خبرگزاری کار ایران

رضایی در نشست خبری:

جلسات مجمع بعدازظهرهای چهارشنبه خواهد بود/ اعتبار کلیه مصوبات ۱۰ ساله شد/ امریکا به اندازه یک جنگ جهانی آدم کشته‌ است/ تشکیل کمیسیون برای بررسی FATF

asdasd
کد خبر : ۷۴۹۲۲۸

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امروز اولین جلسه مجمع در سال جدید تشکیل شد و از این به بعد جلسات مجمع بعد از ظهر چهارشنبه خواهد بود و هیات عالی نظارت هم همینطور.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محسن رضایی عصر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران ضمن تبریک سال نو به اصحاب رسانه گفت: از همکاری رسانه‌‌ها در سال گذشته تشکر می‌‌کنم.

وی با بیان اینکه امروز اولین جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال نو تشکیل شد، اظهار داشت: از این به بعد جلسات مجمع بعد از ظهر چهارشنبه خواهد بود. قبلا جلسات مجمع شنبه‌‌های صبح بود اما از این به بعد جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بعدازظهر چهارشنبه‌‌ها خواهد بود و هیات عالی نظارت هم همینطور. یک هفته در میان جلسات مجمع و جلسات هیات عالی نظارت برگزار می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دستور جلسه امروز ما مربوط به زمان‌‌بندی تصمیمات مجمع در امر مصلحت بود، تصریح کرد: مصوبات مجمع در حل اختلاف بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی به نام مصلحت و با اعتبار تشخیص مصلحت صورت می‌‌گیرد. یعنی اگر در یک ماده قانونی و قانون شورای نگهبان قانونی را خلاف قانون اساسی و شرع بداند، مجلس بر مصوبه خود اصرار داشته باشد و بگوید چنین موردی در بعد معیشت و امنیت کشور برای جامعه مصلحت است، ایراد شورای نگهبان را دخالت ندهد و قانون خود را اصلاح نکند، قانون اساسی گفته مجلس می‌‌تواند این مصوبه را به مجمع تشخیص بفرستد و از مجمع تقاضا کند که مصوبه او را تصویب کند.

رضایی ادامه داد: اینجا تشخیص مصلحت شکل می‌‌گیرد و مجمع تشخیص وقتی وارد بحث می‌‌شود، بر نظر شورای نگهبان ایراد نمی‌‌گیرد بلکه از این بعد بررسی می‌‌کند که آیا مصوبه مجلس به مصلحت جامعه و نظام هست و ممکن است نظر مجلس را تصویب کند یا نکند. اینجا مساله این است که مجمع تشخیص در زمینه مصلحت باید دارای زمان باشد یا نباید دارای زمان باشد؟ 

وی افزود: مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع نظرشان این بود که باید زمان داشته باشد، چون مصلحت به‌خاطر یک شرایط خاصی مصلحت است. اینطور نیست که مصلحت دایمی باشد بلکه شرایط خاصی پیش می‌‌آید تا زمانی که آن شرایط باشد مصلحت وجود دارد و اگر آن شرایط نبود و لغو شد، آیا مصوبه مجلس باید همچنان به حیات خود ادامه دهد؟ 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: اینجا بحث شد که ما نیاز به زمان‌‌بندی مصوبات مصلحتی داریم. چهار ماده پیشنهاد شد که یکی از آن امروز تصویب شد یعنی ماده اول اصلاح آیین‌‌نامه در موضوع تشخیص مصلحت؛ اینطور شد که اعتبار مصوبات مبتنی بر مصلحت ۱۰ سال است مگر اینکه بنا به یک ضرورت خاص زمان کمتر یا بیشتر لازم باشد و آن هم با تصویب مجمع تشخیص. بنابراین از این به بعد کلیه مصوبات مصلحتی اعتبار ۱۰ سال بیشتر نیست. اگر موارد خاصی که ضرورت باشد کمتر از ۱۰ سال عمر آن قانون باشد یا بیشتر از ۱۰ سال، اما اصل بر این است که مصوبات مصلحتی مبتنی بر مصلحت مدتش ۱۰ سال است.

رضایی در تشریح جزییات جلسه امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: در ابتدای جلسه آیت‌‌الله آملی لاریجانی مطالبی را درباره مسایل مهم کشور طرح کردند و بیانیه مجمع تشخیص قرائت و نظرات اعضا گرفته شد. سپس مسئله سیل‌‌زدگان مطرح شدو مجمع تشخیص از مردم و نیروهای مسلح و نهادهای دولتی و بخش خصوصی که در این دو، سه هفته اخیر به کمک سیل‌‌زدگان شتافتند، نهایت تشکر را دارد و از همه قدردانی می‌‌کند که با بسیج امکانات خود به کمک هم‌وطنان شتافتند و در حال کمک هستند. 

وی ادامه داد: تقاضا شد که نهادهای دولتی بر سرعت کار بیافزایند و سعی کنند از روابط دست و پاگیر اداری کم کنند تا مشکل مردم زودتر حل شود. بالاخره ضوابط دست و پاگیر اداری وجود دارد که کمک‌‌های لازم ممکن است به موقع به دست سیل‌‌زدگان نرسد.

این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه موضوع دوم که مورد بحث قرار گرفت محکومیت دولت امریکا بود، ابراز داشت: دولت امریکا خودش یک ارتش تروریستی دارد و از زمان جنگ جهانی دوم تا امروز، صدها هزار نفر در اثر بمب‌‌های امریکایی کشته شده‌‌اند، از ویتنام گرفته تا کره، عراق و افغانستان. 

رضایی با بیان اینکه اگر حجم کشته‌‌ها و مجروحان بعد از جنگ جهانی دوم را روی هم بگذاریم به اندازه یک جنگ جهانی در این مدت امریکایی‌‌ها آدم کشته‌اند، عنوان کرد: حال یک کشور به این شکل، می‌‌آید ارتش ملی و یک نهاد مدافع امنیت و صلح را به عنوان تروریست قلمداد می‌کند.

وی با طرح این پرسش که سپاه چه ارگانی است و ارتش امریکا چه ارگانی است؟ یادآور شد: سپاه کسی است که در مقابل صدام حسین ایستاد و سربازان متجاوز بعثی را بیرون کرد. ارتش امریکا ابتدا از صدام حمایت کرد و حتی اطلاعات را با ماهواره‌‌ها می‌‌گرفت و در اختیار ارتش عراق قرار می‌‌داد. بعدها که صدام از دستور امریکا خارج شد و به کویت حمله کرد، امریکایی‌‌ها به سراغ صدام رفتند. بنابراین امریکایی‌‌ها صدام را تحریک کردند که به ایران وارد شد. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: صدام کسی بود که افکارعمومی دنیا چه در حمله به ایران و چه در حمله به کویت همه دنیا او را محکوم می‌‌کردند.

رضایی با یادآوری این مطلب که سپاه در مقابل داعش ایستاد و داعش را از عراق و سوریه به کمک مردم و دولت این کشورها بیرون کرد، بیان کرد: خود آنها تقاضا کردند که سپاه از نظر آموزش و مشاوره به آنها مشورت و آموزش دهد و کمک کند. بنابراین سپاه در نقابله با داعش بیشترین فداکاری‌‌ها را کرد اما ارتش امریکا در مقابل داعش برعکس بود.

وی با بیان اینکه شخص ترامپ می‌‌گوید اوباما و هیلاری کلینتون داعش را درست کردند، گفت: این اعتراف ترامپ در انتخابات گذشته امریکا است. در مسایل سازندگی، سپاه به محض اینکه از جنگ رها شد، امکانات مهندسی خود را در اختیار دولت قرار داد و با اصرار دولتی‌‌ها از دولت آقای هاشمی گرفته تا دولت آقایان خاتمی و احمدی‌‌نژاد تاکنون و با اصرار و تقاضای آنان و نامه‌‌های مکتوب فراوانی که وزارتخانه‌‌ها به سپاه نوشتند، سپاه امکانات سازندگی خود را به کار برده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: در مسئله سیل و زلزله اولین نهادی که حاضر می‌‌شود، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است چون سپاه در همه شهرها و استان‌‌ها وجود دارد لذا از آق‌‌قلا گرفته تا پلدختر، اهواز و سوسنگرد و... سپاه در مقابل زلزله و سیل اولین نهادی است که خودش را سپر بلای ملت ایران می‌‌کند. بنابراین امریکایی‌‌ها که در کنار تروریست‌‌ها بودند و تروریست‌‌ها را به وجود آوردند، حمایت کردند، از دولت‌‌های متجاوزی مثل صدام و اسراییل حمایت کردند و از عربستان در حمله به یمن و بحرین حمایت می‌‌کنند، اینها یک ارتش ملی و سپاه ملی را تروریست اعلام کردند.

رضایی با بیان اینکه ریاست و اعضای مجمع تشخیص اقدام امریکا علیه سپاه را محکوم کردند، اظهار داشت: ما باید از ملت ایران تشکر کنیم و از مصوبه شورای امنیت ملی و اقدام مجلس تشکر می‌‌کنیم که با برخورد انقلابی نشان دادند ما همه پاسدار هستیم. ما در دفاع از ایران و در دفاع از منافع ملی ایران ما همه پاسدار هستیم و وقتی منافع ملی ایران مطرح می‌‌شود همه ملت ایران پاسدار و بسیجی می‌‌شوند.

وی اضافه کرد: اقدام خوبی که در جامعه، دانشگاه‌‌ها، مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی صورت گرفت، پاسخ بسیار خوبی در مقابل این اقدام نابخردانه و بدون محاسبه عقلانی دولت امریکا بود و مجمع نهایت تشکر خود را دارد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که سرنوشت FATF با توجه به اقدام امریکا چه می‌‌شود؟ تصریح کرد: مجمع تشخیص مصوبه‌‌اش در مورد FATF این است که کمیسیون خاصی برای ادامه بررسی‌‌های کارشناسی در زمینه پالرمو و CFT یعنی لوایح چهارگانه تشکیل شود. این کمیسیون تشکیل شده و اولین جلسه‌‌اش هم امروز بود.

رضایی با بیان اینکه ما کاملا بدون بحث‌‌های خاص و تنها با نگاه به معیشت مردم و منافع ملی بحث‌‌های کارشناسی‌‌مان را ادامه می‌‌دهیم، خاطرنشان کرد: در جلسه امروز قرار شد اقدامات اخیر امریکا و انگلیس هم در بررسی‌‌ها وارد شود. یعنی این کاری که امریکایی‌‌ها در مسئله سپاه کردند یا لایحه‌‌ای که با تحریم‌‌های اقتصادی دولت انگلیس به مجلس این کشور ارائه کرده، چه تاثیری در پیوستن به این کنوانسیون‌‌ها دارد یعنی قرار شد کلیه رفتارهای امریکا و انگلیس بعد از آخرین جلسه مجمع در سال گذشته نیز مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در توضیح سفرهای خود به مناطق سیل‌‌زده هم ابراز داشت: من در استان‌‌های لرستان و خوزستان طی پنج، شش روز حضور داشتم. صبح زود با اینکه همه راه‌‌ها بسته بود، خودم را به پلدختر رساندم. ما در این سفرها معمولا از سه موضع حرکت می‌‌کنیم. یکی اینکه ما سیاست‌‌های کلی مربوط به مقابله با حوادث طبیعی مثل زلزله و سیل را تصویب کردیم. حضور ما در این مناطق یک بخشی مربوط به این است که چقدر این سیاست‌‌های کلی اجرا شده و چرا اجرا نشده است و اگر اصلاحاتی باید در این سیاست‌‌ها صورت بگیرد، باید این را در سیاست‌‌گذاری بعدی لحاظ کنیم. 

این مقام مسئول در مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مثلا یکی از سیاست‌‌های ما این است که دولت موظف است تغییر اقلیم را تشخیص دهد و پیش‌بینی‌‌های لازم را برای مقابله با تغییر اقلیم در نظر بگیرد. اکنون بسیاری معتقدند اقلیم در حال عوض شدن است یعنی بارش‌‌ها عادی نبوده و این یکی از کارهایی است که ما دنبال می‌‌کنیم.

رضایی با بیان اینکه من هنوز جزو نیروهای مسلح هستم و نیروهای مسلح هم مخصوصا در هفته اول حادثه نقش موثری داشتند، عنوان کرد: حضور افرادی مثل من علاوه بر روحیه دادن به برادرانمان در سپاه و بسیج و نیروهای مسلح می‌‌توانیم در هماهنگی‌‌های بین آنها هم کمک کنیم.

وی با اشاره به موضع سوم یادآور شد: از آنجایی که ۱۱۰ خیریه، بنده را نماینده خودشان قرار دادند، ستادی تحت عنوان ستاد توانمندسازی درست شده است. معمولا ما در این دید و بازدیدها و حضوری که در زلزله‌‌ها یا سیل‌‌ها پیدا می‌‌کنیم از این خیریه‌‌ها استفاده می‌‌کنیم و به مردم کمک می‌‌‌کنیم. 

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در استان لرستان پنج روستا قبول کردند که از صفر تا صد را بسازند که جمعیتی نزدیک به سه هزار نفر می‌‌شود یعنی از خانه‌‌ها گرفته تا وسایل کسب و کار برای کسانی که کسب و کارشان از دست رفته. در خوزستان هم هشت روستا را این خیریه‌‌ها قبول کردند که از صفر تا صد بازسازی کامل را از کسب و کار گرفته تا مسکن را  انجام دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز