خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

پرداخت خسارت مناطق سیل‌زده از منابع پولی به تورم دامن نمی‌زند/ اگر لازم باشد با طرح‌ و لایحه برای جبران خسارت‌ها به دولت کمک می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۷۵۳۱۹۸

یک نماینده مجلس بیان کرد: اگر لازم باشد برای کمک به دولت طرح‌ها و لوایحی را به تصویب می‌رسانیم تا دستش برای جبران خسارات مناطق سیل‌زده باز باشد.

محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره پرداخت خسارات سیل در مناطق آسیب‌دیده از سیلاب‌های اخیر کشور گفت: پرداخت خسارات بر اساس قوانین بالادستی و احکامی که در اختیار دولت برای جبران خسارت وجود دارد، انجام می‌شود.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اولین گام این است که به استناد قانون ماده ۱۰ مقررات مالی دولت و همچنین ماده ۱۲ مدیریت بحران مجموعا پنج درصد بودجه عمومی کشور تحت عنوان تنخواه‌گردانی در اختیار دولت قرار گیرد تا بتواند هزینه‌ها و خسارت‌ها را پرداخت کند.

وی ادامه داد: این عدد در مجموع بودجه امسال قابل توجه است و در رابطه با آن می‌توان گفت که با جابجایی اختیارات و پروژه‌ها می‌توانیم تا ۱۰ درصد آن را جابجا کنیم یعنی از مناطق و طرح‌هایی که در دست است می‌توانیم آنها را به طرح‌ها و پروژه‌هایی در مناطق سیل‌زده روانه کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه بعضی از اعتبارات به صورت گلوبال در ردیف‌های کلی دیده شده است، گفت: به طور مثال ۱۰۰۰ میلیارد اوراق مشارکت برای بازسازی مدارس تخصیص داده شده حال با توجه به مشکلاتی که برای مراکز آموزشی در استان‌های سیل‌زده پیش آمده می‌توان آن را به این مدارس اختصاص داد. 

وی ادامه داد: برخی از اعتبارات از صندوق توسعه ملی در بودجه کشور دیده شده مانند آب‌رسانی به روستاها، آبیاری تحت فشار و ... که می‌تواند دقیقا بر اساس تشخیص در حوزه‌های سیل‌زده هزینه شود.

حسینی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در ابتدای سال هستیم و هنوز درآمدهایی که پیش‌بینی کرده‌ایم وصول نشده بر اساس قوانین می‌توانیم از تنخواه خزانه استفاده کنیم که این با توجه به ماده ۱۲۰ قانون محاسبات امکان‌پذیر است.

وی افزود: دولت چون در ابتدای سال است می‌تواند از این ظرفیت‌ها استفاده کند و یا ما می‌توانیم تحت عنوان لوایح و یا طرح آنچه که باید را اصلاح کنیم تا اختیارات بیشتری را به دولت بدهیم.

حسینی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تامین خسارات در استان‌های سیل‌زده آن طور که گفته می‌شود به تورم دامن می‌زند امکان‌پذیر است یا خیر، گفت: درباره اینکه آیا این منابع و پایه پولی می‌تواند ایجاد تورم کند به صراحت می‌گویم خیر زیرا ما پرداخت نقدی به کسی نمی‌دهیم، حال شاید در یکسری اعداد و ارقام ما کمک‌هایی را به صورت بلاعوض بدهیم اما مابقی به صورت طرح‌ها و پروژه‌هایی در مناطق سیل‌زده که بیشتر به زیرساخت‌ها می‌پردازد، داده می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه باتوجه به اینکه گفته می‌شود نقدینگی در جامعه زیاد است،‌ آیا می‌توان مردم را ترغیب کرد که در پروژه‌هایی در مناطق سیل‌زده سرمایه‌گذاری کنند، عنوان کرد: اگر چنانچه شرایط فراهم شود و حتی سپرده‌های موجود مردم را بتوانیم در جهت استفاده در تکمیل طرح‌های دولتی و خصوصی انجام دهیم یقیناً  این کار به کاهش تورم و بهبود وضع اشتغال کمک می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز