خبرگزاری کار ایران

ویر کشور در صحن مجلس مطرح کرد؛

بروز سیلاب‌های احتمالی ناشی از ذوب برف در اردیبهشت ماه/ فعالیت موکب‌های اربعین در مناطق سیل‌زده/ توزیع روزانه ۴۰۰ هزار پرس غذای گرم

asdasd
کد خبر : ۷۵۰۶۰۴

وزیر کشور با اشاره به سیلاب های اخیر کشور گفت: سیل سراسری اخیر کشور می‌توانست خسارات جانی بسیار بیشتری را در بر‌داشته باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالرضا رحمانی فضلی امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به وقوع سیل در کشور گفت: این حادثه می‌توانست خسارات جانی بسیار بیشتری را در بر داشته باشد اما سعی کردیم حفظ جان مردم را مورد توجه قرار دهیم، توانستیم با جابه‌جایی مردم در ۲۵۰ روستا خسارت را کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها از جمله نیروهای نظامی و انتظامی در این حادثه حضور داشتند، گفت: هماهنگی بین دستگاه‌ها کار سختی بود اما این کار را با قدرت انجام دادیم و عبرت این کار برای ما این است که بتوانیم همکاری دستگاه‌ها را همواره داشته باشیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه هنوز در مرحله مقابله قرار داریم، گفت: وزارتخانه‌ها استانداری‌ها و سایر دستگاه‌ها باید آمادگی لازم برای بروز سیلاب‌های احتمالی ناشی از ذوب برف در اردیبهشت را داشته باشند.

وی افزود: در خوزستان هوا گرم می‌شود و در این شرایط زندگی برای مردم سخت خواهد بود که کمیسیون‌ها و دولت باید حل این موضوع را در دستور کار خود داشته باشند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: کمیسیون‌های تخصصی همیشه به ما کمک کرده‌اند این بار نیز که ما در ۲۵ استان دچار سیل‌زدگی شدیم، کمیسیون‌ها در موضوعات مختلف به ما کمک کردند ما در این سیل با مشکلاتی از جمله آب‌گرفتگی‌ها، تخریب مساکن، خسارت به پل‌ها و جاده‌ها و قطعی آب و برق روبرو بودیم. 

وی تاکید کرد: حجم سیلاب‌ها بسیار شدید بود و در برخی سدها حجم آب بیش از سه برابر عبور می‌کرد این حجم آب خارج از ظرفیت رودخانه‌ها بود و به دلیل رسوبات موجود به سمت خارج از مسیل‌ها هدایت می‌شد.

وی با بیان اینکه ما در خوزستان بالاترین حجم خسارت را داشتیم، گفت: این سیل به ما نشان داد که ما باید حداکثر توجه را به هشدارها داشته باشیم ما باید تا آخر اردیبهشت هماهنگی‌های لازم جهت مقابله و پیشگیری از بروز سیل را داشته باشیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به دستورات رهبری در امر مدیریت مناطق سیل‌زده گفت: اصلی‌ترین موضوع مورد نظر ما وضعیت مردم است که در جلساتی که با کمیته‌های نوسازی مساکن، کمیته‌های فرهنگی و اجتماعی داشته‌ایم، سعی کرده‌ایم این مسائل را که مربوط به مشکلات مردم است، حل کنیم.

وزیر کشور با بیان اینکه ما به کمک مجلس نیازمند هستیم، گفت: باید در بحث پیش‌بینی و پیش‌گیری جدیت لازم را داشته باشیم و در سازمان هواشناسی هم علاوه بر اینکه نیروهای زبده در آنجا مشغول خدمت‌رسانی هستند، باید در تامین تجهیزات آنها اقدام کنیم.

رحمانی فضلی در توضیح بخش پیشگیری از وقوع سیل در کشور گفت: باید جلوی ساخت و سازهای بی‌رویه در مسیل‌های رودخانه‌ها گرفته شود این ساخت و سازها سال‌هاست که صورت گرفته و حتی در خود تهران مسیل‌هایی وجود دارد که در بالادست آنها برج‌هایی ساخته شده است.

وی افزود: در مناطق سیل‌زده موکب‌های اربعین فعال شده است و حدود ۲۰۰ موکب مشغول فعالیت هستند و روزانه ۴۰۰ هزار پرس غذا را توزیع می‌کنند. 

این عضو کانبیه دولت تدبیر و امید عنوان کرد: خدمات بهداشتی و امنیتی در حال انجام است و در استان‌های سیل‌زده آمار جرم از زمان‌های مشابه پایین‌تر است و این نشان‌دهنده این است که نیروهای امنیتی، نظامی و انتظامی در چند جبهه مشغول به کار هستند. از مجلس خواهش داریم لایحه مدیریت بحران را ابلاغ کنند که در امر مدیریت بحران می‌تواند کمک کند همچنین خواهش داریم که در بودجه سالانه به ما کمک کنند.

رحمانی فضلی گفت: ما تاکنون در یک شرایط منطقی توانسته‌ایم مدیریت کنیم اما تاکنون تنها ۳۰ درصد از کارها انجام شده و ۷۰ درصد باقی مانده است.

وی تاکید کرد: مردم انصافا به سختی افتاده‌اند و زمین‌های آنها زیر آب رفته است بعضی از این کارها را ما انجام داده‌ایم چون که می‌خواستیم سیل به شهرها سرازیر نشود باید خسارت به مردم پرداخت شود.

رحمانی فضلی در پایان در پاسخ به سوال پزشکیان مبنی بر اینکه میزان برآورد خسارت از سوی وزارت کشور چقدر است گفت: همچنان در حال بررسی هستیم اما برآوردی که انجام شده نشان می‌دهد تاکنون ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان خسارت در کل کشور وارد شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز