خبرگزاری کار ایران

حیدری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

آمریکایی‌ها منافع خود را در آشوب و جنگ‌آوری می‌بینند/ برای مقابله به مثل هیجانی نشویم/ صهیونیست‌ها کاخ سفید را اداره می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۷۹۴

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم گفت: در پی اقدام آمریکا علیه سپاه باید احتیاط کنیم که برای مقابله به مثل هیجانی نشویم و ریسک اقدامات خود را افزایش ندهیم، نباید فراموش کنیم که ما مثل آمریکا نیستیم و تعامل با جهان برای ما اصل است.

غلامرضا حیدری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به ارزیابی خود از اقدام آمریکا در معرفی سپاه پاسداران به عنوان گروهی تروریستی با اشاره به نقش صهیونیست‌ها در اتخاذ این تصمیم گفت: ملت آمریکا در دستاوردهای مختلف تمدن بشری به ویژه در بعد علمی و تکنولوژیکی نقش تاثیرگذاری در جهان داشته‌اند و به سمت فراگیر شدن در جهان رفته است و به عنوان یک دهکده جهانی معرفی شده اما متاسفانه آقای ترامپ با سیاست‌هایش دارد همه این دستاوردها را از بین می‌برد.

وی تاکید کرد:  آقای ترامپ باعث شده اعتباری که ملت آمریکا در دوره‌های مختلف در عرصه جهانی به دست آورده همه به فنا رود. به هر حال آمریکا به سمت جهانی شدن اقتصاد آمده بود اما الان به سمت نوعی ناسیونالیست اقتصادی حرکت کرده است و پیش‌بینی این است که این روش ضربه بزرگی به اقتصاد آمریکا وارد کند چرا که اقتصاد ناسیونالیستی داد و ستد جهانی را کمرنگ می‌کند.

این عضو فراکسیون امید با بیان اینکه چین در حال حاضر به عنوان یک قدرت اقتصادی در جهان محسوب می‌شود، عنوان کرد: با ادامه این روند قیمت تولیدات داخلی در آمریکا بالا خواهد رفت و وقتی قیمت افزایش پیدا کند از عرصه رقابت دور خواهد افتاد و این باعث می‌شود که حجم داد و ستد آمریکا کاهش پیدا کند. از سوی دیگر آمریکا دارد از کنوانسیون‌های بین‌المللی خارج می‌شود. این رویه یعنی آمریکا از روند جهانی شدن بیرون می‌آید، در نتیجه به سمت ناسیونالیسم‌گرایی می‌رود و عواقب آن حتی برای جامعه جهانی هم بسیار نگران‌کننده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نمی‌دانم ترامپ چقدر بر این موضوع واقف است که اسرائیل کشوری اشغالی و تازه‌ متولد شده است و با کشور آمریکا که صبغه چندصدساله دارد خیلی متفاوت است. از طرفی دیگر صهیونیسم با یهود متفاوت است. صهیونیسم گروهی تازه متولد شده است. مجموع همه عوامل نشانگر این است که یک اتاق فکر صهیونیستی دارد ترامپ را هدایت می‌کند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران تصریح کرد: صهیونیست‌ها می‌خواهند یکه‌تاز دنیا باشند. صهیونیست‌ها حتی مدعی هستند که دارند آمریکا را اداره می‌کنند و صحت یا عدم صحت این امر و حتی مطرح شدن این موضوع در شأن ملت آمریکا نیست چون ملت آمریکا را که فقط یهودیان تشکیل نداده‌اند. در نتیجه رفتار ترامپ این احتمال را زیاد می‌کند که اداره شدن آمریکا توسط صهیونیست‌ها صحت دارد. اما این رویه یک ضربه به ملت آمریکا است و ضربه‌ای دیگر به سابقه درخشش تکنولوژیکی و علمی آمریکا خواهد بود.

حیدری خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده که ترامپ باعث می‌شود که آمریکا به چرخه افول هدایت شود.  ترامپ از نظر شخصیتی فرد متمایزی نیست. شما وقتی به اوباما نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید که شخصیت و ادبیات گفتاری، سوابق تحصیلی و سوابق خانوادگی‌اش افتخاری ماندگار نه تنها برای ملت آمریکا و نه تنها برای نژاد سیاهپوست بلکه برای بشریت است؛ همچون نلسون ماندلا که نقطه عطفی در تاریخ تمدن بشر است. هرچند که بنده قصد ندارم این دو را در یک جایگاه معرفی کنم اما به هر حال شخصیتی مثل اوباما در مقایسه با ترامپ قابل تقدیر و تاثیرگذار است. این شخصیت‌ها قطعا به عنوان نمادهایی تاریخی ماندگار خواهند بود.

این نماینده ادوار مجلس افزود: آمریکا الان به صورت ناگهانی سپاه پاسداران را به عنوان تروریست معرفی کرده است. حال آیا این تصمیم ناشی از بی‌سوادی ترامپ است؟ ناشی از بی‌فرهنگی اوست؟ یا ناشی از نداشتن شم سیاسی ترامپ است؟ ترامپ این را حساب نمی‌کند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همزاد جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی است. ترامپ حساب نمی‌کند که سپاه پاسداران نهادی خودجوش از متن ملتی انقلاب‌کرده است و نمی‌تواند تولد سپاه را به پای یک فرد یا گروه بنویسد.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ترامپ متوجه این موضوع نیست که اگر نقدی به برخی عملکردهای سپاه مطرح ‌می‌شود، این نقد با کلیت سپاه فرق دارد. فهم این موضوع نیازمند یک شم سیاسی است. بنابراین معلوم است وقتی کلیت سپاه را به عنوان تروریست معرفی می‌کند به این معناست که کل ملت ایران را مورد حمله قرار داده است.

وی تاکید کرد: سپاه پاسداران حتی قبل از اینکه قانونی اساسی جمهوری اسلامی ایران تدوین شود، متولد شده است. ملت ایران این نظام را به سادگی به دست نیاورده است بلکه هزینه‌ها و شهیدان و زندانی‌های بسیاری داده‌ است و قطعا در حراست از این نظام خواهند ایستاد؛ و مردم ایران این را می‌فهمند که جهت تقویتش انتقاد هم لازم است ولی این به آن معنا نیست که به یکباره بخواهد کلیت هویتی‌اش خدشه‌دار شود.

حیدری گفت: بنده معتقدم که ترامپ قطعا یک اتاق فکر ضدآمریکایی است و ضد ملت آمریکا است چون ملت آمریکا ملتی شریف‌ است. دموکرات‌ها قطعا نسبت به این اقدام اخیر امریکا اعتقادی ندارند. من فکر می‌کنم جمهوری‌خواهان هم یک حزب سابقه‌دار هستند و به احتمال زیاد باید نسبت به اقدام خود تجدیدنظر کنند و نگذارند کسی که به عنوان کاندیدای جمهوری‌خواه رئیس‌جمهور آمریکا شده ننگی را برای ملت آمریکا و این حزب ثبت کند.

وی با اشاره به تاثیر تصمیم آمریکا در تصویب لوایح CFT و پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: آنچه را که بنده مطلع هستم تا پیش از عملی شدن این اقدام از سوی آمریکا قرائن نشان داد که این دو لایحه تصویب نمی‌شود اما امروز احتمال این است که نظراتشان برگردد، چراکه بسیاری از مسائل اقتضایی و متناسب با شرایط و مقتضیات زمان است و لحظه‌ای در حال تغییر است. بنده امیدوارم که مجمع تشخیص مصلحت نظام مقتضیات زمان را آن‌طور که هست مورد توجه قرار دهد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با تاکید بر لزوم تعامل مثبت ما با جهان گفت: در پی این اقدام آمریکا باید باید احتیاط کنیم که برای مقابله به مثل هیجانی نشویم و ریسک اقدامات خود را افزایش ندهیم، نباید فراموش کنیم که ما مثل آمریکا نیستیم و تعامل با جهان برای ما اصل است و آمریکایی‌ها اگر منافع خود را در آشوب و جنگ‌آوری می‌بینند منافع ما در امنیت و صلح جهانی نهفته است و منافع خود را در صلح می‌بینیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز