خبرگزاری کار ایران

در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسسات مالی مطرح شد؛

متهم ردیف اول نقشی در قتل کارمند موسسه نداشته است/ متهمان می‌خواهند با اسم برخی افراد از اتهام فرار کنند

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۴۶۹

ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمین موسسات البرز ایرانیان، ولیعصر، فردوسی و آرمان دقایقی پیش در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ابتدای جلسه ابوالقاسم صلواتی با ذکر نام متهمان این پرونده و با اشاره به بخشی از قوانین حاکم بر دادگاه از متهم حسن قریانی خواست که برای دفاع از خود در جایگاه حاضر شود.

در این هنگام وکیل متهم ردیف اول این پرونده از رئیس دادگاه خواست که موضوعی را مطرح کند و رئیس دادگاه هم موافقت کرد.

متهم ردیف اول نقشی در قتل نداشته است

بر این اساس وکیل متهم ردیف اول این پرونده با اشاره به مطالبی که در رسانه‌ها از جلسات قبلی دادگاه منتشر شده است، گفت: مطالب دادگاه به نحوی در صدا و سیما و رسانه‌ها مطرح شد که گویی موکل بنده در موضوع قتل نقش داشته است و این موضوع در اظهارات شما به عنوان رئیس دادگاه و در اظهارات نماینده دادستان هم وجود نداشته است.

قاضی صلواتی هم در پاسخ به اظهارات وکیل متهم گفت: متهم ردیف اول نقشی در قتل نداشته است و از دادگاه ما هم احضار نشده است. بحث مشارکت ایشان در قتل مطرح نیست و اگر اتهامی در ارتباط با قتل از سوی ایشان مطرح باشد، دادگاه کیفری یک استان البرز پیگیری خواهد کرد.

در ادامه رئیس دادگاه از حسن قریانی خواست برای دفاع از خود در جایگاه حاضر شود.

شرکت تعاونی ولیعصر در سال ۸۸ با اخذ مجوز از سازمان تعاونی روستایی آغاز به فعالیت کرد

حسن قریانی گفت: در خصوص موسسه البرز ایرانیان روز گذشته دفاعیات خود را انجام دادم اما نماینده دادستان مطلبی گفتند که تعاونی حق نداشته است سپرده جذب کند لازم است این توضیح را بدهم که بحث ساماندهی این نیست که فعالیت تعاونی‌ها متوقف شود بلکه ساماندهی در حین انجام فعالیت‌ها صورت می‌گیرد.

 قریانی با اشاره به شرکت تعاونی روستایی ولیعصر گفت: شرکت تعاونی روستایی ولیعصر در سال ۱۳۸۸ با اخذ مجوز از سازمان تعاونی روستایی همانند ۶۸۴۲ تعاونی دیگر آغاز به فعالیت کرد و از همان ابتدا دارای واحد اعتباری با مجوز فعالیت بود و با توجه به مکاتبات صورت گرفته فعالیت واحدهای تعاونی به مراجع مربوطه اعلام شده بود و طی مکاتباتی با مراجع ذی‌صلاح رباط‌کریم در خصوص فعالیت واحدهای تعاونی ولیعصر این فعالیت‌ها قانونی اعلام شده بود.

متهم تصریح کرد: همانطور که می‌دانید صورت مالی تعاونی هرسال در سال بعد از آن تامین می‌شود که این مورد در پایان سال ۹۴ انجام شده بود و گزارش‌های آن موجود است که به تایید مدیریت روستایی تعاونی روستایی تهران رسیده است و در این مورد بحثی وجود ندارد.

تا زمانی که بازداشت نشده بودم موسسه مشکلی نداشت

وی افزود: زمانی که در سال ۹۶ بازداشت شدم نتوانستم برای ادامه فعالیت‌هایم مجوزی اخذ کنم. طی آن سال‌ها هیچ گزارشی مبنی بر انحراف موسسه گزارش نشده است. همچنین در سال ۹۳ واحد اعتباری تعاونی روستایی شهرستان رباط کریم دچار مشکل شد که ما در این موسسه به آن کمک کردیم. ما علاوه بر فعالیت‌های بانکی و مالی که داشتیم فعالیت‌های اقتصادی دیگری چون تولید و کشت زعفران هم داشتیم که محصول آن به بازار هم رسید.

قریانی گفت: همچنین در بحث میوه شب عید در این سازمان همکاری و فعالیت داشتیم. بخاطر رابطه دوستانه با آقای آزاد من با موسسه آرمان همکاری می‌کردم و تا زمانی که بازداشت نشده بودم موسسه مشکلی نداشت اما بعد از بازداشت من مشکلات تشدید شد و همچنین این تعاونی نتوانست به تعهدات خود عمل کند. در کیفرخواست صادره تعهدات مالی موسسه ۲۵۹ میلیارد تومان عنوان شده که این رقم با سود عنوان شده است.

کل تعهدات باقی مانده ۱۳ میلیارد تومان است

قریانی با اشاره به املاک و دارایی‌های موسسه گفت: امروز کل تعهدات باقی مانده ۱۳ میلیارد تومان است که ۳ میلیارد طلب پیمانکاران است و نهایتا حدود ۱۰ میلیارد تومان طلب سپرده‌گذاران است که حدود ۸ میلیارد در صندوق دادگستری است که می‌توان این افراد را هم تسویه کرد و امیدوارم با فراهم شدن شرایط این افراد هم به پولشان برسند.

نماینده دادستان در این لحظه در واکنش به اظهارات متهم گفت: آقای قریانی آیا به جرایمات خود اقرار می‌کنید؟

متهم گفت: اتهاماتی را که ثابت شود بله اما این اتهامات وارده را خیر!

حق دریافت سپرده از مردم را نداشتید

نماینده دادستان گفت: شما در دفاعیات خود به بحث ساماندهی پرداختید اما باید بدانید ساماندهی یعنی کل عملیات سپرده و بانکی شما متوقف شود. حال اگر بپذیریم که فعالیت شما متوقف نشود موضوع این می‌شود که شما قبل از ساماندهی فعالیتی نداشتید و بعد آن شروع به فعالیت کردید.

قریانی گفت: در حال ادغام با موسسه فردوسی بودیم و مجوز داشتیم به همین دلیل به کارمان ادامه می‌دادیم.

نماینده داستان گفت: معنی ادغام این است که به فعالیت های قبلی خود ادامه ندهید تا ساماندهی شوید نه اینکه هرکسی برای خودش به فعالیت بپردازد. شما چرا عنوان می‌کنید که فعالیت‌هایتان قانونی بوده؟ شما حق دریافت سپرده از مردم را نداشتید چراکه فعالیت شما در یک شعبه اگر می‌بود مشکلی نداشت اما شما ۱۱ شعبه در رباط کریم ایجاد کردید و سرمایه گذاری کردید.

اموال شما جوابگوی بدهی تان نیست

وی گفت: شما عنوان کردید که بدهی شما ۱۰ میلیارد است؟! شماچطور آن خط اعتباری را جزو اموال خود می دانید در حالی که آن جزو اموال بیت المال است. اموال شما جوابگوی بدهی تان نیست چراکه در یک فقره ۵۰ میلیارد تومان را در تعاونی البرز واریز کردید. شما باپول مردم چه کردید؟ شما می‌گویید کار تولید کشت و صنعت زعفران می‌کردید. کدام کار اقتصادی کردید؟!

متهم گفت: در خصوص موسسه  ولیعصر، مزرعه کشت وصنعت و تولید زعفران را ایجاد کردیم که ۳۰ میلیارد سرمایه‌گذاری کردیم و امیدواریم در برنامه‌ریزی ده ساله به سود مدنظرمان برسیم. این مزرعه در خراسان هزار هکتار است و ۸۰ درصد زعفران کل کشور در آنجا  تولید می‌شود و زمین آن بنام موسسه ثبت شده است.

اگر قوه قضاییه این شخص را دستگیر نمی‌کرد او به کارش ادامه می‌داد

نماینده دادستان گفت: آغاز اعطای جذب سپرده برای اعضا است نه اینکه مجوز داشته باشید از خارج پول جذب کنید.

متهم گفت: به استناد بخشی از دستورالعمل تعاونی روستایی  شرکت‌ها می‌توانند از غیر اعضا هم سپرده جذب کنند.

دادستان گفت: نامه‌ای صادر شده که شما اجازه افزایش شعبه را ندارید شما آن نامه را ندیدید؟ متهم گفت: نه ندیدم.

نماینده دادستان گفت: با توجه به دفاعیات و مدارک و مستندات اتهامات او کاملا مشخص است. نامه بانک مرکزی در راستای اخلال در اقتصاد کشور را رویت کرده‌اند و بدون توجه به شعبه ولیعصر پرداخته‌اند و در کرج موسسه نهال نشان را افتتاح می‌کنند که پرونده آن در کرج مفتوح است و اگر قوه قضاییه این شخص را دستگیر نمی‌کرد او همچنان به این کار ادامه می‌داد.

متهمان می‌خواهند با اسم برخی افراد از اتهام فرار کنند

سپس نماینده بانک مرکزی در جایگاه قرار گرفت و گفت: مطالبی که هر دو متهم از جمله آقای آزاد و قریانی بر آن تأکید داشتند نامه هفتم دی ماه سال نود است که نامه بانک مرکزی را مجوز تلقی می‌کنند. در اینجا باید چند نکته رعایت شود یعنی توقف، انحلال، واگذاری دارایی و بدهی به موسسه تعیین شده بانک مرکزی است.

وی افزود: باید توجه شود که نامه بانک مرکزی هم دقیقا در همین موارد تاکید داشت. من نمی‌دانم چرا از این نامه مجوز را برداشت کردند. این برداشت آنها جای تعجب دارد. درخواستی که از سوی تشکیلات البرز ایرانیان صادر شده اصالت ندارد. مشخص نیست مهر امضای آن از کجا آمده و با نام مجهول درخواست ساماندهی شده است. در نامه‌ای سرپرست وقت موسسه فردوسی در سال ۹۱ به بانک مرکزی خواستار رسیدگی به اقدامات خودسرانه برای راه اندازی شعب شده‌اند این نامه مدیر عامل موسسه فردوسی کاملا گویا است و همچنین نامه‌های دیگری هم در تاریخ‌های دیگر از طرف موسسه فردوسی به بانک مرکزی آمد.

وی تصریح کرد: ما بعد از آن متوجه شدیم بیش از ۲۵ شعبه غیرمجاز ساماندهی تاسیس و راه‌اندازی شده است. این مکاتبات که مورد تایید آقای آزاد و آقای قریانی است و مجوز تلقی می‌شود چیزی جز تایید بانک مرکزی مبنی بر ساماندهی نیست. موضوع بعدی که توسط متهمین مطرح شد گفتند آقای بای سلامی تخلف کرده که صد درصد تعاونی را به آقای آزاد واگذار و بعد منحل کرده است باید بگویم متهمان با اسم برخی افراد می‌خواهند از اتهام فرار کنند یا جایی دیگر از آقای محبیان نام می برند.

 نماینده بانک مرکزی تاکید کرد: هر اتفاقی که در البرز ایرانیان افتاده مسئولیت آن با این اشخاص است که گفته آنها در واقع فرار از اتهامات است و پذیرفته نیست.

هر دو متهم از نامه‌های بانک مرکزی اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند

نماینده بانک مرکزی گفت: آقای آزاد گفته آقای کرمی را کسانی کشته‌اند که گفته‌اند موسسه البرز مجوز ندارد. این حرف اتهام به بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌های کشور است چون مشکلات این موسسه اینقدر زیاد شده بود که ما این موضوع را در موسسات بیان کردیم که مجوز ندارند. متاسفانه هر دو متهم از نامه‌های بانک مرکزی اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند در حالی که در مرحله بازپرسی این نامه‌ها را تایید کرده‌اند.

نماینده دادستان گفت: این آقایان اعتراف داشته‌اند و بدون مجوز از مردم سرمایه جذب کرده‌اند. بر اساس اظهارات خودتان شما ۱۶۸ میلیارد سپرده جذب کرده‌اید و صد میلیارد آن هنوز مشخص نیست که باید توصیح دهید.

قریانی گفت: این صد میلیارد سرمایه‌گذاری شده است و مطمئن هستم این اموال تکافوی بدهی‌ها را می‌کند. نماینده بانک مرکزی اعلام کرده‌اند که در سال ۹۵ نامه‌ای ارسال شده است در صورتی که نامه‌ای به دست ما نرسیده و اگر مستنداتی دارند ارائه دهند.

مسئولیت محمدحسین محبیان و ایرج یعقوبی را نمی‌پذیرم

نماینده بانک مرکزی گفت: بازپرس کرمانشاه سال ۹۱ اعلام کرده که موسسه فردوسی از موسسه شما شکایت کرده است.

متهم گفت: من در جریان چنین شکایتی نبوده‌ام و شما بررسی کنید که آیا ابلاغیه‌ای به دست من رسیده است یا نه.

قریانی  گفت: همچنین لازم است بگویم که من مسئولیت آقای محمدحسین محبیان و ایرج یعقوبی را نمی‌پذیرم چون من این‌ها را منصوب نکرده بودم و توسط مدیریت وقت منصوب شده بودند.

وی با اشاره به شرکت تعاونی ولیعصر گفت: در جریان فعالیت‌های غیرقانونی نبوده‌ایم و در جریان مکاتبات مطمئن بودیم که کار ما قانونی است و از موسسه ما حسابرسی هم شده بود.

سپس نماینده سازمان تعاونی روستایی گفت: نامه‌های آقای قریانی راجع به اخذ مجوز درست است و فعالیت‌های موسسات غیرمجاز نیست بلکه اقدامات آقای قریانی مجاز نبوده است ما مؤسساتی داریم که در حال فعالیت هستند و مجوز هم دارند اما فعالیت آقای قریانی منطبق بر قانون نبوده است.

ادامه دارد...

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز