خبرگزاری کار ایران

ملازهی در گفت‌وگو با ایلنا:

پاکستان در مسیر تغییر استراتژی قرار دارد/ ایجاد نیروی واکنش سریع یکی از پیشنهادها است/ از نظر اسلام‌آباد فقط مرز ایران می‌تواند همچنان امن باشد

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۸۸۹

یک کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: اسلام‌آباد خود را در موقعیتی می‌بیند که باید یک تجدیدنظر اساسی در موقعیت خود داشته باشد. فکر نمی‌کنم اسلام‌آباد بخواهد تحت تاثیر عربستان سعودی در خصوص ایران موضع‌گیری کند.

پیرمحمد ملازهی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به توافق تهران و اسلام‌آباد برای ایجاد نیروی واکنش سریع در مرزها برای مبارزه با تروریسم، گفت: در واقع پاکستان در یک موقعیت تناقض‌آمیزی قرار گرفته و واقعیت این است که برخی از این گروه‌ها تحت عنوان گروه‌های رادیکال و تروریستی طبقه‌بندی می‌شوند؛ به نوعی که افغانستان معتقد است طالبان تحت حمایت دستگاه امنیتی پاکستان است و هند ارتش طیبه، جیش محمد و حزب المجاهدین را مورد حمایت ارتش پاکستان می‌داند و تهران هم معتقد است گروه‌های تروریستی علیه ایران هدایت شده هستند و برای این کشور هم دردسر‌ساز شده‌اند.

اسلام‌آباد می‌خواهد در موقعیت خود تجدیدنظر کند

وی ادامه داد: واقعیت این است که هند هم در حال حاضر از سوی پاکستان به حمایت از گروه‌های مخالف متهم شده و تصوری مشابه درخصوص ایران هم وجود دارد. همین امر هم باعث می‌شود که اسلام‌آباد خود را در موقعیتی ببیند که یک تجدیدنظر اساسی در موقعیت خود داشته باشد.

ملازهی تاکید کرد: سوال پاکستان این است که آیا مثل گذشته می‌تواند از گروه‌های رادیکال به عنوان ابزاری برای استراتژی خود استفاده کند؟ فرض من این است که پاکستان به دلایل متعددی به این جمع‌بندی خواهد رسید که این شرایط در طولانی‌مدت به ضرر خودش تمام می‌شود.

پاکستان به این نتیجه رسیده که تنها مرز ۹۵۰ کیلومتری با ایران می‌تواند برایش همچنان امن باشد

این کارشناس مسائل شرق آسیا گفت: این به آن معنا است که گروه‌های رادیکال در عین حال که به ضرر افغانستان یا هر کشور دیگری عمل می‌کنند، از طرف دیگر از این ظرفیت هم برخوردار هستند که علیه خود پاکستان اقدام کنند. به همین جهت هم بنده معتقدم اسلام‌آباد در حال بررسی است که حداقل از بین مرزهای مهم خود یعنی با افغانستان، هند و ایران،؛ این تنها مرز ۹۵۰ کیلومتری با جمهوری اسلامی ایران است که می‌تواند برای این کشور همچنان امن باشد.

طرح ۶ ماده‌ای قریشی هم راستا با تغییر استراترژی پاکستان درباره مرزها است

وی افزود: بنابراین اتخاذ یک سیاست برای ایجاد همکاری موثر با ایران در رابطه با مرزها شاید آغاز حرکت اسلام‍‌آباد در مسیر تغییر استراتژی‌ها باشد چرا که پیش از این هم آقای قریشی وزیر امور خارجه پاکستان یک طرح ۶ ماده‌ای را برای کنترل مرزها مطرح کرده بود که هم راستا با همین سیاست است.

طرف پاکستانی پیشنهاد داده که در منطقه تربت پایگاه مشترکی ایجاد شود

این کارشناس سیاست‌خارجی در خصوص پیشنهادات موجود برای کنترل مرزهای مشترک ایران و پاکستان هم گفت: پیشنهادهای متعددی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله اینکه طرف پاکستانی پیشنهاد داده است که در منطقه تربت که نزدیک مرزهای ایران قرار گرفته یک پایگاه مشترکی به وجود بیاید تا بتوانند گشت‌های مشترکی را ساماندهی کنند. پیشنهاد کشیدن دیوار هم مطرح شده که جای بحث دارد و تازه‌ترین پیشنهاد هم  همان ایجاد نیروی واکنش سریع است.

حدود ۲۰ درصد پاکستانی‌ها از نظر گرایش دینی و فکری وابسته به ایران هستند

ملازهی در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات اقتصادی موجود در پاکستان و وابستگی این کشور به عربستان سعودی آیا می‌توان نسبت به پایبندی اسلام‌آباد به توافقات دوجانبه اطمینان حاصل کرد، گفت: درست است که عربستان سعودی در شرایطی که کلیه کمک‌های آمریکا به پاکستان متوقف شده کمک‌هایی را در اختیار این کشور قرار می‌دهد و چند میلیون نفر از اتباع پاکستان هم در عربستان و امارات مشغول کار هستند اما باید واقعیت دیگری را هم در نظر بگیرید که پاکستان کشور بزرگی است و ۲۲۰ میلیون جمعیت مسلمان دارد و از این تعداد هم حدود ۲۰ درصد از نظر گرایش دینی و فکری وابسته به ایران هستند.

وی گفت: بنابراین پاکستان هم منافع خودش را دارد و اینطور نیست که صددرصد در راستای منافع عربستان حرکت کند. فکر نمی‌کنم اسلام‌آباد بخواهد تحت تاثیر عربستان سعودی در خصوص ایران موضع‌گیری کند؛ چراکه این کشور همواره در تلاش است تا بتواند تعادلی را در مناسبات خود با ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز