خبرگزاری کار ایران

خادمی در گفت‌وگو با ایلنا:

اگر بارش‌های ۲۸ فروردین شدید باشد وضعیت اهواز خطرناک می‌شود/ باید تاسیسات نفتی‌مان را متناسب با وضعیت موجود می‌ساختیم

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۶۹۰

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان گفت: در بخشی از تالاب هورالعظیم تاسیسات نفتی واقع شده است و این هم به نحوه نادرست مدیریت ما برمی‌گردد که وقتی می‌دانستیم اینجا هور است و ممکن است روزی نیاز باشد آب به این هور هدایت شود لازم بود که تاسیسات خود را متناسب با وضعیت موجود می‌ساختیم.

هدایت‌الله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در تشریح آخرین وضعیت تاسیسات نفتی در استان خوزستان گفت: واقعیت این است که استان خوزستان از این سیل صدمه زیادی دید و خیلی از روستاها زیر آب رفتند و به تاسیسات عمرانی همچون پل‌ها و جاده‌ها آسیب اساسی وارد شد.

وی با بیان اینکه کشاورزی و دامداری مردم خوزستان در این سیل از بین رفت، عنوان کرد:‌ می‌توان گفت‌ تا به‌حال شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. درباره دلایل وقوع این سیل و اینکه آیا امکان این وجود داشت که از بروز سیل جلوگیری شود یا نه، بنده اعتقاد دارم این ماجرا را خوب مدیریت نکردیم.

این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان یادآور شد: وقتی ما اطلاعات هواشناسی را داشتیم و می‌دانستیم در چنین روزهایی بارندگی داریم و حجم بارش‌ها به چه میزانی است، می‌توانستیم تمهیداتی بیندیشیم و ذخایر سدها را کاهش دهیم تا این حجم بارندگی و سیل را کنترل کنیم که این‌ تمهیدات را به کار نبردیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاسیسات نفتی در استان خوزستان به آن شکل آسیب ندیده‌اند. البته تاسیسات نفتی هم در منطقه‌ای هستند که سیل آمده و آب گرفتگی بوده و در بعضی جاها در محاصره بودند ولی آسیب قابل ذکری ندیده‌اند.

وی تاکید کرد: بخشی از تاسیسات نفتی در تالاب هورالعظیم است و آب را تا چند روز پیش به این منطقه باز نکرده بودند و اجازه نداده بودند آب به سمت آن بخش از هورالعظیم برود. بخشی از تالاب خشک بود و بخشی دیگر را آب فرا گرفته بود اما طی دو، سه روز گذشته اقداماتی انجام و اجازه دادند که آب به سمت این تاسیسات برود.

خادمی ادامه داد:‌ در بخشی از تالاب هورالعظیم این تاسیسات نفتی واقع شده است و این هم به نحوه نادرست مدیریت ما برمی‌گردد که وقتی می‌دانستیم اینجا هور است و ممکن است روزی نیاز باشد آب به این هور هدایت شود، لازم بود که تاسیسات خود را متناسب با وضعیت موجود می‌ساختیم.

وی تصریح کرد: ما به دریا می‌رویم و در عمق هزار متری تاسیسات خود را مستقر می‌کنیم، اینجا هم می‌توانستیم به نحوی پیش‌بینی کنیم که اگر لازم می‌شد بتوانیم آب را به هور سرازیر کنیم. باید برای روزی مثل امروز که سیل آمده طوری پیش‌بینی می‌کردیم که مجبور نباشیم آب را فقط در یک بخش از تالاب رها کنیم بلکه اجازه دهیم آب به کل بخش تالاب برود تا خانه‌های مردم از بین نرود ولی این کار را نکردیم.

نماینده مردم ایذه و باغملک اظهار داشت: وزارت نفت پافشاری می‌کرد که آب به آن سمت نیاید و به یک بخش از تالاب برود که این امر اتفاقاتی را ایجاد کرد که درنهایت طی ۳ روز گذشته این اجازه را داد و آب مقداری به سمت آن بخش از تالاب هم باز شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا صدور مجوز از سوی وزارت نفت باعث نمی‌شود تاسیسات نفتی واقع در هورالعظیم زیر آب برود؟، گفت: نه، آنقدر ارتفاع ندارند. چاه‌های نفتی هم معمولا ایمن هستند. چاه‌های نفتی به نحوی ایمن هستند که اینگونه آب‌ها و سیلاب‌ها خیلی تاثیری بر آن‌ها نمی‌گذارد اما بی‌اثر هم نخواهد بود.

این نماینده مجلس دهم با اشاره به آخریم وضعیت اهواز گفت: وضعیت اهواز خیلی نگران‌کننده بود و به همین خاطر هم دستور تخلیه چند بخش از شهر اهواز را داده‌ بودند ولی در ادامه وضعیت بهتر شد و سطح آب مقداری کاهش پیدا کرد و آن هم به دلیل این بود که خروجی سدها را کاهش دادند یعنی خروجی سد کرخه را کاهش دادند بنابراین سطح آب پایین آمده است.

خادمی در ادامه افزود: بیست و هشتم فروردین‌ماه اگر بارندگی شدید باشد و آب پشت سدها زیاد شود مجبور می‌شوند که آب را بیشتر رها کنند و این خطرناک خواهد بود اما  هواشناسی برای خوزستان بارش‌های پراکنده بهاری را اعلام کرده است که ان‌شاالله مشکلی نخواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز