خبرگزاری کار ایران

بیانیه اسکودا در محکومیت اقدام روز گذشته دولت آمریکا درباره سپاه

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۷۰۸

هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانون‌هاى وکلای دادگستری ایران در محکومیت اقدام روز گذشته دولت آمریکا در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران بیانیه‌ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه هیات رئیسه اتحادیه سراسری کانون‌‌هاى وکلای دادگستری ایران به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم

اقدام غیراصولی و خلاف عرف حقوق بین‌‌الملل دولت آمریکا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، نمونه بارزی از بی‌‌توجهی این دولت به اصول مسلّم و شناخته شده حقوق بین‌‌الملل است. احترام به حاکمیت ملى و نهادهاى برآمده از قانون اساسى کشورها، یکى از اصول شناخته شده حقوق بین الملل است که جامعه جهانى به ویژه دولت‌‌ها ملزم به پذیرش آن هستند. فارغ از مصداق مورد بحث، اینکه یک دولت بعد از تحمل شکست‌‌های معنادار در جنگ حقوقى و بى‌‌توجهى به تصمیمات قضائى محاکم بین‌‌المللى نظیر دیوان دادگسترى لاهه، متوسل به اقدامات ناقض حقوق بین‌‌الملل مى‌‌شود، اسباب افزایش نگرانى و بى‌‌اعتمادى نسبت به حل و فصل چالش‌‌هاى فراروى جامعه جهانى با استفاده از ظرفیت‌ها و سازوکارهاى حقوق بین‌‌الملل را فراهم مى‌‌سازد. 

صرف نظر از اینکه آیا مقررات داخلى ایالات متحده آمریکا اجازه چنین اقدامى را به دولت حاکم مى‌‌دهد یا خیر، این اقدام دولت آمریکا علیه نهاد رسمی و قانونى کشور دیگر مغایر با اصل تساوى دولت‌ها بوده، نقض آشکار ارزش‌‌هاى حقوق بین‌‌الملل عرفى و قراردادى تلقى شده و مى‌‌تواند نظم بین‌‌المللى مقرّر در منشور ملل متحد را به مخاطره افکند. 

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران ضمن محکوم کردن این اقدام غیراصولى دولت آمریکا، امیدوار است وزارت امور خارجه با استفاده از تمام ظرفیت‌‌های موجود، تدابیر لازم را به منظور جلوگیری از آثار عملی این اقدام دولت آمریکا اتخاذ نماید. در این راستا، اتحادیه سراسرى کانون‌‌هاى وکلاى دادگسترى ایران آمادگی خود را برای همکاری با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌های مرتبط اعلام می‌‌نماید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز