خبرگزاری کار ایران

هاشم‌زایی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای «رونق تولید» در سیاست‌های بین‌المللی‌مان اصلاحات ایجاد کنیم/ با وضع مقررات انبوه، خودتحریمی ایجاد کرده‌ایم/ کاهش حجم دولت را از کشورهای دیگر الگو بگیریم

asdasd
کد خبر : ۷۴۲۵۵۸

یک نماینده مردم تهران با اشاره به شعار سال ۹۸ مبنی بر رونق تولید گفت: من همیشه این مورد را یادآور می‌شوم که بالاخره ما باید در سیاست‌های بین‌المللی‌مان مقداری تعامل اصلاحات ایجاد کنیم که مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی‌مان به شکل ساده به دست تولید کنندگان کشور برسد.

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره شعار سال ۹۸ که از سوی رهبر انقلاب «رونق تولید» نامگذاری شد، اظهار کرد: به نظر من زیرساخت‌هایی که ما برای رونق تولید داخلی داشتیم، آماده نیست و باید آن‌ها را آماده کنیم.

وی تاکید کرد: من همیشه این مورد را یادآور می‌شوم که بالاخره ما باید در سیاست‌های بین‌المللی‌مان مقداری تعامل و اصلاحات ایجاد کنیم که مواد اولیه برای واحد‌های تولیدی‌مان به شکل ساده به دست تولیدکنندگان کشور برسد. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصول تولید در کشورهای جهان خاطرنشان کرد:‌  درست است که تولید ملی‌ دارای اهمیت است اما مردم  هم باید بیشتر به سمت مصرف تولیدات داخلی بروند. اقتصاد به خصوص در تولید به شکل یک دهکده جهانی و کاملا به هم پیوسته است و همه به هم وصل هستند. یعنی الان واحد‌های تولیدی ممکن است بخشی از مواد اولیه‌اش در داخل باشد و بخشی از قطعاتش از کشور دیگری وارد شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد:‌ متاسفانه به دلیل تحریمی که بودیم بعدا مقررات زیادی ایجاد کردیم و این خودتحریمی‌ها را برای تولیدکنندگان به‌وجود آوردیم. 

وی با بیان اینکه ما نمایندگان مجلس جلسات بسیاری با تولیدکنندگان داریم، اظهار کرد: تولید کنندگانی که برای تولیداتشان نیاز دارند مواد اولیه‌شان را از خارج از کشور وارد کنند واقعا مشکل دارند. مثلا پول‌های مورد نیاز را نمی‌توانند حواله کنند و نمی‌توانند ال سی باز کنند. زمانی که وارداتی را انجام می‌دهیم به خصوص اگر مبلغ آن بالا باشد، بدون ال‌سی تضمین ندارد. سیستم مالی ما هم فعلا با آن شکلی که باید کار نمی‌کند.

هاشم‌زایی گفت: به نظر من در این مورد دولت موظف است تعاملش را با دنیا طوری تنظیم کند که این مشکلات حل و زیرساخت‌ها برای تولیدات داخلی فراهم شود تا کیفیت تولیدات هم بالاتر برود و قیمت تمام شده آن هم پایین‌تر بیاید تا عرضه و تقاضا مشکل قیمت را حل کند وگرنه در غیر این صورت در حد شعار و تبلیغ باقی خواهد ماند.

وی تاکید کرد: همیشه عرضه و تقاضا است که وضعیت قیمت و مصرف کالاها را مشخص می‌کند. الان آمریکا که کشوری قدرتمند در اقتصاد است، ۹۰ درصد از بازارهای مصرفی‌اش چینی است علت این امر هم این است که چینی‌ها قیمت‌ تمام‌ شده کالاها را ارزان‌تر در می‌آورند حتی نسبت به کالایی که در خود آمریکا تولید می‌شود ارزان‌تر تولید می‌کنند، درنتیجه مردم آمریکا هم سعی‌ می‌کنند که جنس ارزان‌تر را بخرند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران افزود: الان در کشورهای اروپایی کمتر جایی پیدا می‌کنید که مملو از جنس چینی نباشد، بنابراین اگر بخواهیم رونق تولید داشته باشیم، باید هم ایرانی‌ها را تشویق کنیم که کالای ایرانی بخرند و اینکه زیرساخت‌هایی که ما الان برای تولید‌کنندگان نداریم را فراهم کنیم تا بتوانند تولیدات خود را با کیفیت بالا و قیمت پایین تولید کنند تا تولید رونق پیدا کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌ ساختار بودجه هم می‌تواند به رونق تولید ما کمک کند؟، گفت: ما در این چهار دهه هرسال وقتی فصل بودجه می‌شود می‌خواهیم این ساختار بودجه را اصلاح کنیم ولی آن اصلاحاتی که باید انجام نمی‌شود. به نظر من وقتی هزینه جاری دولت‌ها درصدش از کل بودجه بالا می‌رود، دیگر با این بودجه انفعالی برخورد می‌شود.

هاشم زایی گفت: برخورد انفعالی به این معناست که وقتی فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد به بودجه عمرانی اختصاص پیدا می‌کند و نمی‌توان بیشتر درنظر گرفت چه اصلاحی می‌توان در آن بودجه انجام داد؟ موقعی که دولت از نظر کارمند متورم شده است ما چگونه می‌خواهیم اصلاح ساختار بودجه را انجام دهیم؟

وی اضافه کرد: شهر لندن که بیشترین سرویس‌ها را به مردم خود می‌دهد، شهرداری‌اش با ۱۵ هزار نفر اداره می‌شود و ما در شهرداری تهران بیش از ۱۳۰ هزار نفر پرسنل داریم. دولت هم همینطور است وقتی دولت متورم باشد و اکثر بودجه کشور صرف بودجه جاری شود در آن صورت دیگر شما اصلاح ساختاری نمی‌توانید انجام دهید.

این عضو فراکسیون امید گفت: راه چاره این است که به نظر من باید یک شجاعت و جسارتی باشد که بتوانیم جراحی اقتصادی انجام دهیم و از کشورهای دیگر الگو بگیریم. مثلا باید دید دولت‌های دیگر چه کار می‌کنند که حجم دولت را سالانه کم می‌کنند و ما سال به سال حجم دولت را افزایش می‌دهیم. این را باید از کشورهای دیگر الگو بگیریم. این موارد به یک جراحی اقتصادی و صبر و شکیبایی بیشتری از سوی مردم نیاز دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز