خبرگزاری کار ایران

تایم گزارش داد؛

احتمال بروز بحران انرژی در عراق، ترکیه و چین در پی عدم تمدید معافیت‌ها/ پیش بینی ادامه روند افزایش قیمت نفت برای روزهای آینده

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۳۲۶

تایم در گزارشی، عدم تمدید معافیت‌ها را عامل ایجاد مشکلات زیادی در عراق، ترکیه و چین دانست و نوشت: ترامپ روی کمک عربستان سعودی و امارات برای تامین نیاز نفتی مشتریان نفت ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان از این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده و افزایش قیمت نفت را برای روزهای آینده پیش‌بینی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از نشریه تایم، روز گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم خود را برای پایان دادن به معافیت‌های نفتی خریداران نفت ایران اعلام کرد، این تصمیم در راستای سیاست ترامپ برای افزایش فشار بر ایران اتخاذ شده بود که با واکنش قابل پیش‌بینی از سوی ایران همراه بود.  

این در حالی است که بسیاری از مقام‌های اطلاعاتی، دفاعی و وزارت امورخارجه آمریکا و کارشناسان هشدار داده‌اند که این اقدام می‌تواند باعث مشکلات زیادی در کشورهایی مانند عراق، ترکیه و چین شود.

یونان، ایتالیا و تایوان پیش از این به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، خرید نفت از تهران را متوقف کرده‌ بودند. اما چین، ژاپن، کره‌جنوبی، هند و ترکیه به واردات نفت ایران ادامه دادند. این تحریم‌های اقتصادی تاکنون هم بر صادرات نفت ایران تاثیرگذار بوده‌ است و باعث مشکلات زیادی در زمینه اقتصادی برای ایران شده‌ است.

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا پس از اعلام این خبر گفت که تصمیم کشورش برای لغو معافیت‌ها نشاندهنده هدف دولت ترامپ برای افزایش فشار بر ایران است.

پمپئو در ادامه گفت: هدف دولت آمریکا از این اقدام، تلاش در جهت اقناع ایران برای مذاکره مجدد در زمینه توافق هسته‌ای، مذاکره درباره موشک‌های بالستیک و پایان حمایت ایران از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و انصارالله است. این تصمیم ترامپ زمینه خوشحالی بنیامین نتانیاهو و سران عربستان سعودی را فراهم کرد.

این در حالی است که برخی مقام‌های آمریکای و خارجی و کارشناسان معتقدند که بسیار بعید است تشدید فشار بر اقتصاد ایران به تغییر سیاست این کشور منجر شود و بتواند مقام‌های ایران را به مذاکره با ترامپ مجبور کند.

«آرون دیوید میلر»، کارشناس و معاون مرکز بین‌المللی اندیشمندان وودرو در واشنگتن در این خصوص گفت: وقتی شما نمی‌دانید به کجا می‌خواهید بروید، هر جاده‌ای شما را به سمت خود می‌کشد. استراتژی دولت ترامپ برای برخورد با ایران چیست؟ حتی اگر هدف ترامپ تغییر حاکمیت یا کاهش حضور ایران در منطقه باشد، اقدامات ترامپ هیج کدام را عملی نمی‌کند. این اقدامات تنها بهانه لازم را برای مقابله نظامی به ایران می‌دهد اما چنین وضعیتی چگونه می‌خواهد توازن منافع آمریکا را تغییر دهد؟

از سوی دیگر دو مقام آمریکایی که خواستند نامشان منتشر نشود، گفتند: اطلاعات درستی به دولت ترامپ درباره تأثیر سیاست‌هایش علیه ایران بر بازار جهانی نفت و کشورهایی همچون چین، هند، ترکیه و عراق داده نشده است، کشورهایی که در صورت ادامه خرید نفت از ایران تحریم خواهند شد.

«سوزان ملونی»، کارشناس حوزه ایران در اندیشکده بروکینگز درباره تصمیم ترامپ گفت: دولت آمریکا کاری بزرگ را بدون ایجاد زمینه لازم در کشورهایی که بیش‌ترین تاثیر را می‌گیرند، انجام داده است.

این کارشناس در ادامه با انتقاد از عدم تمدید معافیت‌ها گفت: این خیلی بد است چرا که دولت از ماه نوامبر اعلام کرده بود که توقف معافیت‌های نفتی ایران به تدریج صورت می‌گیرد اما ناگهان عدم تمدید این معافیت‌ها اعلام شد.

تصمیم ترامپ بر بازار نفت و قیمت نفت تاثیر چشم‌گیری داشته است و از روز گذشته شاهد افزایش قیمت جهانی نفت بوده‌ایم.

از سوی دیگر دونالد ترامپ روی کمک عربستان سعودی و امارات برای تامین نیاز نفتی مشتریان نفت ایران حساب ویژه‌ای باز کرده‌ است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان از این تصمیم ترامپ ابراز نگرانی کرده و افزایش قیمت نفت را برای روزهای آینده پیش‌بینی کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز