خبرگزاری کار ایران

ذاکریان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی اعتباری در حقوق بین‌الملل ندارد/ عملیات روانی آمریکا برای مهار نفوذ سپاه در منطقه است

asdasd
کد خبر : ۷۴۷۵۵۸

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: اقدام آمریکا علیه سپاه یک عملیات روانی و تبلیغاتی به منظور مهار نفوذ و سلطه سپاه در منطقه است

مهدی ذاکریان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درخصوص افزوده شدن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به لیست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه گفت: اینکه یک کشور نیروی نظامی کشور دیگری را مورد تحریم قرار داده و در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد، باید بررسی شود که آن نیرو چه کرده است. نقطه ضعف و پاشنه آشیل ایالات متحده در منطقه نیروی انسانی آنها است چراکه آنها در مقابله با داعشی هستند که تکفیری بوده و دست به حملات انتحاری می‌زنند.

اقدامات سپاه در سوریه و عراق به نفع آمریکا است

توان نیروهای آمریکایی برای مقابله با نیروهای تکفیری و داعشی کمتر از سپاه است

وی ادامه داد: توان نیروهای آمریکایی برای مقابله با نیروهای تکفیری و داعشی به شدت کمتر از سپاه است.

این کارشناس ارشد مسائل امریکا با بیان اینکه عملیات‌های سپاه در سوریه و عراق برای مقابله با تروریسم و محو داعش حاصل مثبت برای نیروهای امریکایی است، اظهار داشت: دلیل این مسئله به خاطر آن است که سپاه داعش را نابود کرده یا از میزان آنها کاسته است که نتیجه آن حفاظت از نیروهای نظامی امریکایی است.

اقدام وزارت امور خارجه آمریکا عملیات روانی به منظور مهار نفوذ سپاه است

ذاکریان افزود: اقدام وزارت امور خارجه امریکا یک عملیات روانی و تبلیغاتی به منظور مهار نفوذ و سلطه سپاه در منطقه است چون سپاه امروز به آب‌های مدیترانه دسترسی یافته است، در عراق و سوریه حضور دارد و دیدگاه‌هایش در لبنان توسط حزب‌الله نمایندگی می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های قبلی برای تروریستی اعلام کردن سپاه توسط کنگره اشاره و تصریح کرد: قبلا تروریستی اعلام کردن سپاه از سوی کنگره دنبال می‌شد اما امروز این کار از سوی دولت امریکا دنبال می‌شود. تفاوتی که در این کار وجود دارد آن است که کنگره تحلیل درست و دقیقی از منطقه ندارد. در واقع، نمایندگان کنگره عموما اطلاع چندانی از وضعیت منطقه و عملکرد سپاه ندارند و عموما براساس پیش‌فرض‌ها، کلیات و اطلاعات کانالیزه سخن می‌گویند و به خاطر استدلالات نیروهای اطلاعاتی و پنتاگون از این کار صرف نظر کردند.

اقدام آمریکا اعتباری در حقوق بین‌الملل ندارد

این استاد حقوق و روابط بین‌الملل با بیان اینکه برخلاف کنگره، وزارت امور خارجه امریکا به صورت دقیق و ریز، از وضعیت مناسبات و معادلات منطقه‌ای آگاه است و می‌داند این کار چه تبعاتی را برای ایالات متحده به همراه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: آنها نگران نفوذ و سلطه سپاه در منطقه هستند و به همین خاطر، دست به انجام عملیات‌های روانی نظیر تروریستی اعلام کردن سپاه می‌زنند تا یک نوع بازدارندگی ایجاد کنند.

ذاکریان درباره ابعاد حقوقی این اقدام ابراز داشت: این اقدام، اقدامی در چارچوب حقوق بین‌الملل نیست بلکه اقدامی در چارچوب روابط دوجانبه است. در واقع، می‌توان گفت این اقدام در حقوق بین‌الملل اثر و اعتباری ندارد ولی از نظر سیاسی، اقدامی است که یک کشور انجام داده و کشورهای دیگر بنا به مناسباتی که با امریکا یا ایران دارند، می‌توانند از آن تبعیت کرده یا نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز