خبرگزاری کار ایران

گزارش نیویورک‌تایمز از آشفتگی در بازار جهانی نفت درصورت عدم تمدید معافیت‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۵۲۱۴۹

نیویورک تایمز در گزارشی، عدم تمدید معافیت‌های نفتی را عاملی در جهت آشفتگی در بازار نفت دانست و نوشت: تحلیلگران می‌گویند اگر معافیت برای خرید نفت ایران تمدید نشود، احتمالاً قیمت‌ هر بشکه نفت ۱۰ دلار یا بیشتر افزایش می‌یابد.

به گزارش ایلنا به نقل از نیویورک‌تایمز، سران آمریکا با اعمال فشار به چین و هند برای قطع یا کاهش شدید خرید نفت از ایران و ونزوئلا، در حقیقت به دنبال قطع مهم‌ترین درآمد هر دو کشور است اما آنها باید این کار را بدون تغییر بازارهای جهانی انجام دهند؛ چراکه این تصمیم بر بازارهای جهانی تاثیرات مهمی خواهد گذاشت.

این معضل منجر به بحثی شدید در دولت ترامپ شده است که قرار است در روز دوم ماه می تصمیم بگیرد که آیا معافیت‌ها را تمدید کند و به چین، هند و سه کشور دیگر اجازه دهد، نفت ایران را خریداری کنند یا خیر؟ تحریم نفت ایران و ونزوئلا باعث بالا رفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی خواهد شد.

بنابراین گزارش در صورت عدم تمدید معافیت‌ها، احتمالاً شاهد آشفتگی در بازارهای جهانی و در پی آن تیره و تار شدن روابط با چین و هند و یا افزایش قیمت بنزین در آمریکا خواهیم بود.

ابهام‌ها و سردرگمی‌ها در مورد اینگونه اقدامات آمریکا موجب شده کشورهایی که شامل معافیت خرید نفت شده‌اند، برای تمدید معافیت‌ها وارد مذاکرات جدی با واشنگتن شوند، چراکه رئیس‌جمهور آمریکا تا ۲ می باید در مورد تمدید یا لغو این معافیت‌ها تصمیم بگیرد.  

«حلیمه کرافت» تحلیلگر سابق «سیا» و رئیس بخش راهبرد کالا در بانک سرمایه‌گذاری RBC، در مورد تحریم‌های نفتی علیه ایران و ونزوئلا و تاثیر آن بر قیمت نفت گفت: «اگر می‌خواهید قیمت بنزین را پایین نگه دارید، روش اعمال حداکثر فشار بر صادرات ونزوئلا و ایران، نمی‌تواند بهترین راه‌‌حل باشد».

در ادامه گزارش نیویورک‌تایمز آمده است: «با این حال علیرغم کاهش شدید منبع اصلی درآمد ونزوئلا و ایران که از طریق صادرات نفت تأمین می‌شد، رهبران دو کشور نشان داده‌اند برای مقابله با تحریم‌ها مصمم هستند.»

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی در تلاش هستند فشار اقتصادی بیشتری به این دو کشور تحمیل کنند.

بر اساس آمارهای حاصله، چین و هند که نیاز شدیدی به نفت ایران دارند، نوامبر گذشته معافیت ۶ ماهه برای خریداری نفت ایران دریافت کردند اما هیچ کدام از این دو کشور به درخواست آمریکا برای کاهش شدید خرید نفت از ایران متعهد نبودند.

ژاپن، کره جنوبی و ترکیه هم سه کشور دیگری محسوب می‌شوند که مشمول قانون معافیت آمریکا شدند و بنا به گفته سازمان بین‌المللی انرژی، این سه کشور هم بیش از حد مجازی که دولت ترامپ برای واردات نفت از ایران تعیین کرده بود، نفت خریداری کردند.

«مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا چندی پیش در پاسخ به سوالی درباره تمدید یا عدم تمدید معافیت‌ها به خبرنگاران گفت: این تصمیم رییس‌جمهور است اما من فقط می‌گویم که باید تصمیم درست را بگیریم.

برخی از منابع آگاه اعلام کرده‌اند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به تمدید این معافیت تمایل دارد و این در حالی است که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به دنبال قطع این معافیت است.

این گزارش ادامه داد که کاهش محموله‌های نفت ایران و ونزوئلا در کنار تشدید درگیری‌های داخلی لیبی که یکی دیگر از تولیدکنندگان نفت است، قیمت پایه هر بشکه از نفت جهان را از آغاز سال جاری، حدود ۲۰ دلار افزایش داده که می‌توان گفت قیمت پایه هر بشکه نفت جهان از آغاز سال جاری میلادی، افزایش ۴۰ درصدی داشته است.

این افزایش قیمت نفت جهان موجب افزایش قیمت بنزین در آمریکا شده است، تنها  در یک ماه گذشته، هر روز به طور متوسط قیمت بنزین در آمریکا حدود یک پنی افزایش داشته است. تحلیلگران می‌گویند که اگر معافیت برای خرید نفت ایران تمدید نشود، احتمالاً قیمت‌ هر بشکه نفت ۱۰ دلار یا بیشتر افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز