خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه وورتسبورگ آلمان در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی کشورها به دنبال شعله‌ور کردن آتش جنگ میان واشنگتن و تهران هستند/ باید توقع هر واکنشی از سوی ایران را داشته‌ باشیم/حکومت‌های مستبد و تروریست‌ها سپاه را تهدید جدی برای خود می‌دانند

asdasd
کد خبر : ۷۴۸۷۰۴

تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه استاد دانشگاه وورتسبورگ آلمان با انتقاد از تصمیم ترامپ مبنی بر تروریست اعلام کردن سپاه، بر نقش سپاه در مقابله با تروریسم تاکید کرد و گفت: حکومت‌های مستبد و تروریست‌ها این نهاد را یک تهدید جدی برای خود می‌دانند.

جِیمز ام دور سِی، استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان و تحلیل‌گر برجسته مؤسسه مطالعات خاورمیانه است وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر قرار دادن نام سپاه پاسداران ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی اعلام کرد.

تصمیم ترامپ برای اقدام علیه سپاه، نشان‌دهنده عزم وی برای تغییر حاکمیت در ایران است

جِیمز دور سِی در گفت‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا با انتقاد از تصمیم آمریکا درباره تروریستی اعلام کردن سپاه گفت: یک سال بعد از آنکه ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد و با وضع تحریم‌ها توانست به اقتصاد ایران لطمه وارد کند و برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند، ایران مقاوم باقی ماند و نشان داد که نمی‌خواهد در مقابل تحریم‌های آمریکا سر خم کند اما ترامپ راضی نشد.

وی افزود: قصد شوم ترامپ در واقع چیز دیگری است، ترامپ بدنبال تغییر حاکمیت در ایران است. هرچند با بهانه‌هایی مانند آزمایش‌های موشکی، حضور ایران در یمن، لبنان و سوریه دست به قرار دادن نام سپاه در فهرست تروریستی زده است. این اقدام نشان‌دهنده این است که ترامپ برای تغییر حاکمیت در ایران تلاش می‌کند.

تصمیم ترامپ باعث خشنودی نتانیاهو شد

این استاد روابط بین‌الملل با اشاره به بی‌سابقه بودن چنین تصمیمی اعلام کرد: این اولین باری است که ایالات متحده آمریکا دست به قرار دادن یک نهاد نظامی رسمی خارجی در فهرست سازمان‌های تروریستی می‌زند و با این تصمیم میلیون‌ها ایرانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی با اشاره به نقش اطرافیان ترامپ در این تصمیم گفت این حرکت ترامپ در واقع باعث خشنودی کسانی شد که بارها از موضع ضدایرانی خود صحبت کردند، بعد از اعلام این بیانیه همان‌طور که دیدید عده بسیاری مانند جان بولتون، مایک پمپئو و نتانیاهو عمیقا خشنودی خود را اعلام کردند.

تصمیم ترامپ راه انعقاد هرگونه توافقی میان ایران و آمریکا را مسدود می‌کند

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه با اشاره به عواقب تصمیم ترامپ اعلام کرد این تصمیم از سوی ترامپ عواقب بدی دارد از سویی باعث می‌شود راه هر گونه مذاکره برای احیای بر‌جام یا انعقاد هر توافق دیگری میان آمریکا و ایران بسته شود و از سوی دیگر راه را برای حل مشکلات سخت می‌کند.

عده‌ای به دنبال شعله‌ور کردن آتش جنگ میان آمریکا و ایران هستند

استاد علوم سیاسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان تاکید کرد: این تصمیم  شرایط را در صحنه سوریه تغییر می‌دهد جایی که امکان تقابل نزدیک ایران و آمریکا در آن وجود دارد.

دورسی در ادامه به تلاش عده‌ای از اطرافیان ترامپ برای ایجاد جنگ میان ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: عده‌ای از آب گل‌آلود ماهی گرفته و به دنبال شعله‌ور شدن آتش جنگ میان ایران و آمریکا هستند.

درصورت درگیری نظامی، سپاه نقش کلیدی را بازی می‌کند

دورسی در ادامه در مورد واکنش ایران به این اقدام ترامپ گفت: واکنش ایران به تروریست خواندن سپاه پاسداران اسلامی و تاکید ایران بر تروریست بودن نیروهای آمریکایی احتمال درگیری نظامی میان دو کشور را بیشتر خواهد کرد باید بگویم در صورت درگیری میان ایران و آمریکا، سپاه پاسداران ایران نقش مهم و کلیدی خواهد داشت.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت سپاه برای ایران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر معتقدم تصمیم ترامپ علاوه بر نتایج نظامی و ژئوپلیتیکی باعث فشار اقتصادی بیشتری بر ایران خواهد شد چراکه سپاه پاسداران نه‌تنها یک گروه نظامی است بلکه این نهاد دارای روابط و سازمان‌های تجاری گسترده‌ای است.

باید توقع هر واکنشی از سوی ایران را داشته‌ باشیم

استاد علوم سیاسی دانشگاه وورتسبورگ آلمان افزود: باید بگویم اینگونه اقدامات از سوی ترامپ باعث می‌شود که هر لحظه انتظار این را داشته باشیم که ایران توافق هسته‌ای را ترک کرده و برنامه‌های غنی‌سازی را از سر بگیرد.

سپاه نقش مهمی در مقابله با تروریسم داشته‌است

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در ادامه با تاکید بر نقش سپاه پاسداران ایران در مقابله با تروریسم گفت: سپاه پاسداران ایران یک نیروی دفاعی پیشرفته است که از سال‌های اول انقلاب ایران در دفاع از این کشور و مقابله با گروه‌های تروریستی نظیر داعش در خاورمیانه نقش داشته و با این گروه‌های تروریستی جنگیده است همچنین نیروی کلیدی برای ایران در جهت مقابله با اسرائیل محسوب می‌شود و مطمئنا حکومت‌های مستبد و تروریست‌ها این نهاد را یک تهدید جدی برای خود می‌دانند.

عربستان میلیاردها دلار برای مقابله با ایران هزینه می‌کند

وی در ادامه به اختلاف عربستان سعودی و ایران و حمایت سعودی‌ها از آمریکا پرداخت و گفت: عربستان سعودی سالیانه میلیاردها دلار برای اهداف ضدایرانی و ضدشیعه خود هزینه می‌کند چراکه از قدرت‌گیری ایران در منطقه ترس دارد.

تصمیم ترامپ شرایط را برای عراق و لبنان سخت می‌کند

دورسی اضافه کرد: تحریم سپاه پاسداران و قرار دادن نام این نهاد در فهرست سازمان‌های تروریستی باعث تحریکات بیشتر می‌شود و شرایط را برای عراق و لبنان سخت می‌کند و از طرفی هم این احتمال می‌رود که دولت بغداد هر کاری برای خروج آمریکایی‌ها از عراق انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز