خبرگزاری کار ایران

لاهوتی:

امسال راهی جز تولید و صادرات نداریم/ تولیدکنندگان ما امروز توان رقابت با کالاهای خارجی را دارند

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۶۰۳

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: کشورهای همسایه ما حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ما دو درصد از این ۱۳۰۰ میلیارد دلار را داریم تامین می‌کنیم. اگر در سال آینده بتوانیم با ارتباطاتی که وجود دارد ۲ درصد از سهم خود را افزایش دهیم، معنایش این است که تا ۲۵ میلیارد دلار صادراتمان را افزایش داده‌ایم و ما امسال هم راهی جز این نداریم.

مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره شعار «رونق تولید» که مقام معظم رهبری برای سال ۹۸ تعیین کردند، گفت: اگر ما به شعار سال‌های قبل هم برگردیم همه‌شان مربوط به مباحث اقتصادی بوده است. به نظر من امسال چند اتفاق افتاده که بستر این شعار فراهم است.

وی با اشاره به بالا رفتن قیمت ارز عنوان کرد: یکی از مشکلات ما در واردات و همچنین در تولیدات ناشی از نوسانات قیمت ارز بود، همه حرف ما این بود که ۲۵ میلیارد دلار قاچاق در کشور ایجاد شده است اما امروز وضعیت ما در این موارد بهتر شده یعنی تراز تجاری ما مثبت است یعنی الان برای اولین بار در طول تاریخ صادرات ما بیشتر از واردات‌مان است.

این عضو فراکسیون مستقلین ولایی گفت: به نظر من رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه و آگاهانه این شعار را انتخاب کردند چرا که زمینه آن به صورت کامل وجود دارد. قبلا تولیدکننده ما قدرت رقابت با محصولات مشابه خارجی را نداشت ولی امروز تولیدکنندگان ما توان رقابت با کالاهای خارجی را دارند.

وی اضافه کرد: در بعضی قوانین دستگاه‌ها را مکلف کرده‌ایم که اگر کالایی مشابه خارجی آن وجود داشته باشد حق خرید کالای خارجی را ندارند و وزارت صنعت را مکلف کرده‌ایم که اگر امکان تولید کالای ایرانی مشابه کالای خارجی وجود داشته باشد، حق ثبت سفارش نداشته باشند، این‌ها همگی مسائلی است که نشان می‌دهد گام‌هایی در این راستا برداشته شده است.

لاهوتی اظهار کرد: به نظر من الان خود تولیدکننده ایرانی با توجه به اینکه این قدم‌ها برداشته شده و نگاه به واردات برچیده شده است، می‌تواند از این فرصت استفاده کند. زمانی می‌گفتیم کسانی نفوذ دارند می‌توانند مجوز گرفته و کالاهایی وارد کنند اما ما هم حالا در قانون قدم‌های بزرگی برداشتیم و بهترین موقع است که دولت از ابزار تعرفه خود استفاده کند. الان این فرصت خوب و طلایی برای تولیدکنندگان به وجود آمده در نتیجه تولیدکننده هم باید روی کیفیت کالای خود کار کند.

وی افزود: تصور من این است که ما امسال می‌توانیم در این قضیه یک جهاد انجام دهیم. چون سال‌های پیش حرف می‌زدیم و همه می‌گفتند که بستر آن وجود ندارد ولی حالا که این بستر وجود دارد می‌توانیم تولید را رونق ببخشیم. اگر تولیدکننده‌ای هم دچار مشکل است؛ امسال ۶۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه گذاشتیم که می‌توانند تحت عنوان سرمایه در گردش به تولیدکنندگان اعطا کنند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات گفت: کشورهای همسایه ما حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ما دو درصد از این ۱۳۰۰ میلیارد دلار را داریم تامین می‌کنیم. اگر ما در سال آینده بتوانیم با ارتباطاتی که وجود دارد ۲ درصد از سهم خود را افزایش دهیم، معنایش این است که تا ۲۵ میلیارد دلار صادراتمان را افزایش داده‌ایم و امسال هم راهی جز این نداریم. نکته‌ای که باید توجه کنیم این است که توان خرید مردم محدود است پس باید بیشتر از توان صادرات خود استفاده کنیم.

لاهوتی گفت: این ۲ درصد افزایش امکان تحقق دارد. چطور است که کشورهای دیگر برای خود بازار پیدا می‌کنند ما هم باید بتوانیم به کشورهای دیگر برویم و محصولات خود را صادر کنیم و در نمایشگاه‌ها و بازارهای آنان شرکت کنیم و تبلیغات کنیم. در این راستا باید بتوانیم اعتماد ایجاد کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز