خبرگزاری کار ایران

مولانوری خبر داد؛

جزئیات نشست کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در سال جدید

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۵۹۹

رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در نشست خبری خود از جزئیات دومین نشست این کمیسیون در سال جدید خبر داد.

به گزارش ایلنا، حمید مولانوری در دومین نشست جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در سال جدید با تبریک روز شوراها گفت: این روز یکی از افتخارات ما است.

وی همچنین با اشاره به روز ملی خلیج فارس گفت: این خلیج همیشه فارس است و برای کشور ما افتخار بزرگی است.

مدیر‌کل سیاسی وزارت کشور خاطر نشان کرد : امروز روز کارگر نیز است و چرخ تولید کشور ما بدون این عزیزان نمی‌چرخد .

مولانوری درخصوص جلسه امروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: دستور جلسه امروز بررسی تاسیس سه جمعیت «سفیران پیشرفت وامید ایران اسلامی»، «شاکرین انقلاب اسلامی استان تهران» و «جمعیت توسعه و همبستگی استان مازندران» بود.

وی ادامه داد: جمعیت سفیران پیشرفت و  امید ایران اسلامی در گذشته تقاضای تاسیس حزب استانی داده  بودند که با آن موافقت شد.

رئیس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب افزود:این جمعیت تقاضا داشت  با عنوان   جمعیت سفیران انقلاب اسلامی تشکیل حزب دهد که  اعلام کردیم که  باید مراحل را طی کنند و اساس‌نامه و مرام‌نامه خودشان را تطبیق دهند.

وی ادامه داد: احزاب بعدی «شاکرین انقلاب اسلامی استان تهران» و «جمعیت توسعه و همبستگی استان مازندران» بود که تقاضای احزاب استانی داده بودند که موافقت شد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور افزود: درخواست مجامع عمومی «فدائیان اسلام» و «فرهنگیان گیلان» مورد بررسی قرار گرفت و بررسی «مجمع فرهنگیان گیلان» به دلیل نقص مدارک به جلسه بعد موکول شد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور گفت: دو مورد تقاضای تمدید پروانه داشتیم که یکی «انجمن فرهنگ دوستان ارامنه پریا» و دیگری «انجمن زرتشتیان اصفهان و زرتشتیان تفت» بود که اعضای کمیسیون با درخواست تمدیدشان موافقت کردند اما بررسی درخواست تمدید انجمن فرهنگی ارامنه تهران به دلیل نواقصی که داشت به جلسه بعد موکول شد.

وی ادامه داد: یک مورد اصلاح اساسنامه داشتیم که برای «شورای خلیفه گری ارامنه تهران-شمال» بود که تغییر اساسنامه آنها مورد تأیید قرار گرفت. در جلسات قبل نیز با تأسیس و فعالیت حزب «توسعه و آزادی استان کرمان» موافقت شده بود که پروانه این حزب امروز صادر شد.

رئیس کمیسیون ماده ۱۰ اجزاب در پاسخ به این سوال که احزابی که فرآیند تطبیق آنها با آئین نامه جدید در حال انجام بود، به کجا رسید، گفت: امروز گزارش برگزاری مجمع نداشتیم و در جلسه آینده بررسی خواهند شد. امیدوار هستیم تا نیمه خرداد، تمام کسانی که نقص مدرک دارند نواقص خود را تا آن زمان تکمیل کنند و از آن زمان به بعد تنها تقاضاهای تأسیس احزاب جدید را خواهیم پذیرفت.

وی  همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه استعلامات یک حزب سیاسی برای تشکیل، چند وقت طول می‌کشد، خاطرنشان کرد: وقتی یک درخواست به ما می‌رسد ما فرصتی دو ماهه برای بررسی آن داریم و این استعلامات نیاز به طی مراحل مختلف دارد.

ملانوری اضافه کرد: اگر پس از آن بیشتر طول بکشد آنها را مطرح خواهیم کرد و نظرات را خواهیم گرفت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا درخواست تأسیس حزبی توسط شهباز حسن پور نماینده سیرجان در مجلس شورای اسلامی و برخی دیگر از نمایندگان با عنوان «مستقلین عملگرا» به شما واصل شده یا خیر، گفت: این دوستان به ما مراجعه کردند و راهنمایی شدند و البته فرم‌ها و مدارک را نیز تحویل گرفتند ولی هنوز در خواست رسمی آنها به دست ما نرسیده است.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا در تشکیل ائتلاف‌های سیاسی باید از وزارت کشور مجوز دریافت شود، تاکید کرد: در جلسه قبل گفتم که بر اساس قانون، ائتلاف سیاسی از مجموع چند حزب در زمان و با موضوع مشخص شکل می‌گیرد و با اطلاع کمیسیون باید ایجاد شود.

ملانوری با بیان اینکه ما برای ائتلاف مجوز صادر نمی‌کنیم ولی باید با اطلاع کمیسیون انجام گیرد، گفت: نقش کمیسیون این است که ائتلاف شکل گرفته در آن زمان و با آن موضوع را بررسی کند و اگر مشکل و ایرادی داشت تذکر دهد تا آن را اصلاح کنند.

وی با یادآوری اینکه همه افراد می‌توانند فعالیت سیاسی داشته باشند، افزود: اما فعالیت سیاسی با نام و برند یک حزب سیاسی نیازمند آن است که دارای پروانه رسمی فعالیت باشد، کسانی که پروانه ندارند نمی‌توانند با آن نام و نشان فعالیت کنند و برابر قانون از فعالیت آنها جلوگیری و برخورد می‌شود.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: همه فرمانداری‌ها و استانداری‌ها موظفند اینگونه فعالیت‌ها را رصد و گزارش‌های خود را به وزارت کشور منعکس کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز