خبرگزاری کار ایران

نظری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

بزرگترین چالش سال ۹۸ به تصمیم‌ مجمع درباره لوایح چهارگانه وابسته است/ مردم دنبال مقصر نیستند/ دولت راهی جز کمک به افزایش نشاط اجتماعی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۷۳۸

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفت: در مورد گسست ارتباط دولت با مردم باور دارم علت اصلی و اساسی آن نه وضع معیشت مردم و نه ترکیب هیات دولت یا مسئولین، بلکه مسیر مجزای وکیل و موکل است. مردم چیزی را مطالبه می‌کنند و دولت به مسیری دیگر می‌رود.

حجت نظری در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان اقتصاد را مهمترین چالش سال ۹۸ دانست، گفت: امیدوارم سال ۹۸، بر خلاف تحلیل‌های جاری سالی توام با گشایش اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم در سطوح مختلف باشد. البته من اقتصاددان نیستم و شاید بهتر باشد درخصوص مسائل اقتصادی صحبت نکنم اما به عنوان یک کنشگر سیاسی و از منظر تحولات سیاسی اگر به تحولات اقتصادی نگاه کنیم، معتقد هستم اگر بخواهیم در سال ۹۸ همانند سال قبل در تعامل و توافق با سازمان‌های بین‌المللی تعلل کنیم، فرصت بهتر کردن وضعیت اقتصادی را از دست خواهیم داد.

با پذیرش معاهداتی پالرمو و CFT اوضاع اقتصادی یک‌شبه متحول نمی‌شود

وی ادامه داد: بنده اصلا به این اعتقاد ندارم که با پذیرفتن معاهداتی مثل پالرمو یا CFT اوضاع اقتصادی یک‌شبه متحول می‌شود و شاید هم تغییر چندانی نکند ولی حداقل ثبات ایجاد می‌شود اما اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام این لوایح را تصویب نکند، به وضوح می‌توان گفت اوضاع اقتصادی یک‌شبه متحول شده و قدرت خرید مردم از شرایط فعلی هم ضعیف‌تر خواهد شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد‌ ملی گفت: در صورت عدم پذیرش ایران برای پیوستن به لوایح چهارگانه، حتی متحدان بین‌المللی ما هم دیگر با ایران از طریق رسمی وارد تبادلات مالی نخواهند شد و تبادلات غیررسمی هم حتما به ضرر منافع ملی ما خواهد بود لذا معتقد هستم نه برای رونق اقتصادی، بلکه برای بدتر نشدن وضع اقتصاد و معیشت مردم، باید به این کنوانسیون‌ها بپیوندیم.

زمان سخنگویی نوبخت، شرایط برعکس بود

وی ادامه داد: البته مطمئن هستم این پیوستن، در طولانی مدت به بهبود وضع اقتصاد هم منجر خواهد شد. در هر صورت امیدوار هستم در تصمیم‌گیری نهایی، صرفا منافع ملی لحاظ شود و عزیزان مجمع، سایر ملاک‌ها و معیارها را در دیگر تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین در پاسخ به این سوال که به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی گسسته شدن ارتباط دولت با بدنه جامعه یکی از علل عمده کاهش اطمینان مردم به دولت است و در همین راستا نیز انتقادات فروانی را متوجه عدم انتخاب سخنگو از سوی دولت پس از استعفای نوبخت می‌دانند. دولت بدون سخنگو تا چه میزان در به وجود آمدن، افزایش و عدم کنترل چالش‌ها موثر است، گفت: در مورد گسست بین دولت و ملت، بنده معتقد هستم در این موضوع دلایل مختلف و قابل بررسی زیادی وجود دارد که اشاره خواهم کرد، اما اینکه گمان کنیم اگر سخنگو انتخاب شود و فعالیت کند، تغییری در وضع موجود ایجاد خواهد شد، تردید دارم.

مردم چیزی را مطالبه می‌کنند و دولت به مسیری دیگر می‌رود

وی ادامه داد: حتی به نظر بنده در زمان سخنگویی نوبخت، شرایط برعکس هم بود. یعنی اگر خیلی از صحبت‌ها توسط سخنگو مطرح نمی‌شد، شاید مردم واکنش منفی کمتری هم نسبت به دولت بروز می‌دادند. اما در مورد گسست باور دارم علت اصلی و اساسی آن نه وضع معیشت مردم و نه ترکیب هیات دولت یا مسئولان، بلکه مسیر مجزای وکیل و موکل است. مردم چیزی را مطالبه می‌کنند و دولت به مسیری دیگر می‌رود. مردم آزادی‌های اجتماعی می‌خواهند اما دولت در اختیارشان نمی‌گذارد. شاید هم نمی‌تواند، اما همین را هم نمی‌گوید.

ارشاد مجوز برگزاری کنسرت شجریان در فضای باز را صادر نکرد

وی افزود: مثلا چند ماه پیش آقای همایون شجریان برای برگزاری کنسرت اعلام آمادگی کرد. بنده هم با معاونت مربوطه در وزارت ارشاد نامه‌نگاری کرده و گفتم مدیریت شهری تهران آمادگی دارد در چند نقطه که نام بردم، این کنسرت را برگزار کند. منتها پاسخ مشخصی نیامد و پیگیری‌های ما و خود آقای شجریان هم به جایی نرسید و در نهایت ارشاد مجوز برگزاری کنسرت در فضای باز را صادر نکرد. یا مثلا در خصوص پخش مسابقات فوتبال در اماکن عمومی، چه در جام جهانی و چه در ایام جام ملت‌های آسیا، ما در مدیریت شهری همه زیرساخت‌ها را مهیا کرده و مقدمات فراهم شد، اما همکاری لازم در صدور مجوزها صورت نگرفت و درنهایت نتوانستیم پخش مسابقات در فضای باز و در بوستان‌ها را به غیر از یک‌بار داشته باشیم. آن یک‌بار هم صادقانه بگویم خودمان انجام دادیم و معطل اجازه دولت نماندیم.

رییس جمهور حرف جدیدی برای مردم ندارد

دولت راهی جز کمک به افزایش نشاط اجتماعی ندارد

وی تاکید کرد: منظور من از آزادی‌های اجتماعی که دولت نمی‌دهد همین آزادی‌های مصرح قانونی است. در همین حد هم، یعنی در حد اجرا در چهارچوب قانون هم دولت از خود شهامت نشان نمی‌دهد. دولت در ایام انتخابات شعارهایی داد که پس از انتخابات در هر دو مرحله، میزان بسیار کمی از آن شعارها را دنبال کرد و به سرانجام رساند. علت اصلی شکاف میان دولت و ملت این مسائل است، نه نبودن سخنگو و امثال آن.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: شاید عدم برگزاری نشست خبری هم به همین خاطر باشد. به این دلیل که رییس جمهور حرف جدیدی برای مردم ندارد و در مقابل مشکلات موجود، چیزی نمی‌تواند بگوید. اگر دولت بخواهد شکاف را کاهش دهد، راهی جز کمک به افزایش نشاط اجتماعی ندارد. در شرایطی که وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم، تابع مولفه‌هایی غیرداخلی هست، لااقل انتظار می‌رود دولت با حمایت از برنامه‌های مفرح و شاد، باعث شود مردم چند ساعت هم که شده به مشکلات فکر نکنند.

مردم دنبال مقصر نیستند و دغدغه‌شان صرفا حل مشکلات روزمره است

وی در پاسخ به این سوال که با پایان تعطیلات نوروز و آغاز مجدد فعالیت‌های سیاسی در سال جدید قطعا شاهد تحرکات انتخاباتی در بدنه سیاسی جامعه خواهیم بود؛ جایگاه امروز اصلاح‌طلبان برای ورود جدی به عرصه انتخاباتی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: البته هنوز برای قضاوت در مورد جایگاه هر کدام از دو جناح در بین مردم و رویکرد انتخاباتی جامعه کمی زود است، اما باید اذعان کنم وضعیت اصلاح‌طلبان در قیاس با دو انتخابات قبل چندان مطلوب نیست. هرچند معنای این امر اقبال جامعه به اصولگرایان هم نیست. مردم از وضعیت کلی کشور راضی نیستند و در این نارضایتی هر دو جناح را مقصر می‌دانند.

وی ادامه داد: حال اینکه من به عنوان یک‌کنشگر سیاسی معتقد باشم وضعیت نامطلوب ما در حوزه‌های مختلف به خصوص اقتصاد، حاصل سوءمدیریت و سوءتدبیر اصولگرایان است، مطلبی است که شاید چندان برای مردم مهم نباشد. مردم دنبال مقصر نیستند و صرفا دغدغه‌شان حل مشکلات روزمره و رفع موانع زندگی راحت است.

امیدوارم اصلاح‌طلبان بتوانند خواست مردم را از دولت مطالبه کنند

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر شرایط زندگی خوب باشد و رفاه نسبی و آزادی‌های اجتماعی وجود داشته باشد، قطعا مردم همانطور که بارها ثابت کرده‌اند، از کیان کشور و حکومت دفاع کرده و می‌کنند. خیلی وقت‌ها بخش عمومی و دولت چه در مفهوم عام و چه در مفهوم خاص، فقط انتظار استمرار این حمایت را دارد، بدون آنکه به خواست مردم توجه کند. به نظر بنده این انتظار باید منطقی باشد و نمی‌شود صرفا به موضوع یک‌طرفه نگاه کرد.

نظری خاطرنشان کرد: امیدوار هستم با تدبیر، زمینه حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رای فراهم شود. امیدوار هستم اصلاح‌طلبان بتوانند خواست مردم را از دولت مطالبه کنند و اگر هم مانعی بود، آن مانع را بی‌پرده با مردم درمیان بگذارند. مردم حتما متوجه معذوریت‌ها بوده و هستند و معتقد هستم راه کاهش شکاف میان مردم و نهادهای سیاسی، تلاش برای پی‌گیری مطالبات و در نهایت صداقت با مردم است.

خط قرمزهایی که در قوانین نانوشته وجود دارد برای مردم پذیرفتنی نیست

این عضو شورای شهر تهران در خصوص چالش عمده سال ۹۸ نیز گفت: برخی از چالش‌های عمده در سال ۹۸ را در موارد قبل بیان کردم اما اگر بخواهم دسته‌بندی کنم، اولویت اول را به بهبود وضعیت اقتصادی می‌دهم که کاملا به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام وابسته است. مردم رفاه می‌خواهند. اینکه چه‌طور این خواست به‌حق مردم محقق شود، وظیفه بخش عمومی یعنی دولت و حکومت است.

وی ادامه داد: اولویت دوم تحقق مطالبات مردم در حوزه مدنی است. از مبارزه با فساد گرفته تا تحقق آزادی‌های مصرح قانونی که البته گاهی مخدوش می‌شود. خط قرمزهایی که در قوانین نانوشته وجود دارد برای مردم پذیرفتنی نیست. تبعیض‌هایی که گاهی می‌بینند، باعث آزاد مردم می‌شود و فکر می‌کنم باید همه باهم تلاش کنیم تا مشکلات اینچنینی به صفر برسد. همه ما برای این کشور هزینه‌هایی داده‌ایم که موید دلسوزی‌مان است و در ادامه هم تلاش می‌کنیم تا آسیبی به کشور و تمامیت ارضی‌مان نرسد. در این راه باید باهم هم‌قدم شویم و اختلاف‌های‌مان را کنار بگذاریم. نباید برای مصلحت‌های شخصی یا جناحی، منافع ملت و مملکت را نادیده بگیریم.

نظری گفت: باید مطمئن باشیم که اگر در برابر فساد، تبعیض و ظلمی که همفکرمان انجام داده موضع بگیریم و تعارفات را کنار بگذاریم، سرمایه اجتماعی را افزایش داده‌ایم نه اینکه فکر کنیم اگر تخلف فلان نهاد علنی شود، مردم از همه چیز روی‌گردان می‌شوند. اتفاقا برعکس؛ دیدن این صداقت‌ها در گفتار و رفتار مسئولین، بی‌شک موجب افزایش اعتماد عمومی و اعتماد مردم خواهد شد. همه اینها که گفتم اگر نباشد، خود می‌تواند به یک چالش برای سال ۹۸ تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز