خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست خبری مشترک با عبدالمهدی:

توافق ایران و عراق برای ساخت دو شهرک صنعتی مشترک در مناطق مرزی/ اجرایی شدن لایروبی اروندرود پس از ماه رمضان

asdasd
کد خبر : ۷۴۶۸۲۹

رئیس‌جمهور تاکید کرد: بین دو کشور توافق شد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرز دو کشور داشته باشیم. امروز توافق کردیم یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و در منطقه اقلیم به عنوان اولویت قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر امروز در نشست خبری مشترک با نخست‌وزیر عراق گفت: من از پذیرایی گرم‌ دولت عراق در سفر من به این کشور تشکر می‌کنم و امیدوارم امروز و فردا میزبان خوبی برای هیات عالی‌رتبه عراقی باشیم.

وی به مناسبات تاریخی میان دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: روابط میان دو ملت، روابطی عمیق و تاریخی در طول قرن‌ها است. همواره دو ملت، به عنوان دو همسایه خوب شناخته می‌شوند که می‌تواند موجب توسعه روابط میان دو ملت و دو دولت باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی درخصوص موضوعات مورد رایزنی هیات‌های ایرانی و عراقی تصریح کرد: یکی از مباحث امروز ما اجرایی شدن همه توافقاتی است که بین دو کشور در سفر من به بغداد انجام شده بود. اولین توافق ما یعنی رایگان شدن ویزا میان ایران و عراق، اجرایی شده است که امیدواریم از این نعمت، مردم ایران و عراق استفاده کرده و روابط دو کشور و ملت به یکدیگر نزدیک‌تر شده و تسهیل شود.

روحانی ادامه داد: توافق بسیار مهم دیگری درباره لایروبی اروندرود انجام دادیم. این مسئله امروز هم مورد تاکید دو طرف بود و امیدواریم تا پایان ماه رمضان برنامه فنی آنها تایید و تکمیل شود و پس از پایان ماه رمضان شاهد لایروبی و خارج شدن مغروفه‌ها و... باشیم.

وی با بیان اینکه طرح مهم دیگر اتصال راه آهن ایران و عراق است که امیدواریم در آینده این راه‌آهن به مسیرهای دیگر متصل شود، خاطرنشان کرد: فعلا اتصال شلمچه و بصره مورد تاکید دو طرف است که امیدواریم شرایط فنی هرچه زودتر انجام شده و بعد از ماه رمضان شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

رئیس‌جمهور افزود: برنامه صادرات و اتصال برق و گاز ما به عراق - و همچنین ان‌شاالله نفت در آینده نزدیک - ادامه می‌یابد و در این زمینه آماده‌ایم اتصالات خوبی میان دو کشور نه تنها برای همدیگر بلکه برای سایر کشورها شکل بگیرد.

روحانی با تاکید بر اینکه روابط مالی، پولی و بانکی در ماه‌های گذشته قدم‌های خوبی برداشته شده است، ابراز داشت: امیدواریم در سفر آینده رئیس بانک مرکزی ایران به بغداد، شاهد تکمیل این قدم‌ها باشیم. روابط تجاری میان دو کشور، روابط بسیار خوبی است و برنامه ما در آینده برای حجم تجارت 20 میلیاردی است که امیدواریم در ماه‌ها و سال‌های آینده هرچه زودتر به این نقطه برسیم.

وی ساخت دو شهرک صنعتی مشترک در مناطق مرزی را یکی دیگر از توافقات رایزنی‌های امروز برشمرد و بیان کرد: بین دو کشور توافق شد شهرک‌های صنعتی مشترک در مرز دو کشور داشته باشیم. امروز توافق کردیم یک شهرک صنعتی در منطقه جنوب و یک شهرک در منطقه غرب و در منطقه اقلیم به عنوان اولویت قرار گیرد.

رئیس دولت دوازدهم افزود: موضوع استاندارد برای کالاهای دو طرف و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی مورد تایید ما بود. امیدواریم سازمان‌ها و استانداردهای مربوطه مورد توافق ایران و عراق بگیرد.

روحانی با بیان اینکه روابط علمی و تحقیقاتی میان دو کشور از دیرباز وجود داشته است، عنوان کرد: ارتباط صمیمانه و نزدیکی میان حوزه‌های قم و نجف از دیرباز وجود داشته است. امیدواریم امروز نه تنها ارتباطات حوزه‌های علمیه بلکه ارتباطات دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تحقیقاتی ما بیشتر شود و ما برای توسعه و نزدیک شدن ارتباطات علمی دو کشور آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه موضوع امنیت برای هر دو کشور اهمیت دارد بنابراین لازم است همکاری‌های مرزی ما برای امینت دو کشور، مبارزه با تروریسم ،مواد مخدر و قاچاق قوی‌تر شود، گفت: در این زمینه امروز بین دو وزارت کشور در این باره مذاکراتی انجام می‌شود زیرا گاهی در مرزهای اقلیم و شمال غرب ایران شاهد مسائلی هستیم که با همکاری یکدیگر می‌توان جلوی آن مسائل را گرفت.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه موضوع و مسائل منطقه از مسائلی بودند که امروز مورد بحث قرار گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه در بسیاری از مسائل، توافق داریم و دو کشور نظر واحدی دارند. دو کشور در زمینه اینکه قدس پایتخت دائمی فلسطین باشد، جولان بخش جدایی‌ناپذیر از سوریه است، جنگ هرچه سریعتر در یمن پایان یابد و راه‌حل آن سیاسی است و استقرار صلح و ثبات در منطقه تاکید دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز