ما هیچ وقت از همسایگان خود نمی‌توانیم جدا باشیم و باید با آنها زندگی کنیم و در گسترش ثبات در منطقه کوشا باشیم.

خرازی ابراز خوشحالی نمود که رابطه دو کشور رو به توسعه است زیرا که دو کشور از میراث فرهنگی و تمدنی غنی و برجسته ای برخوردارند و ازبکستان سهم مهمی در این میراث دارد. چنانکه وقتی شهرهای مختلف ازبکستان همچون سمرقند، بخارا و خوارزم را فهرست می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که هرکدام خواستگاه دانشمندان بزرگی بوده است. لذا بایستی ایران و ازبکستان هویت فرهنگی مشترک خود را بشناسند و برپایه آن تمدن نوین خود را پایه گذاری نمایند. از اینکه رئیس جمهور ازبکستان با تأسیس مرکز تمدن اسلامی در تاشکند و مرکز امام بخاری در بخارا بر این مساله اهتمام ورزیدند نشان از سیاست ازبکستان برای احیای چنین تمدنی دارد.

در ادامه خرازی به چگونگی ایجاد زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی که دو کشور را به یکدیگر متصل نماید پرداختند و پیشنهاد دادند که تأسیس یک شرکت هوایی که همه پایتخت‌های منطقه را به هم وصل کند بسیار ضروری است. در این جلسه همچنین در رابطه با تمهیدات امنیتی و تروریسم گفتگو شد و خطرات استقرار داعش در افغانستان که می‌تواند آسیای مرکزی را تهدید کند گوشزد گردید که به نوبه خود ضرورت همکاری کشورهای آسیای میانه را جهت تبادل اطلاعات و پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار نشان می‌دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز