خبرگزاری کار ایران

عبدالمهدی در نشست خبری مشترک با روحانی:

اگر عراق به این مرحله رسیده به دلیل حمایت‌های ایران بوده است/ تهران و بغداد در خوشی و ناخوشی کنار هم هستند

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۸۳۷

نخست وزیر عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران به ما برای مقابله با تروریست کمک کرد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه داشتیم که امروز ثبات بیشتر و صلح بیشتری را شاهد هستیم که از همه پایتخت‌های دنیا به عراق سفر می‌کنند که هم به نفع مردم عراق و هم کشورهای منطقه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عادل عبدالمهدی در نشست خبری مشترک با حسن روحانی با تشکر از استقبال وی و میزبانی خوب دولت و ملت ایران از هیات عراقی گفت: اجازه دهید بعثت پیامبر اسلام و اعیاد نوروز را هرچند شنیده‌ام که روز گذشته به پایان رسیده است با تاخیر به شما تبریک بگویم.

وی با تاکید بر این موضوع که خوشحال هستم که امروز در جمهوری اسلامی ایران حضور دارم، گفت: ایران یک کشور مسلمان، دوست و همسایه عراق است. فرهنگ و تمدن ایران در عمق تاریخ نفوذ کرده است و نمی‌توان دو کشوری را در دنیا پیدا کرد که مثل ایران و عراق عمق تاریخی داشته باشند. فرهنگ و تمدن ایران و عراق تمدن عمیقی است که کمک‌های زیادی به بشریت داده است.

وی افزود: جناب رییس‌جمهور همه مسائلی که در بغداد به آن رسیده بودیم و امروز رسیدیم را توضیح داده و به مسائلی همچون قدس، جولان و منطقه همچنین همکاری‌های حوزه راه‌آهن و نفت پرداختند که من با ایشان هم‌نظر هستم و همه این مسائل ما را به آینده بهتر و روشن هدایت می‌کند.

عبدالمهدی گفت: ما در گذشته گفتیم و امروز هم تاکید کردیم که در خوشی و ناخوشی در کنار هم هستیم. ما همواره در کنار مردم ایران هستیم و برای حوادث رخ داده و سیل اخیر به ملت ایران تسلیت می‌گوییم. ما هم در عراق با سیل دست و پنجه نرم می‌کردیم. وقتی می‌گوییم از همه نظر به هم نزدیک هستیم یعنی وقتی خشکسالی می‌آید هر دو کشور در رنج هستند و وقتی سیل می‌آید هم هر دو کشور آسیب می‌بینند.

وی افزود: البته نعمت‌های خدا فراوان است و باید برنامه‌ریزی کنیم که از این نعمت‌ها استفاده شود.

نخست وزیر عراق گفت: جمهوری اسلامی ایران به ما برای مقابله با تروریسم کمک کرد و موفقیت‌های زیادی در این زمینه داشتیم که امروز ثبات بیشتر و صلح بیشتری را شاهد هستیم که از همه پایتخت‌های دنیا به عراق سفر می‌کنند که هم به نفع مردم عراق و هم کشورهای منطقه است.

وی با تاکید بر این موضوع که اگر عراق به این مرحله رسیده به دلیل حمایت‌های جمهوی اسلامی بوده است، گفت: ما به دنبال این هستیم که روابط بین ایران و عراق بیشتر گسترش پیدا کند و الگویی برای کشورهای منطقه شود. عراق به دنبال این نیست که خودش را به این سطح محدود کند بلکه به دنبال این است که این روابط را تعمیق ببخشد و روابطش را با کشورهای منطقه همچون عربستان، کویت، ترکیه، مصر و سایر کشورها هم افزایش دهد.

نخست وزیر عراق افزود: باید این منطقه، منطقه‌ای با ثبات و صلح باشد که دیگر اصل جنگ از بین برود خصوصا در مساله یمن خواستار این هستیم که این کشور هم شاهد صلح باشد و تنها راه‌حل برای این مساله راه‌حل سیاسی است.

عبدالمهدی خطاب به روحانی هم گفت: جناب رییس‌جمهور شما هم اشاره کردید که احیانا تهدیداتی وجود دارد و شما هم در غرب تهدیداتی دارید که از خاک عراق ممکن است اعمال شود. ما عزم خود را جزم کرده‌ایم و قانون اساسی عراق هم منع کرده است که از خاک عراق حرکتی علیه کشورهای دیگر انجام شود. اگر اختلافی هم وجود دارد از راه حل‌های دیپلماتیک باید حل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز