خبرگزاری کار ایران

حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت بلندمدت است/ شورای عالی سیاست‌گذاری هنوز فعالیت اصلاح‌طلبان را یک کاسه نکرده است

asdasd
کد خبر : ۷۴۱۱۶۹

نایب رئیس فراکسیون امید گفت: به نظر من بسیاری از مطالبات و خواسته‌های سرمایه‌های اجتماعی یا بدنه حامی جریان اصلاح‌طلبی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است و بعد اقتصادی؛ هرچند که قبول دارم وضعیت معیشتی هم در حال حاضر وضعیت متناسب و مناسبی نیست.

عبدالکریم حسین زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که اصلاح‌طلبان برای سال آینده در موضوع انتخابات چه برنامه‌هایی خواهند داشت که بتوانند همچون دوره‌های گذشته بخش عظیمی از مردم را به سمت خود جذب کنند؟ گفت: به نظر من این تنها وظیفه اصلاح‌طلبان نیست این وظیفه دولت و اصلاح‌طلبان است. الان اگر نقدی بر ما باشد این نقد تنها به جریان اصلاح‌طلبی نیست بلکه نقدی بر ما در حوزه‌های اجرایی چه در دولت و چه در سایر سازمان‌ها و قوا است.

وی تاکید کرد: همه ما باید این پیش مقدمه را بپذیریم که ائتلاف ما تنها یک ائتلاف انتخاباتی یک دوره‌ای نبوده بلکه یک ائتلاف بلندمدت در راستای بهبود و توسعه وضعیت کلی کشور بوده است، درنتیجه دولت می‌تواند نقش بسزا و ویژه‌ای در این حوزه داشته باشد. به نظر من بسیاری از مطالبات و خواسته‌های سرمایه‌های اجتماعی یا بدنه حامی جریان اصلاح‌طلبی در حوزه‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی است و بعد اقتصادی؛ هرچند که قبول دارم وضعیت معیشتی هم در حال حاضر وضعیت متناسب و مناسبی نیست.

نایب رئیس فراکسیون امید عنوان کرد: دولت با برنامه‌ریزی اساسی نه با تبعیض مثبت نسبت به ما بلکه با تبعیض مثبت دادن به موضوعاتی که در حال حاضر در کشور و در بدنه اصلاح‌طلبی کشور مطرح است و پرداختن به آن‌ها در رفع موانع و مشکلات به نظر من می‌تواند نقش بسزایی در بهبود و اعتمادسازی و همچنین بازسازی اعتماد مردم داشته باشد. درمورد جریان اصلاح‌طلبی من فکر می‌کنم تمام کار در یکجا نهفته است و آن هم در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان است به این مفهوم که ما الان احزاب سیاسی متعددی داریم که دارند فعالیت می‌کنند اما اعتقاد من این است که این احزاب سیاسی متعدد اصلاح‌طلب فعالیت‌شان یک کاسه نیست و این احزاب و جریان‌ها در شورای عالی هنوز به یک پارچگی نرسیده‌اند.

این نماینده مجلس دهم اظهار داشت: جریان اصلاح‌طلب وقتی می‌تواند به عنوان یک جریان بر جامعه و مردم تاثیرگذار باشد که ما کلان حزب اصلاح‌طلبی را داشته باشیم و احزابی که با عناوین مختلف شکل گرفته‌اند اگر مانیفست و اهداف و برنامه‌ها یکی است به نظر من تفاوت در روش‌ها نمی‌تواند باعث این شود که این همه احزاب شکل بگیرند. شاید طرف اساسی و مهم آن ادغام همه این احزاب در کلان حزب اصلاح‌طلبان است. مثل همه کشورهای توسعه یافته که بیش از سه یا چهار حزب تاثیرگذار ندارند.

وی با اشاره به مزیت ادغام احزاب اصلاح‌طلب در کلان حزب اصلاح‌طلبی گفت: اولین مزیت این کار این است که این جریان به لحاظ نیروها انسانی هم افزایی می‌کند و این هم افزایی نیروهای انسانی باعث می‌شود که حلقه‌های منفصل سرمایه‌های اجتماعی مجددا به هم وصل شوند. دومین مزیت این است که ما گاهی می‌بینیم که احزاب اصلاح‌طلب کارکرد انتخاباتی پیدا کرده‌اند دلیل آن هم این است که چون این احزاب جداگانه هستند و افراد محدود و معدودی هم در این احزاب عضو هستند درنتیجه نمی‌توانند به موضوعات گفتمان‌سازی در بستر جامعه برسند و خودشان را از فرایندهای انتخاباتی رها کنند.

حسین‌زاده خاطرنشان کرد: انتخابات تنها باید یک هدف کوتاه‌مدت باشد و نباید به جایگاه چشم‌انداز برود یا کلان هدف یک جریان سیاسی باشد. حال اگر این احزاب به یکدیگر بپیوندند می‌توانند گفتمان‌سازی داشته باشند حتی از کلان شهرها گرفته تا روستاهای بسیار دور می‌تواند این تاثیر را داشته باشد. این همبستگی در جریان انتخابات هم می‌تواند تاثیر بسزایی در میزان همبستگی مردم و سرمایه‌های اجتماعی داشته باشد. درنتیجه من حلقه مفقوده این جریان را یک کاسه شدن کل جریان اصلاح‌طلبی و تبدیل شدن آن به یک کلان حزب اصلاح‌طلبی می‌دانم.

وی در پاسخ به این سوال که اگر دولت در این دو سال باقی مانده به نتایج مورد نظر خود و مردم نرسد آنگاه فکر می‌کنید صف‌بندی‌ها به چه شکلی پیش خواهد رفت؟، اظهار کرد: در این صورت ما باید تبیین کنیم. یعنی آنجا شفاف‌سازی و گزارش عملکرد و گزارش وضعیت موجود را باید به مردم بدهیم که ما بر اساس یک مختصات دقیق از وضع موجود به یک تحلیل برسیم. هرچند که من بدبین نیستم چراکه بالاخره دارم می‌بینم که دولت دارد تلاش‌های لازم را می‌کند هرچند که بین مطالبات مردم از نظر وضعیت موجود در ابعاد مختلف شکاف زیادی وجود دارد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم یادآور شد: شاید آنچه که خیلی ملموس دارد خودش را نشان می‌دهد وضعیت اقتصادی است و شاخص‌های دیگر هم به همین شکل، بنده قبول دارم که این مطالبات و شکاف‌ها بزرگ است ولی دولت هم دارد کار می‌کند و ما هم باید کار کنیم و در نهایت آنچه که در آخر مهم است این خواهد بود که ما شفاف‌سازی کرده باشیم.

وی ادامه داد: من می‌گویم آیا ما هیچ وقت مجلس نهم و دهم را باهم مقایسه کردیم؟ آیا مجلسی که تعدادمان بیش از ده نفر نبود با مجلسی که تعداد افراد بیشتری آمدند، یکسان بود؟ در مجلسی که نمی‌شد خیلی راحت خیلی موضوعات را مطرح کرد و بعضی وقت‌ها طرح کردن بعضی از موضوعات از صحبت پیرامون حصر تا هر موضوع دیگری تبدیل به یک تنش در صحن علنی می‌شد اما حالا همه جریان‌های سیاسی در یک فضای چندصدایی دارند حرف خودشان را می‌زنند که به نظر من این محصول حضور مردم در انتخابات در مجلس دهم بوده است.

رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس تصریح کرد: الان در بسیاری از کلان شهرهای ما به نوعی شورای شهر به صورت لیستی رای آوردند و من فکر می‌کنم حضور هیات نظارت بر انتخابات شورای شهر که از جانب مجلس بوده تاثیرگذاری عمیقی در این حوزه داشته است یا مساله نظارت بر مطبوعات و کمیسیون ماده 10 احزاب که زنده و جان‌دار شده است و تشکل‌ها و احزاب دارند مجوز می‌گیرند.

وی افزود: من می‌خواهم واقع بین باشم نه اینکه خوشبین باشم چون نمی‌خواهم خودم و مردم را فریب بدهم. می‌گویم فعالیت‌هایی انجام شده و قاعدتا این تلاش‌ها مساوی سطح مطالبات مردم نیست ولی همین کارهای انجام شده هم نیاز به تبیین و گزارش به مردم دارد. فکر می‌کنم اصلاح‌طلبان علیرغم اینکه مدعی این هستند که با واژههای مدرنیته، مدرنیزاسیون و مدرنیسم آشنا هستند و ابزار هر یک از این‌ها را می‌شناسند اما احساس می‌کنم که استفاده و بهره‌وری‌شان از این مدرنیزاسیون به مفهوم رسانه‌ها نتوانست آن جایگاه واقعی خودش را پیدا کند و گزارش‌دهی کنند.

حسین زاده بیان کرد: آنچه الان خیلی اهمیت دارد این است چند رفتار هنوز تعریف نشده، یکی رفتار اصلاح‌طلبان با همدیگر، رفتار اصلاح‌طلبان و دولت با هم، یعنی با بالاخره نوع تعامل‌مان با دولت و با خودمان و با ساختارها و نهادهایی که درون نظام وجود دارد، تعریف نشده است.

وی با اشاره اهمیت تعامل با مردم گفت: مردم همیشه حضور و فعالیت خود را داشته‌اند ولی اگر ما تعامل خودمان با این بخش‌های مختلف را تنظیم و تعریف کنیم فکر می‌کنم بخشی از مطالبات مردم را هم پاسخ داده‌ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز